Logo van Gemeente Zwolle dat doorverwijst naar de homepage van Gemeente Zwolle
Logo van Gemeente Zwolle dat doorverwijst naar de homepage van Gemeente Zwolle
Collega's vliegen op bijen door de stad.

Consulent Inkomen Beheer

Heb jij kennis van de Participatiewet, ben je digitaal vaardig en vind je snel de weg op de sociale kaart van Zwolle? Ben je sociaal en kun je werkdruk aan?

Dienstverband / uren per weekTijdelijk voor één jaar, 32-36 uur per week
Werk- en denkniveauHBO
SalarisMaximaal € 4.208,- (maximum schaal 9)
AfdelingInkomensondersteuning: team Inkomen/Beheer
VacaturehouderGerranda Hofman
Sluitingsdatum28 februari 2023

Zwolle, de stad en de organisatie

In Zwolle geloven we dat het leven beter wordt als we met elkaar optrekken. Wij zetten daarommet kracht in op verbinding. Een goed samenspel met onze inwoners, partners in de stad, het college, de raad en collega’s. We zorgen voor elkaar en zijn er voor elkaar. Iedereen doet mee en iedereen doet ertoe.

We maken een schaalsprong naar 160.000 inwoners, waarbij we de kwaliteit van leven en brede welvaart voor alle Zwollenaren op het huidige, hoge peil willen houden.

De stad staat voor grote opgaven om onze leefwereld duurzaam vorm te geven, zoals klimaatadaptatie, energietransitie en de ontwikkeling van een circulaire economie. Al die kleine en grote opgaven zijn leidend voor onze manier van samenwerken. Afdelingen en teams zijn thuishavens, maar we werken door de afdelingen heen en zoeken elkaar makkelijk op. Samen tillen we bijzondere projecten van de grond. We vinden elkaar in voor- en tegenspoed, acteren als professionele partners, denken in mogelijkheden en stimuleren initiatieven uit de organisatie en de stad.

Als je voor Zwolle werkt, word je uitgedaagd om je talenten optimaal in te zetten en je blijvend te ontwikkelen. Je krijgt kansen om te verrassen en te vernieuwen. En de ruimte om positief tegendraads en soms wat rebels te zijn. Jezelf kunnen en mogen zijn; daar staan we in Zwolle voor. We waarderen, accepteren en respecteren elkaar om wie we zijn. Want het is de diversiteit die kleur geeft aan onze organisatie én stad. 

De afdeling

Wij willen dat zoveel mogelijk mensen bijdragen aan de samenleving en zo min mogelijk mensen  afhankelijk zijn van het sociale vangnet. Daarbij gaan we uit van eigen verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid van mensen. De afdeling Inkomensondersteuning zorgt dat er geen financiële belemmering is om te werken, te re-integreren of te participeren. De afdeling bestaat uit Team Inkomen (team Intake en team Beheer), Team Uitkeringsadministratie, Team Vordering en Verhaal, Team Regionaal Bureau Zelfstandigen, Team Handhaving, Team Schulddienstverlening en Team Inburgering Participatie en Arbeid.                                                                                           

Dit ga je doen

Je beheert een eigen klantenbestand met mensen die een uitkering krijgen op basis van de IOAW en Participatiewet en verwerkt onder meer mutaties. Ook signaleer je fraude, rapporteer je over terugvorderingen en leg je zo nodig maatregelen op. Het werk verloopt vooral ‘digitaal’, maar als er wat speelt, heb je ook telefonisch contact met klanten.

Mensen met een inkomen op minimum niveau die te maken krijgen met bijzondere kosten kunnen in aanmerking komen voor bijzondere bijstand. Jij bepaalt of je klant hier recht op heeft. Daarbij kijk je niet alleen naar de regelgeving, maar ook naar creatieve oplossingen die je met je klant bespreekt.

Je neemt je besluiten zorgvuldig en hebt daarom vaak contact met bijvoorbeeld de sociale raadslieden of het Sociaal Wijkteam die gezinssituaties goed kennen.

Waarom Zwolle?

Het is uitdagend om voor een gemeente te werken waar veel gebeurt en op een afdeling die continu in ontwikkeling is. Zo willen we meer gaan inzetten op servicegesprekken om mensen bijvoorbeeld te wijzen op regelingen die nog niet bij hen bekend zijn. Trend is ook om de omgekeerde toets toe te passen en te bekijken of een toekenning van bijzondere bijstand betekent dat een andere regeling niet meer nodig is. Een integrale manier van werken, waarbij we zoveel mogelijk mensen kunnen helpen vanuit het beschikbare budget.

Dit ben jij

Je hebt een Hbo werk- en denkniveau, ervaring in een soortgelijke baan en kennis van de Participatiewet en aanverwante regelingen. Ook ben je digitaal vaardig en bekend met SvhSD, DIS4all, E-suite/Medewerkersportaal, Grip op Pw, Civision Makelaar Suite en Suwinet. Je vindt snel de weg op de sociale kaart van Zwolle.

Mensen voelen zich gerespecteerd door jou en bespreken in vertrouwen hun problemen. Jij bent open, stelt mensen op hun gemak, luistert goed en stelt de juiste (waarderende) vragen om de kern helder te krijgen. Je conclusie koppel je op een prettig manier terug.

Je bent duidelijk over de termijn, waarin een aanvraag wordt behandeld, maar als de nood aan de man is, kom je snel in actie. En als een klant niet in aanmerking komt voor bijzondere bijstand, kun je dit duidelijk uitleggen, zodat je ‘nee’ wordt geaccepteerd. Het doet je goed als je klant de situatie begrijpt.

Je bent sociaal, werkt binnen de kaders van de wet, maar durft ook de randjes op te zoeken. De werkdruk, we hebben een flinke caseload, kun je aan. Je voelt je niet zo snel gestrest, gaat rustig door met ademhalen, schakelt makkelijk tussen de verschillende systemen en overziet goed de gevolgen van een mutatie.

Dit bieden wij

Een salaris van maximaal € 4.208,- (maximum schaal 9) bruto per maand bij een volledige werkweek van gemiddeld 36 uur per week. Het salaris is afhankelijk van opleiding en ervaring. Daarnaast ontvang je 17,05% van je salaris in de vorm van een individueel keuzebudget (IKB) waarmee je een deel van je arbeidsvoorwaarden naar eigen wens kunt inrichten. Je hebt de mogelijkheid om dit bedrag maandelijks of jaarlijks te laten uitkeren. Het vakantiegeld en een dertiende maand is in dit bedrag opgenomen. Het pensioen dat voor je wordt opgebouwd, staat los van deze regeling.

Wij investeren in je (persoonlijke) ontwikkeling, dus we horen graag hoe jij dit ziet. In Zwolle werken we hybride. We hebben een budget voor je beschikbaar om je werkplek thuis in te richten. Ook krijg je een laptop en telefoon van de ‘zaak’. 

Deze baan is in principe voor de duur van een jaar. Het is uiteraard mogelijk dat je na een jaar kunt blijven werken bij Zwolle. Op dit moment brengen wij de benodigde bezettingsgraad van de afdeling in kaart.

Meer weten?

Laat weten wie je bent en wat je wilt. Neem contact op met Gerranda Hofman, sectiehoofd  Inkomensondersteuning, (038) 498 3021 of Gepke Verbaas, Teamcoördinator team Inkomen, (038) 498 4284.

Solliciteren kan tot en met 28 februari aanstaande via de sollicitatieknop. De gesprekken worden op 9 maart gepland, misschien kun je hiermee alvast rekening houden in je agenda.