Collega's ontwijken papier dat naar hen toe wordt gegooid.

Contactpersoon Woo

Kun jij je snel inlezen, heb je een goed inlevingsvermogen en presteer jij het beste onder stress?

Dienstverband / uren per week Tijdelijk voor een jaar, met uitzicht op vast / 36 uur per week
Werk- en denkniveau HBO / WO
Salaris max. € 5.021,-- bruto per maand, bij een 36-urige werkweek
Afdeling Juridische zaken
Vacaturehouder Carin Veldman
Sluitingsdatum uiterlijk 15 december 2022

In Zwolle geloven we dat het leven beter wordt als we met elkaar optrekken. Wij zetten daarom met kracht in op verbinding. Een goed samenspel met onze 130.000 inwoners, partners in de stad, het college, de raad en collega’s. We zorgen voor elkaar en zijn er voor elkaar. Iedereen doet mee en iedereen doet ertoe.

De stad staat voor grote opgaven om onze leefwereld duurzaam vorm te geven, zoals klimaatadaptatie, energietransitie en de ontwikkeling van een circulaire economie. Al die kleine en grote opgaven zijn leidend voor onze manier van samenwerken. Afdelingen en teams zijn thuishavens, maar we werken door de afdelingen heen en zoeken elkaar makkelijk op. Samen tillen we bijzondere projecten van de grond. We vinden elkaar in voor- en tegenspoed, acteren als professionele partners, denken in mogelijkheden en stimuleren initiatieven uit de organisatie en de stad.

Zwolle is een stad in een regio die hard op weg is om de vierde economische topregio van Nederland te worden met innovatieve bedrijven die bijdragen aan onze maatschappelijke opgaven. De komende jaren staat er veel te gebeuren, waarbij we jouw inbreng en ideeën goed kunnen gebruiken.

Als je voor Zwolle werkt, word je uitgedaagd om je talenten optimaal in te zetten en je blijvend te ontwikkelen. Je krijgt kansen om te verrassen en te vernieuwen. Jezelf kunnen en mogen zijn; daar staan we in Zwolle voor. We waarderen, accepteren en respecteren elkaar om wie we zijn. Want het is de diversiteit die kleur geeft aan onze organisatie én stad. 

De afdeling

De afdeling Juridische Zaken (40 collega’s) heeft een adviserende en regisserende rol binnen de gehele organisatie. We houden ons bezig met meerdere disciplines, zoals juridisch advies (specifiek en concern breed), gegevensbescherming, juridische kwaliteitszorg, de behandeling van bezwaar- en beroepsschriften en de behandeling van klachten, parkeerbelastingen, inkoop en verzekeringen.

Van Wob naar Woo

Op 1 mei j.l. is de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) opgevolgd door de Wet open overheid (Woo). Deze wet regelt het recht van inwoners op informatie van de overheid. Een belangrijk verschil met de Wob is dat de Woo overheidsorganisties verplicht om informatie openbaar te maken, zonder dat hiervoor een verzoek is binnengekomen. De Woo moet er actief voor zorgen dat overheidsinformatie beter vindbaar, uitwisselbaar, eenvoudig te ontsluiten en goed te archiveren is. Het openbaar maken van informatie wordt gefaseerd ingevoerd.

Dit doe jij

Jij vindt het belangrijk dat een gemeente transparant informatie deelt met inwoners. Als eerste contactpersoon Woo binnen Zwolle kun je hier je stempel op drukken.

Je ondersteunt afdelingen met het afhandelen van Woo-verzoeken. Daarnaast onderzoek je hoe wij het actief delen van overheidsinformatie met inwoners kunnen vormgeven.

Een goed gesprek

Woo-verzoeken komen telefonisch of op een speciaal emailadres binnen. Je handelt deze zelf af, maar meestal stuur je verzoeken door naar de verantwoordelijke afdeling. Vaak ga je het gesprek met de aanvrager aan om de grond van het verzoek te achterhalen. Dat doe je op een vriendelijke en laagdrempelige manier. Je stelt vragen, luistert goed en probeert samen een bevredigende oplossing te vinden.

