Ruimte voor iedereen in de binnenstad

Ruimte voor iedereen in de binnenstad

De terrassen zijn weer open! Ook daar moeten we 1,5 meter afstand houden. Dat betekent dat er meer ruimte nodig is voor minder gasten. De horeca wil daarom graag hun terrassen vergroten. ‘Daar wilden we graag aan meewerken’ vertelt sectiehoofd van onder andere de terras- en horecavergunningen Mathilde van der Veen, ‘want de horeca is zwaar gedupeerd. Maar we moeten ook ruimte bieden aan de andere functies in de binnenstad, zoals wonen, detailhandel (laden en lossen), de markt en toerisme. En dat terwijl we door de 1,5 meterregel in de binnenstad veel minder van de openbare ruimte beschikbaar hebben. Dat was en blijft de komende tijd een enorme puzzel.’

We maken het mogelijk

Samen met verschillende collega’s en natuurlijk met de ondernemers, Koninklijke Horeca Nederland, ZwolleFonds en politie stonden ze voor de uitdaging om in die krappe ruimte de heropening van de horeca veilig te organiseren. ‘Een veelomvattend vraagstuk’ zegt Mathilde. ‘Het gaat primair over een veilige en vitale binnenstad en daar komen onder andere zaken op het gebied van verkeer, crowdmanagement, handhaving, vergunningen, communicatie bij kijken. Ik ben er trots op dat we hier met veel mensen, dwars door afdelingen en  structuren heen, samen aan werken; van de inhoudelijke afdelingen tot de bodes en beveiligers. Echt als een netwerkorganisatie. We hebben steeds voor ogen: we maken het zo veilig mogelijk voor iedereen die in de binnenstad wil verblijven; we doen wat we moeten doen. Het is gaaf hoe we dat tot nu toe doen. We hebben de afgelopen weken echt gebuffeld, ook ’s avonds en in het weekend. Dat houd je alleen vol als je het goed hebt met elkaar én met de mensen waarvoor je het doet.’

Kracht van persoonlijk contact

Ondernemers zijn gevraagd met een plan te komen voor hun terras. Mathilde vertelt: ‘Daarbij moesten ze rekening houden met de 1,5 meter, maar ook met toegankelijkheid voor hulpdiensten en mindervaliden. Al die plannen hebben we beoordeeld en elke ondernemer kreeg een persoonlijke reactie. Niet elk plan was direct één op één akkoord en sommige ondernemers waren teleurgesteld. Daar zijn we op ingesprongen door een schouw te organiseren. We liepen op zaterdagavond door de stad en keken ter plekke of we toch nog iets konden doen of bij ons oordeel bleven. Dat heeft veel kou uit de lucht gehaald en gezorgd voor meer begrip over en weer. Dat is de kracht van persoonlijk contact. Ook is dit een goed voorbeeld van wat we met onze Koers beogen. Opgavegericht werken aan wat de stad nodig heeft, daarbij de verbinding zoeken en je opstellen als een professioneel partner die meedenkt en meewerkt waar dat kan. En dat blijven we doen, want (aangepaste) plannen blijven nog steeds binnenkomen.’

Aanscherpen

Pinkstermaandag 1 juni was volgens Mathilde een spannende dag. ‘Voor ons en voor de horeca. De ondernemers wilden het ook gewoon graag goed doen. En dat is best lastig met richtlijnen die steeds veranderen en die verschillend kunnen worden geïnterpreteerd. Er heerste een sfeer van verbondenheid. In de stad was het gezellig druk, maar niet te. Daar waren de ondernemers ook blij mee, want dat gaf ruimte om dingen uit te proberen. Afgelopen weekend hebben we nog meer (verkeers)maatregelen genomen om meer ruimte in de binnenstad te creëren. Ook hebben we nu de eerste horecanachten gehad en die zijn gelukkig goed verlopen. De komende tijd blijven we monitoren en vanuit ervaringen aanscherpen en bijstellen.’