Klantervaringsonderzoek Wmo Zwolle 2023
Net als voorgaande jaren heeft de gemeente Zwolle in 2023 onderzocht wat inwoners die ondersteuning ontvangen in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), vinden van deze ondersteuning. Gemeenten zijn verplicht om dit onderzoek uit te voeren. De gemeente Zwolle gebruikt de resultaten van het onderzoek om de ondersteuning te verbeteren.
Voor het ceo Wmo 2023 ontvingen in mei 2023 2.500 inwoners die zelfstandig wonen met een maatwerkvoorziening en 65 inwoners die beschermd wonen in Zwolle, een vragenlijst.
In totaal vulden 1.100 cliënten die zelfstandig wonen met een maatwerkvoorziening en 9 cliënten beschermd wonen de vragenlijst nagenoeg volledig in. De respons op de vragenlijst is daarmee 44% respectievelijk 14%.
Belangrijkste uitkomsten
De belangrijkste uitkomsten van het onderzoek onder de zelfstandig wonende Wmo-cliënten zijn:
- In z’n algemeenheid zijn cliënten tevreden over het contact met het sociaal wijkteam (SWT). Net als vorig jaar vindt de overgrote meerderheid dat hij/zij serieus wordt genomen door de medewerker (92%), dat hij/zij snel is geholpen (78%) en dat er in het gesprek samen naar oplossingen is gezocht (84%). Ook wist de meerderheid waar ze moesten zijn voor hulp (78%).
- Dit jaar kent 21 procent van de cliënten de mogelijkheid van cliëntondersteuning. Dat is vergelijkbaar met 2022 en wat minder dan de jaren 2019-2021 toen ongeveer 30 procent deze mogelijkheid kende.
- Het aandeel cliënten dat gebruik van een cliëntondersteuner (10%) is iets groter dan voorgaande jaren.
- Net als de afgelopen twee jaar, had de helft van de cliënten (51%) iemand bij zich tijdens het keukentafelgesprek, zoals een naaste of een hulpverlener.
- De meest voorkomende vormen van ondersteuning die de cliënten binnen dit onderzoek ontvangen, zijn thuisondersteuning (89%), collectief vervoer (39%) en hulpmiddelen (26%). Daarna volgen woningaanpassingen (15%).
- Het aandeel cliënten dat ook mantelzorg ontvangt is 74 procent. Meestal gaat het om familieleden. Dit aandeel is vergelijkbaar met de voorgaande jaren, maar kleiner dan in 2021.
- Het merendeel van de cliënten vindt dat de kwaliteit van de ondersteuning goed is (83%) en past bij de hulpvraag (84%). Dit is vergelijkbaar met de afgelopen drie jaar.
- Het aandeel cliënten dat effecten merkt van de ondersteuning, is vergelijkbaar met de afgelopen twee jaar. 79 procent vindt dat zij beter de dingen kunnen doen die zij willen doen, 86 procent vindt dat zij zich beter kunnen redden en 79 procent ervaart een betere kwaliteit van leven door de ondersteuning.
- 68 procent van de cliënten is altijd of vaak tevreden met het leven. Dit is vergelijkbaar met voorgaande jaren.
- 40 procent van de cliënten weet hoe ze een klacht kunnen indienen. Eén op de tien heeft een klacht ingediend (11%) en eveneens één op de tien wil dit nog doen (9%).
Omdat slechts 9 cliënten beschermd wonen de vragenlijst hebben ingevuld, dient terughoudend met de resultaten worden omgegaan. We kunnen er immers niet vanuit gaan dat deze 9 cliënten representatief zijn voor de totale groep cliënten beschermd wonen. Op hoofdlijnen zijn de ervaringen van deze cliënten:
- Het merendeel van deze cliënten ervaart positieve effecten van het beschermd wonen. Zoals meer welzijn, zich beter kunnen redden en een betere kwaliteit van leven.
- Vijf cliënten zeggen dat zij weten hoe ze een klacht kunnen indienen en drie cliënten hebben dit weleens gedaan.
Volledige rapport opvragen
De rapportage met alle uitkomsten van dit onderzoek kan worden opgevraagd via onderzoek@zwolle.nl.