Komt de vraag bijvoorbeeld voort uit een klacht en is een Woo-verzoek dan wel de juiste weg? Wat voor informatie wil de inwoner écht krijgen, zodat gericht de juiste gegevens kunnen worden verzameld?  

Jij weet de essentie van verzoeken te traceren, waarna we op de meest gewenste manier kunnen handelen.

Overzicht

In de loop van de tijd krijg je een goed overzicht van het soort Woo-verzoeken. Komen bepaalde Woo-verzoeken veel voor? Hoe komt dat? En kunnen we dit voorkomen?

Je conclusies geven ook een leidraad voor de fasen, waarin wij informatie actief gaan delen met inwoners.

Dit ben jij

Je hebt een Hbo of academische juridische opleiding en kennis van de Wob die je hebt toegepast binnen een overheidsorganisatie. De Woo vind je interessant. Je leest je snel in, zodat je weet welke informatie openbaar moet worden gemaakt. Daar praat je over met collega’s, zodat je hen meeneemt in de veranderingen die op stapel staan.

Je communiceert uitmuntend, hebt een goed inlevingsvermogen, schakelt op verschillende niveaus en presteert het beste onder stress.

Achter elk verzoek gaat een verhaal schuil. Dat verhaal vertellen mensen graag aan jou. In 99% van de gevallen komen jullie dan samen tot een bevredigende oplossing. Je adviseert de verantwoordelijke afdeling om hiermee aan de slag te gaan.

De Woo is nog onontgonnen terrein. Jij vindt het leuk om hier het fundament voor te leggen in Zwolle.

Dit bieden wij

Een salaris van maximaal € 5.021,- (maximum schaal 10A) bruto per maand bij een volledige 36-urige werkweek. Het salaris is afhankelijk van opleiding en ervaring. Daarnaast ontvang je 17,05% individueel keuzebudget waarmee je een deel van je arbeidsvoorwaarden naar eigen wens kunt inrichten. Je hebt de mogelijkheid om dit bedrag maandelijks of jaarlijks te laten uitkeren. Het vakantiegeld en een dertiende maand is in dit bedrag opgenomen. Het pensioen dat voor je wordt opgebouwd, staat los van deze regeling.

Wij investeren in je (persoonlijke) ontwikkeling, dus we horen graag hoe jij dit ziet. In Zwolle werken we hybride. We hebben een budget voor je beschikbaar om je werkplek thuis in te richten. Ook krijg je een laptop en telefoon van de ‘zaak’. We starten graag met een contract voor een jaar.

Meer weten?

Laat weten wat je wilt en wie je bent. Laat weten wie je bent en wat je wilt. Bel of mail met Carin Veldman, afdelingshoofd Juridische Zaken, 038-4982140, cmc.veldman@zwolle.nl

Solliciteren

Solliciteren kan tot en met de sluitingsdatum van 15 december a.s., alleen door middel van onderstaande sollicitatieknop.

Als er een geschikte kandidaat is gevonden, kan de vacature eerder offline worden gezet.
 

Solliciteer direct

Afspraak maken

In het Stadskantoor kunt u alleen op afspraak terecht.

Maak een afspraak 

Stadskantoor, Lübeckplein 2, 8017 JZ Zwolle
Stadhuis, Grote Kerkplein 15, 8011 PK Zwolle

Neem contact met ons op

Postbus 10007, 8000 GA Zwolle
Stuur een bericht

Telefoon: 14 038 (5 cijfers,
tussen 09.00 en 17.00 uur)
Vanuit het buitenland: +31 38 498 31 38
Whatsapp: 06 83 29 66 88
(bellen naar dit nummer is niet mogelijk)

BTW/KvK-nummer

BTW: NL001900249B01
KvK: 08218173

Blijf op de hoogte

Aanmelden nieuwsbrief

Wij zijn bereikbaar via

© 2022 Gemeente Zwolle