Consulent inkomen (intake)
Als consulent inkomen houd je intakegesprekken met mensen die een uitkering aanvragen op basis van de Participatiewet en de IOAW. Elke situatie is anders en daarom lever je maatwerk. Als je alles zorgvuldig hebt afgewogen, bepaal je of iemand recht heeft op een bijstandsuitkering en eventueel op bijzondere bijstand.
Dienstverband / uren per week | Tijdelijk voor een jaar, met uitzicht op een vast dienstverband / 32-36 uur per week |
Werk- en denkniveau | Hbo |
Salaris | Maximaal € 4.811,- (schaal 9) |
Afdeling | Inkomensondersteuning, team Inkomen/Intake |
Vacaturehouder | Hendrika Caudron |
Sluitingsdatum | 13 december 2024 |
Je team
Wij willen dat zoveel mogelijk mensen bijdragen aan de samenleving en zo min mogelijk mensen afhankelijk zijn van het sociale vangnet. De afdeling Inkomensondersteuning zorgt dat er geen financiële belemmering is om te werken, te re-integreren of te participeren. Inkomensondersteuning bestaat uit de teams Inkomen (team Intake en team Beheer), Uitkeringsadministratie, Vordering en Verhaal, Regionaal Bureau Zelfstandigen, Handhaving, Schulddienstverlening, en Inburgering Participatie en Arbeid. Binnen team Intake werk je samen met tien collega's. Jullie zetten samen de schouders eronder. Er zijn regels, maar we zien de mens achter elke aanvraag. Die menselijke maat is voor jou belangrijk. Je werkt in een zaakgericht systeem, waarin je regie over je werk voert en de aanvraag van inwoners kunt volgen.
Zwolle loopt voorop. We willen ons werk altijd beter organiseren en voeren bijvoorbeeld pilots uit. Denk aan een intakegesprek met een multidisciplinair team, waardoor een klant maar één keer het verhaal hoeft te doen. Jij kijkt met een frisse blik naar onze werkprocessen en dat wordt gewaardeerd door je collega's. Zeg vooral wat je vindt. Dat doen wij ook.
Dit ga je doen
Als consulent inkomen houd je intakegesprekken met mensen die een uitkering aanvragen op basis van de Participatiewet en de IOAW. Elke situatie is anders en daarom lever je maatwerk. Als je alles zorgvuldig hebt afgewogen, bepaal je of iemand recht heeft op een bijstandsuitkering en eventueel op bijzondere bijstand. Uiteraard pas je de wet- en regelgeving correct toe. Je signaleert eventuele fraude en checkt of andere regelingen kunnen vervallen. Als de situatie daarom vraagt, kijk je of je de omgekeerde toets kunt toepassen.
Breed kijken
Het is fijn als je financiële zekerheid kunt geven en een uitkering kunt toekennen. Maar soms is dat niet mogelijk. Je laat je klant dan niet zomaar zitten. Samen met partners zoek je naar een andere oplossing. Een uitkering is één, maar jij kijkt en denkt breder. Wat heeft iemand nog meer nodig en wat kunnen wij als Zwolle hierin betekenen? Daarbij werk je onder meer samen met Tiem, de Sociaal Wijkteams en partners in de stad die de gezinssituaties goed kennen. Voor jongeren (tot 27 jaar) hebben we een speciale aanpak. Zij krijgen vier weken intensieve begeleiding om werk te vinden of een (vervolg)studie te starten. Jij monitort dit traject, dat door collega's wordt uitgevoerd. Daarnaast voer je intakegesprekken met statushouders. Ook voor hen bepaal je of ze recht hebben op een bijstandsuitkering en bijzondere bijstand.
Beheer
In de loop van volgend jaar wordt de mogelijkheid onderzocht om team Intake en team Beheer samen te voegen tot één team. Inwoners hebben daardoor één aanspreekpunt als het gaat om inkomensondersteuning. In dat geval zul je ook beheertaken op je nemen.
