Gemeentesecretaris Zwolle als held in nieuwe arbeidsmarktcampagne

Ze drinkt liever een biertje dan een Vodka Martini en zou direct ‘ja’ zeggen tegen de rol van James Bond in de nieuwste Bond-film. Gemeentesecretaris Ingrid Geveke kroop al even in de huid van de actieheld voor de nieuwe arbeidsmarktcampagne van gemeente Zwolle.

In dit interview praat ze openhartig over de achtergronden van de campagne, ‘haar’ gemeente.  Een veelzijdige vrouw met een groot gevoel voor mensen die de actie niet schuwt.

Nieuwe campagne

‘We zijn een organisatie van ruim negenhonderd betrokken mensen,’ vertelt Ingrid Geveke. ‘Collega’s staan dan ook model in de nieuwe campagne voor arbeidsmarktcommunicatie. De stad vormt het decor van de foto’s, want  Zwolle staat centraal in alles wat we doen. Gemeente Zwolle wordt steeds meer een netwerkorganisatie. De samenwerking met verschillende organisaties, instellingen, met mensen dus, maakt ons krachtiger. Iedereen denkt mee en doet mee. Het gaat om ‘wat er buiten gebeurt’. Dat dragen we uit aan mensen die bij ons willen werken.’

Strategisch én hands-on

Ingrid wordt in de campagne afgebeeld als ‘James Bond’ en komt in actie op de Grote Markt. ‘Mijn collega’s hebben het bedacht en ik kon me er helemaal in vinden’ lacht ze. ‘Voor mij staat James Bond voor cool, hoffelijk, betrouwbaar, erg professioneel en innovatief. Hij denkt strategisch én is hands-on. Hij komt in actie als het nodig is. Dit zijn de waarden die ik terugvind bij onze gemeente. Oh, persoonlijk? Als manager moet je een helikopterview hebben en het hele speelveld overzien. Het liefst praat ik met iedereen om voeling te houden met wat er gebeurt. In het restaurant schuif ik graag aan bij verschillende tafeltjes en ik ben natuurlijk veel buiten. Ik ben absoluut hands-on. Recent heb ik bijvoorbeeld samen met collega’s een groep ondernemers gebeld voor een initiatief. Dan kom ik direct in actie en pak met plezier de telefoon.’

Campagnebeelden

Een van de campagnebeelden symboliseert ‘verbinding’.  Hoe houdt de gemeente als netwerkorganisatie de regie? ‘Je hebt als gemeente een doel, een opgave. Je denkt na over je rol per situatie en over het belang van alle stakeholders’ zegt Ingrid. ‘Sta er als gemeente. Mensen kijken naar je. Wees zichtbaar. Wees duidelijk. Vraag op de man af: Organisatie X, wat wil je nu écht? Het heeft geen zin om erom heen te draaien.’

Een ander campagnebeeld zet medewerkers van de gemeente neer als ‘chiefs visionary’. Ingrid:  ‘Ja, geweldig. En het klopt. Bij Zwolle werken veel mensen met een visie. Daarom zijn we zo vernieuwend, bijvoorbeeld met ‘klimaatadaptatie’. En we praten niet alleen over innovatie. We doen het in Zwolle!’

Dan is er nog een beeld ‘waan van de dag’ in een kantoorsituatie. Hoe ervaar jij de waan van de dag? Mijn agenda is nogal voorspelbaar. Raad op maandag, college op dinsdag, MT op woensdag. Dat heeft voor- en nadelen, maar brengt in ieder geval structuur’, grapt Ingrid. ‘De waan van de dag houdt me alert. Er gebeuren soms ‘dingen’, waardoor ik mijn hele agenda moet omgooien. Het is aan mij om te beoordelen of ik dat moet doen of niet.’

Helden

James Bond is een actieheld. Wanneer zag jij je zelf in een heldenrol? Ingrid: ‘De baan gemeentesecretaris vind ik enorm uitdagend en biedt me dagelijks een flink portie actie. Maar het zijn mijn collega’s die de helden zijn! Ik zie dagelijks met hoeveel passie collega’s zich inzetten voor de stad en de organisatie. Dat maakt me blij en trots. Zoals onze inspanningen voor Zwolle klimaatbestendige stad. Met onze climate campus en het -bijna- wereldcentrum op excellente toepassing van klimaatverandering. Of hoe we samenwerken met ondernemers, mbo- en hbo-instellingen, gemeenten en provincie aan de Human Capital-agenda. Allen met hetzelfde doel voor ogen en vanuit de overtuiging dat de basis van een sterke regio ligt in de ontwikkeling van mensen. Of je al 20 jaar werkt bij Scania, of dat je als schoolverlater aan de slag gaat bij ITM maakt daarbij niet uit. Zo gaaf hoe ondernemers, onderwijs en overheid hier samen de schouders onder zetten. Dat slim samenwerken en  zaken voor elkaar krijgen, kansen zien én pakken; dat vind ik heel kenmerkend voor Zwolle. Het levert mooie dingen op. Zo heeft regio Zwolle de ambitie om de vierde economische regio van Nederland te worden. En ligt de allereerste plastic road in  onze stad. Een wereldprimeur!’  

Iedereen krijgt kansen in Zwolle

Waarom zouden mensen moeten kiezen voor een baan bij Zwolle? Ingrid: ‘Ik heb bewust gekozen voor de overheid, omdat ik wat wil bijdragen aan de maatschappij. Bij Zwolle vind ik het heel dynamisch. Er heerst totaal geen negen-tot-vijf-mentaliteit. Ik begon in Zwolle als bestuursadviseur en hield ik me bezig met  onderwerpen als lobby en positionering. Daarna kwam ik in de Zwolse  ‘interim-pool’ terecht en heb bijvoorbeeld alle bezuinigingsrondes mogen leiden.  ”Verantwoordelijk werk? Zeker”. Dat ik als waarnemend gemeentesecretaris mocht proeven aan de functie vond ik een kans. Daarna kon ik volmondig ‘ja’ zeggen tegen de baan. Als je laat zien wat je kunt, krijgt iedereen mogelijkheden en ruimte bij Zwolle.’

Ingrid vertelt het verhaal over de campagne aan De Stentor