Rodetorenplein

Het Rodetorenplein heeft inmiddels een watertrap en een brug voor voetgangers en fietsers. In 2014 krijgt het plein daarnaast een fietsenstalling en een toilet voor mindervaliden.

Fietsenstalling en mindervalidentoilet


In de fietsenstalling is ruimte voor 200 fietsen en een oplaadpunt voor elektrische fietsen. Daarnaast komt er een beheerdergebouw met daarin het toilet voor mindervaliden. De stalling wordt omheind door een haag zodat het een mooie en nette aanblik geeft. De openingstijden van de stalling (en daarmee het toilet) zijn een half uur voor opening van de winkels tot een half uur na sluitingstijd, ook op koopzondagen. Er blijven twaalf betaald parkeerplekken over, waarvan er drie voor gehandicapten bestemd zijn.

Het definitief ontwerp voor de stalling en het mindervalidentoilet moet nog gemaakt worden. De realisatie is voorzien na de zomerkermis in 2014. Tot die tijd wordt een tijdelijke stalling gerealiseerd, vergelijkbaar met de tijdelijke stalling op het Grote Kerkplein. Zodra de stalling klaar is, wordt de beheerde fietsenstalling onder het Maagjesbolwerk gesloten.

Rodetorenbrug


Na een reis van drie dagen, bereikte de Rodetorenbrug op vrijdagochtend 7 december 2012 zijn eindbestemming. De tachtig meter lange en 161 ton wegende brug is vanuit Friesland, waar de brug gemaakt is, helemaal naar Zwolle gevaren. De brug verbindt de Pannekoekendijk het Rodetorenplein.

De brug is sierlijk en sluit mooi aan op beide oevers. Zowel de bogen als het dek hebben een zandkleur, de diagonalen van de hoofdstructuur zijn grijsblauw. De leuning en de handgrepen zijn uitgevoerd in roestvrij staal. Hierdoor vallen deze elementen minder op en past het goed bij het water. Het ontwerp komt van de Belgische architecten van Ney & Partners.

De ingebruikname van de Rodetorenbrug laat nog even op zich wachten omdat er vervormingen in de constructie van de brug zijn geconstateerd. De aanhechting van de brug (landhoofd aan de stadzijde) is te strak geplaatst waardoor de constructie te star is geworden. Hierdoor kunnen de krachten die ontstaan bij temperatuurverschillen niet wegvloeien, maar manifesteren zich in de brug met vervormingen als resultaat. De herstelwerkzaamheden staan gepland voor april/mei 2014, zodat de brug naar verwachting in mei 2014 geopend worden. Tot die tijd blijft de brug gesloten voor het verkeer.

De Rodetorenbrug verbindt de Katerdijk met het Rodetorenplein
Sfeerimpressie watertrap Rodetorenplein

Watertrap


Met de komst van de Rodetorenbrug, krijgt het gebied tussen de brug en het Rodetorenplein ook een passende inrichting. Het inrichtingsontwerp is klaar en bestaat uit een watertrap die bestaat uit vier vlakken van 4 cm diep water.

Water dat wordt opgepompt uit de stadsgracht stroomt van het hoogste vlak over een horizontale rand naar het lager gelegen vlak. Daarvandaan stroomt het vervolgens over een strook de stadsgracht in. De watertrap is vanaf 21 mei 2013 in werking. Met het terugbrengen van water op het Rodetorenplein herleeft de geschiedenis. Immers, ooit mondde hier rivier de Grote Aa uit.