Dennis Jansen

Kantorenmarkt

Even voorstellen

Via een baan als planoloog, programmamanager communicatie, accountmanager en acquisiteur kwam Dennis Jansen in 2010 bij de gemeente Zwolle werken. Hij houdt zich vooral bezig met kantoren.
‘Ondernemers moeten zich gekend voelen’

‘Ik kom net bij een klant vandaan waar we hebben gesproken over hun huisvestingsplannen’, begint Dennis Jansen. Naast het maken van beleid is het praten met ondernemers één van zijn taken als verantwoordelijke voor de kantorensector in Zwolle.

‘In goed overleg met andere partijen, ontwikkel ik een kantorenvisie. Daarmee proberen we op de juiste locatie voor de juiste doelgroep, kantoren te ontwikkelen. Ik kijk naar de ontwikkelingen en trends, hoe je de kantorenmarkt gezond houdt en hoe het kan bijdragen aan de groei van de werkgelegenheid en het behoud ervan.’

Zoeken naar oplossingen

Vorige week heeft hij nog een afspraak gemaakt met de directie van een groot bedrijf om te polsen wat hun plannen zijn. ‘Het is goed om dat in een zo vroeg mogelijk stadium te horen. Zo kun je soms tips geven, of kijken hoe je kunt helpen bij bepaalde problemen.

We kunnen niet altijd zorgen voor de gewenste oplossing, maar het is belangrijk dat ondernemers zich gekend voelen. Dat geldt op dit moment zeker voor ondernemers op kantorenpark Oosterenk, waar veel panden leegstaan. We blijven zoeken naar oplossingen.’

Meer aandacht voor leegstand

In de komende jaren zullen bouwvolumes van kantoorpanden afnemen, voorspelt Jansen. ‘Dat heeft te maken met het nieuwe werken. Medewerkers zullen vaker vanuit huis gaan werken. Dat heeft invloed op de programmering. Er zal de komende tijd meer aandacht komen voor leegstand. We kunnen ons niet meer rijk rekenen met de uitgifte van kantorengrond.’