Tijdelijke invulling kantoorpand aan de Rijnlaan 25
De vraag naar woonruimte voor statushouders is landelijk al langere tijd groot. Zo ook in de regio Zwolle. De gemeente kiest daarom voor statushouders voor een tussenoplossing. Het pand aan de Rijnlaan 25 is een zogenaamde tussenvoorziening. Een plek waar tussen de 50 en 75 statushouders tijdelijk kunnen wonen, in afwachting van een woning.
Waarom opvang?
Statushouders zijn nieuwe Zwollenaren die inmiddels een verblijfsvergunning hebben ontvangen. Dit betekent dat ze in Nederland mogen blijven en vanuit een opvang uit moeten stromen naar een woning.
Contact
Heeft u vragen? Stuurt u dan een e-mail naar rijnlaan@zwolle.nl.
Veelgestelde vragen
Waarom gaat Zwolle statushouders opvangen?
De gemeente Zwolle wil haar verantwoordelijkheid nemen. Naast deze nieuwe Zwollenaren, vangen we in de stad nog meer mensen op. We werken samen met gemeenten in de regio als het gaat om opvang van vluchtelingen, zowel voor Oekraïense vluchtelingen als asielzoekers.
Waarom heeft het college deze locatie gekozen en waarom zijn de omwonenden hier niet eerder in meegenomen?
Het is op dit moment overal in Nederland erg lastig om woonruimte te vinden, zo ook in de regio Zwolle. De gemeente kiest daarom voor statushouders voor een tussenoplossing. Het pand aan de Rijnlaan 25 wordt een zogenaamde tussenvoorziening. Een plek waar de statushouders tijdelijk kunnen wonen, in afwachting van een woning. Hun inburgering binnen de gemeente Zwolle is gestart of gaat binnenkort starten.
Hoelang duurt de opvang op deze locatie?
De opvanglocatie wordt voor 3 jaar ingericht.
De gemeente is op zoek naar een permanente opvang, is het dan al zeker dat de opvang na 3 jaar doorgaat?
Deze opvang is tijdelijk voor drie jaar. De gemeente verkent ondertussen welke invulling het pand kan krijgen voor de overige zeven jaar. Zoals u misschien weet zijn wij als gemeente samen met het COA ook op zoek naar locaties voor een permanente opvanglocatie voor statushouders en kansrijke asielzoekers (dit zijn asielzoekers die een grote kans maken op een verblijfsvergunning). Of het kantoorpand aan de Rijnlaan ook geschikt is als permanente opvanglocatie onderzoeken we op een later moment.
Hoeveel statushouders worden er opgevangen op de Rijnlaan?
Tussen de 50 en 75 mensen worden opgevangen.
Waarom komt de opvang op de Rijnlaan en niet ergens anders?
Het is helaas niet zo dat er veel panden beschikbaar zijn, dus alles wat eventueel geschikt is en op ons pad komt, beoordelen wij op geschiktheid.
Wat is de samenstelling van de groep?
We weten nu nog niet welke mensen in opvang komen.
Komen er ook mensen uit veilige landen?
Nee, de mensen die op deze locatie komen hebben een verblijfsvergunning en dus het recht om hier te wonen. Mensen uit veilige landen krijgen geen verblijfsvergunning.
Kunnen omwonenden iets betekenen?
Als de omwonenden rol willen spelen juichen wij dat van harte toe. Bijvoorbeeld op het gebied van activiteiten, vrijwilligerswerk. Heeft u een concreet idee of een vraag hierover? Stuurt u dan een e-mail naar rijnlaan@zwolle.nl.
Kunnen omwonenden meepraten over de voortgang en gang van zaken?
Ja, er is inmiddels een klankbordgroep opgestart. Zodra de locatie in gebruik is wordt ook een omwonendenoverleg opgestart. Hierin zijn naast de gemeente Zwolle ook de wijkagent, welzijnswerk, wijkvereniging en/of een aantal bewoners vertegenwoordigd. De klankbordgroep denkt vooraf mee (totdat de nieuwe bewoners er wonen) over bijvoorbeeld de veiligheid en de inrichting van de openbare ruimte. Het omwonenden overleg start zodra de mensen er wonen. Gezamenlijk bespreken zij de dagelijkse gang van zaken, bedenken oplossingen voor eventuele overlast en het aanbod/vraag naar activiteiten wordt doorgenomen.
Wat zijn de geleerde lessen als het gaat om opvang van asielzoekers op andere locaties in Zwolle?
