notitie iconAanpassen kenteken

Het is belangrijk dat de gegevens op uw parkeervergunning of abonnement kloppen. Als er iets verandert in het kenteken, moet u dit zo snel mogelijk doorgeven. Als het kenteken niet klopt, loopt u namelijk het risico op een bekeuring. Als u inlogt in het digitaal parkeerloket, ziet u in het overzichtsscherm achter uw parkeerproducten de optie 'wijzigen'. Hier kunt u uw kenteken (tijdelijk) wijzigen.

Beschrijving

Andere auto?

Heeft u een andere auto en een parkeervergunning of -abonnement? Dan moet u het kenteken wijziging die geregistreerd staat op uw vergunning of abonnement. Dit kan een tijdelijke wijziging zijn (bijvoorbeeld bij een huur- of leenauto) of een permanente wijziging van uw kenteken. 

Tijdelijk een huur- of leenauto?

Heeft u een huur- of leenauto? Dan kunt u dit kenteken tijdelijk registreren bij uw parkeervergunning. Het moet dan wel een huur- of leenauto zijn van een erkend

  • Autoverhuur-,
  • Garage-
  • of schadeherstelbedrijf.

Niet voor familie en vrienden

U kunt uw parkeervergunning niet tijdelijk overzetten op een kenteken (auto) van familie of vrienden.

Aanvraag

U kunt uw kenteken (tijdelijk) wijzigen via het digitale parkeerloket. Hiervoor logt u in via DigiD of eHerkenning.

Bijlagen

In het digitale parkeerloket kunt u ook eventuele bijlagen toevoegen. Bijvoorbeeld een verklaring van de werkgever of een lease- of huurcontract.

Aanpassen

Als alle gegevens kloppen, wordt het kenteken van uw parkeervergunning direct aangepast. Als er gegevens ontbreken of niet kloppen, krijgt u bericht. Achteraf de ingangsdatum aanpassen voor het nieuwe kenteken, is niet mogelijk.

U vraagt DigiD aan via www.digid.nl, u vraagt eHerkenning aan via www.eherkenning.nl

Kosten

Als u zelf aanpassingen van het kenteken doorgeeft via www.zwolle.nl/parkeerloket hoeft u niets te betalen.

 

Contact

Als u vragen heeft over deze vergunning, kijk dan (bij uw eigen gegevens) in uw digitaal parkeerloket.

Klachten & meldingen

Het kan zijn dat u niet tevreden bent over de manier waarop de gemeente u heeft behandeld of dat u iets wilt melden. Op de pagina Meldingen, klachten en bezwaren staat hoe u dat kunt doorgeven.

Bijzonderheden

Mensen zonder internetaansluiting of smartphone mogen de aanpassing doorgeven aan de balie van het Stadskantoor.

Digitalisering parkeren

De gemeente Zwolle digitaliseert: we willen dat u zoveel mogelijk zelf via het internet kunt regelen. Daarbij doen we ons best om de kosten laag te houden. Daarom kunnen de meeste vergunninghouders:

  • Zelf (kenteken)aanpassingen doorgeven.
  • Zelf een nieuwe vergunning aanvragen in het digitale loket.

Op verschillende manieren

  • We communiceren met de meeste vergunninghouders per e-mail.
  • Zij betalen en verlengen via automatische incasso.
  • Controleurs (de toezichthouders en een scanauto) kijken naar het kenteken.

In de ideale situatie is alles 100 % digitaal. Hier werken we de komende jaren verder aan. We zouden het heel prettig vinden als u hieraan mee wil werken.

Regels

De gemeente Zwolle vindt het belangrijk dat er in iedere wijk goed geparkeerd kan worden. De regels rondom parkeren verschillen per wijk. Deze parkeervoorschriften (regels) zijn er voor parkeervergunningen en parkeerabonnementen. U kunt ze vinden op zwolle.nl/parkeervoorschrift

Beleid & wetgeving

Bij dit product gaan we uit van landelijke wetgeving en plaatselijke regels.

Afspraak maken

In het Stadskantoor kunt u alleen op afspraak terecht.

Maak een afspraak

Stadskantoor, Lübeckplein 2, 8017 JZ Zwolle
Stadhuis, Grote Kerkplein 15, 8011 PK Zwolle

Neem contact met ons op

Postbus 10007, 8000 GA Zwolle

Stuur een bericht

Telefoon: 14 038 (5 cijfers,
tussen 08.30 en 17.00 uur)
Vanuit het buitenland: +31 38 498 31 38

Whatsapp: 06 83 29 66 88
(bellen naar dit nummer is niet mogelijk)

BTW/KvK-nummer

BTW: NL001900249B01
KvK: 08218173

Blijf op de hoogte

Aanmelden nieuwsbrief

Wij zijn bereikbaar via

© 2023 Gemeente Zwolle