Beleidsadviseur Maatschappelijke Voorzieningen
Ben jij een verbinder, haal jij energie uit de samenwerking met partijen uit de stad en heb je ervaring met het opstellen van accommodatiebeleid?
Dienstverband / uren per week | Tijdelijk met mogelijkheid tot vast / 28 - 36 uur |
Werk- en denkniveau | HBO / WO |
Salaris | max. € 5.372,- bruto per maand, bij een 36 urige werkweek |
Afdeling | Maatschappelijke Ontwikkeling |
Vacaturehouder | Sophie Straatman |
Sluitingsdatum | 8 januari 2023 |
Dit zijn wij
In Zwolle geloven we dat het leven beter wordt als we met elkaar optrekken. Wij zetten daarom met kracht in op verbinding. Een goed samenspel met onze 130.000 inwoners, partners in de stad, het college, de raad en collega’s. We zorgen voor elkaar en zijn er voor elkaar. Iedereen doet mee en iedereen doet ertoe.
De stad staat voor grote opgaven om onze leefwereld duurzaam vorm te geven, zoals klimaatadaptatie, energietransitie en de ontwikkeling van een circulaire economie. Al die kleine en grote opgaven zijn leidend voor onze manier van samenwerken. Afdelingen en teams zijn thuishavens, maar we werken door de afdelingen heen en zoeken elkaar makkelijk op. Samen tillen we bijzondere projecten van de grond. We vinden elkaar in voor- en tegenspoed, acteren als professionele partners, denken in mogelijkheden en stimuleren initiatieven uit de organisatie en de stad.
Zwolle is een stad in een regio die hard op weg is om de vierde economische topregio van Nederland te worden met innovatieve bedrijven die bijdragen aan onze maatschappelijke opgaven. De komende jaren staat er veel te gebeuren, waarbij we jouw inbreng en ideeën goed kunnen gebruiken.
Als je voor Zwolle werkt, word je uitgedaagd om je talenten optimaal in te zetten en je blijvend te ontwikkelen. Je krijgt kansen om te verrassen en te vernieuwen. Jezelf kunnen en mogen zijn; daar staan we in Zwolle voor. We waarderen, accepteren en respecteren elkaar om wie we zijn. Want het is de diversiteit die kleur geeft aan onze organisatie én stad.
Sociaal Domein
Zwolle werkt samen met actieve partners en betrokken vrijwilligers in de stad en de regio. Er is aandacht en ruimte voor vernieuwing om onze complexe opgaven te realiseren. De essentie van alle opgaven is: lichte zorg als het kan, zwaar als het moet om een duurzaam perspectief voor inwoners mogelijk te maken. De komende jaren staat de hervorming van het sociaal domein centraal. Speerpunten zijn onder meer:
- Van apart naar gewoon. Op scholen worden kinderen, jongeren, leerkrachten en mentoren bijvoorbeeld ondersteund door een integraal team van school en Sociaal Wijkteam dat bekijkt en doet wat nodig, op school en thuis. Zo nodig worden daarbij specialisten bij gehaald.
- Van deelprobleem naar totaaloplossing. Een voorbeeld is het samenvoegen van huishoudelijke ondersteuning en individuele begeleiding voor de thuiszorg. Medewerkers groeien graag in deze taak en ouderen krijgen te maken met één bekend gezicht.
- Van zorgen voor naar zorgen dat. Het is ons doel en intentie om mensen zo lang mogelijk op hun eigen plek te laten wonen en meedoen, waarbij ze de regie over hun eigen leven behouden of terugkrijgen.
- Van individuele zorg naar het samenbrengen van vragen. Denk bijvoorbeeld aan dagbesteding voor ouderen die op basis van interesses wordt georganiseerd.
Dit ga je doen
De stad Zwolle groeit en er liggen kansen en uitdagingen om de maatschappelijke voorzieningen de komende jaren mee te laten groeien met de stad en behoeften van onze inwoners. Zowel in bestaande wijken en accommodaties als in nieuwe.