Wat belangrijk is, is dat overlast of andere signalen bij de opvanglocatie gemeld worden, alleen dan kan er een oplossing voor worden bedacht. Daarnaast helpt het om regulier overleg te voeren om de voortgang en eventuele knelpunten te bespreken. Dit kan via het nog in te richten omwonenden overleg. Daarin zijn naast de gemeente ook de wijkagent, welzijnswerk, de wijkvereniging en/of een aantal omwonenden vertegenwoordigd.
De opvang van ruim 700 Oekraïners in de stad verloopt goed. De opvanglocaties zijn:
- Vier kantoorpanden op de Oosterenk. Er is regelmatig overleg met wijkagent, team Veiligheid van de gemeente, de locatiemanager over het verloop. Als het nodig is wordt bijgestuurd;
- Regionale opvanglocatie in de Meeuwenlaan;
- Opvang van Alleenstaande Minderjarige Vreemdelingen (AMV) in het Mercure Hotel.
In 2022 was er opvang:
- Op het vluchtelingenschip in de Prinses Margriethaven
- Crisisnoodopvang in hotel Lumen.
Waar gaan mensen na deze opvang wonen?
Na de opvang stromen deze mensen door naar een woning in de gemeente Zwolle.
Wat gebeurt er met het pand totdat de statushouders er tijdelijk gaan wonen?
Via leegstandsbeheerder Gapph, wordt het gebouw vanaf donderdag 7 december 2023 in gebruik genomen door een antileegstandgebruiker. Dit met activiteiten voor kantoor en bureauwerkzaamheden. De andere gebruiker die tijdelijk in het pand trekt maakt kleding en staat op beurzen.
Voldoet de gemeente Zwolle aan de landelijke taakstelling? Of vangen we niet al veel te veel vluchtelingen op?
Nee, de gemeente Zwolle voldoet niet aan de taakstelling. We komen ongeveer 71 plekken te kort voor 2023. Voor de eerste helft van 2024 geldt een taakstelling van 139. Dit betekent dat we voor de eerste helft nog (71+ 139) 210 statushouders moeten huisvesten.
Wordt de dagelijks begeleiding op de tussenvoorziening (Tuvo) Rijnlaan begeleid vanuit de gemeente?
Statushouders die uitgestroomd zijn bij het COA, vallen onder de inburgeringsplicht van de gemeente. Statushouders in de Tussenvoorziening zijn met het programma inburgering bezig.
Wat de samenstelling van de groep wordt, kunnen we nu nog niet zeggen. Onder de statushouders vallen alleenstaanden, echtparen, gezinnen.
Of ze Nederlands spreken is afhankelijk van hoe lang ze al in de opvang hebben gezeten en of men het voorinburgeringsprogramma COA hebben gevolgd. Iedere bewoner heeft met zijn achtergrond een verschillend niveau. Voor sommigen is Nederlands leren ontzettend moeilijk. Zeker als je nog nooit het Nederlands alfabet hebt geleerd, maar een ander alfabet kent. Anderen zijn mogelijk anders opgeleid en leren sneller wat onze taal is.
Een Tuvo is geen COA opvang meer, mensen hebben het asielproces doorlopen. Zij hebben op grond van de wetgeving via de IND een verblijfsvergunning gekregen. Dat betekent dat zij mogen werken. Veel willen ook graag werken en net als wij op eigen benen staan. Bemiddeling naar werk is niet gemakkelijk, veel werkgevers vragen veel van mensen in de vacatures. Niet iedere werkgever denkt aan het arbeidspotentieel van de nieuwkomer. Gemeenten begeleiden nieuwkomers ook op het vlak van bemiddelen naar stage en werk.
Wat is het verschil tussen een statushouder en iemand die asiel zoekt?
Een statushouder mag blijven in Nederland en wordt toegewezen aan een gemeente in Nederland. Deze toewijzing gebeurt door het COA. Een statushouder heeft een verblijfsvergunning en is verplicht een inburgeringstraject te doorlopen. Na afronding van het inburgeringstraject is de statushouder ingeburgerd en volwaardig onderdeel van onze maatschappij. Een asielzoeker gaat tijdens het verblijf in een AZC (asielzoekerscentrum) door een uitgebreide procedure heen. Hier wordt gekeken door de IND (Immigratie en Naturalisatie Dienst) of de asielzoeker daadwerkelijk mag blijven in Nederland. Als de asielzoeker niet mag blijven wordt hij teruggestuurd naar het land van herkomst. Mag een asielzoeker in Nederland blijven, dan wordt de asielzoeker een ‘statushouder’.