Dit ben jij
Je beschikt over hbo werk- en denkniveau, bijvoorbeeld door een opleiding SJD of Social Work. Je hebt kennis van de Participatiewet, IOAW en aanverwante regelingen. Ook ben je digitaal vaardig en vind snel je weg in (nieuwe) systemen. Je bent een harde werker met hart voor de zaak. Daarom zet je graag een stapje meer voor je klanten. Zij voelen zich door jou gezien en op een positieve manier benaderd. Mensen vinden het vaak spannend om met de 'gemeente' te praten. Jij bent open, stelt mensen op hun gemak, luistert goed en stelt de juiste (waarderende) vragen om de kern helder te krijgen. En je conclusie koppel je op een prettig manier terug.
Je bent duidelijk over de termijn waarin een aanvraag wordt behandeld. Als een klant niet in aanmerking komt voor een uitkering of bijzondere bijstand, kun je dit duidelijk uitleggen, zodat je 'nee' wordt geaccepteerd. Je bent sociaal, werkt binnen de kaders van de wet, maar durft ook de randjes op te zoeken. De werkdruk kan best heftig zijn. Jij laat je niet gek maken en werkt rustig door.
Dit bieden wij
Een salaris van maximaal € 4.811,- (schaal 9) bruto per maand bij een volledige 36-urige werkweek. Het salaris is afhankelijk van opleiding en ervaring. Daarnaast ontvang je 17,05% individueel keuzebudget waarmee je een deel van je arbeidsvoorwaarden naar eigen wens kunt inrichten. Je hebt de mogelijkheid om dit bedrag maandelijks of jaarlijks te laten uitkeren. Het vakantiegeld en een dertiende maand is in dit bedrag opgenomen. Het pensioen dat voor je wordt opgebouwd, staat los van deze regeling.
Wij investeren in je (persoonlijke) ontwikkeling, dus we horen graag hoe jij dit ziet. In Zwolle werken we hybride. We hebben een budget voor je beschikbaar om je werkplek thuis in te richten. Ook krijg je een laptop en telefoon van de 'zaak'.
Je werkt 32-36 uur per week. Je start met een jaarcontract, uiteraard met de bedoeling om je daarna een vast dienstverband te geven.
Zwolle, #hartstad en organisatie
In Zwolle geloven we dat het leven beter wordt als we samenwerken met inwoners, ondernemers en partners in de stad. En dat blijkt te werken, want Zwolle scoort hoog op 'kwaliteit van leven'. Inwoners hebben een groot hart voor de stad, houden van het groen, werken, ondernemen met plezier en voelen zich veilig.
We kijken uit naar een toekomst met meer dan 160.000 inwoners. Het is onze missie om onze brede welvaart te behouden en te versterken. Dit doen we door unieke talenten samen te brengen en onze passie voor de stad en haar inwoners te delen. In Zwolle kun je jezelf ontwikkelen, je interesses en vaardigheden verkennen en de vrijheid ervaren om te doen wat je leuk vindt en waar je goed in bent.
We zijn een organisatie, waar we elkaar waarderen, accepteren en respecteren om wie we zijn. Diversiteit verrijkt onze organisatie en zorgt voor een kleurrijk Zwolle, waar iedereen zich thuis voelt.
Meer weten?
Laat weten wie je bent en wat je wilt. Bel of mail met Hendrika Caudron, teammanager team Inkomen: (038) 49 84 045 / h.caudron@zwolle.nl, of met Elnaz Fakharinezad, coördinator team Inkomen: (038) 49 83 003 / e.fakharinezad@zwolle.nl.
Solliciteren
Solliciteren kan tot en met de sluitingsdatum van 13 december 2024, alleen door middel van de sollicitatieknop. Als je hebt gesolliciteerd, kan het zijn dat we je al tijdens de looptijd van de vacature bellen voor een eerste kennismakingsgesprek. De sollicitatiegesprekken vinden plaats op 18 december. Misschien kun je hier al rekening mee houden in je agenda.
Waarom zou jij voor Zwolle willen werken?
Om ook blij te worden van jouw inzet voor onze mooie stad! Lees de verhalenvan onze collega's en de diverse redenen waarom zij blij worden van hun werk voor Zwolle.