Wij zijn op zoek naar een adviseur die alle voorkomende beleidsvragen rondom accommodaties voor maatschappelijke voorzieningen kan oppakken en afhandelen. Denk aan aanbod en spreiding van wijkaccommodaties en dorpshuizen en contacten met wijkverenigingen, die met hun activiteiten een belangrijke bijdrage aan leefbaarheid van buurten bieden. De wijkaccommodaties zijn gemeentelijke voorzieningen voor ontmoeten en participatie op welzijn, jeugd, ouderen en sport en bewegen. De vertaling van de hervorming van het sociaal domein naar maatschappelijke voorzieningen en activiteiten wijkverenigingen vraagt de nodige inzet van de advsieur.
De adviseur dient ervaring te hebben met processen op zowel het beheersmatige als beleidsmatig vlak van accommodaties en ervaring met het ondersteunen van wijkverenigingen. Ook dient de adviseur enige kennis te hebben van huurrecht en bekend te zijn met het maatschappelijk en financieel rendement van accommodaties. Ervaring met samenwerking van vastgoedorganisaties of vastgoedafdelingen binnen een gemeente verdienen de voorkeur. Ook weet je goed te schakelen tussen vrijwilligers en professionele partners.
Tevens levert de adviseur een bijdrage aan het programma maatschappelijke voorzieningen bij het uitvoeren van voorzieningenplannen en de realisatiefase van accommodaties als onderdeel van gebiedsuitbreidingen. Het opstellen of actualiseren van regelingen zal ook de nodige aandacht vragen. Je vertaalt beleid naar uitvoeringsvoorstellen en subsidieregelingen. Andersom vertaal je de behoeften van vrijwilligers en professionele partners die actief zijn binnen maatschappelijke voorzieningen naar algemene kaders en kun je vragen op gebied van beheer beantwoorden of gericht doorzetten. Je kunt nieuwe activiteiten en initiatieven van partijen uit de stad stimuleren en faciliteren.
Wie ben je
Je bent een verbinder, haalt energie uit de samenwerking met partijen uit de stad kunt het juiste gesprek te voeren om tot gemeenschappelijke doelen en een optimaal resultaat te komen.
Je hebt ervaring met het opstellen van accommodatiebeleid, in de begeleiding naar zelfbeheer in wijkgebouwen, dorpshuizen of andere publieke ontmoetingscentra en op het gebied van exploitatie van (gemeentelijk) vastgoed.
Je bent flexibel, communicatief vaardig en oplossingsgericht en hebt affiniteit met burgerparticipatie. Je kunt snel schakelen tussen beleid en uitvoering in een politieke en dynamische omgeving.
Dit bieden wij
Een salaris van maximaal € 5.372,-- (maximum schaal 11) bruto per maand bij een volledige 36-urige werkweek. Het salaris is afhankelijk van opleiding en ervaring. Daarnaast ontvang je 17,05% individueel keuzebudget waarmee je een deel van je arbeidsvoorwaarden naar eigen wens kunt inrichten. Je hebt de mogelijkheid om dit bedrag maandelijks of jaarlijks te laten uitkeren. Het vakantiegeld en een dertiende maand is in dit bedrag opgenomen. Het pensioen dat voor je wordt opgebouwd, staat los van deze regeling.
Wij investeren in je (persoonlijke) ontwikkeling, dus we horen graag hoe jij dit ziet. In Zwolle werken we hybride. We hebben een budget voor je beschikbaar om je werkplek thuis in te richten. Ook krijg je een laptop en telefoon van de ‘zaak’. We starten graag met een contract voor een jaar.
Meer weten?
Laat weten wat je wilt en wie je bent. Neem contact op met Sophie Straatman, Teamleider Maatschappelijke Ontwikkeling, 06-50070482, s.straatman@zwolle.nl op vrijdag 23 december tussen 10.00-12.00 uur, dinsdag 27 december tussen 10.00-12.00 uur of maandag 2 januari tussen 10.00-12.00 uur.
Solliciteren
Solliciteren kan tot en met de sluitingsdatum van 8 januari a.s., alleen door middel van onderstaande sollicitatieknop.
De gesprekken staan gepland voor maandagochtend 16 januari 2023.