De prijzen van energie zijn de afgelopen maanden hard gestegen. Voor inwoners met een laag inkomen is er daarom in 2022 extra geld om de energiekosten te betalen. Dat is de eenmalige energietoeslag. Deze toeslag is € 800.
Waarvoor is de energietoeslag?
De energietoeslag is voor het betalen van de hogere energierekening. U kunt dit geld één keer krijgen.
Betaling energietoeslag
De gemeente Zwolle heeft de energietoeslag al zoveel mogelijk betaald aan inwoners met een laag inkomen. Deze inwoners zijn bekend bij de gemeente Zwolle.
Energietoeslag aanvragen
Wij kennen niet iedereen met een laag inkomen. Daardoor kunnen we niet aan iedereen met een laag inkomen de toeslag vanzelf betalen. Als u de toeslag niet vanzelf heeft gehad, kunt u deze aanvragen. Dat kan hier onder bij 'Aanvraag'.
Nu nog geen hogere energielasten? Zet uw toeslag opzij
Wanneer u het geld van de energietoeslag krijgt, heeft u misschien uw hogere energierekening nog niet ontvangen. Deze komt mogelijk pas later dit jaar. Houd in dat geval de € 800 energietoeslag apart op uw spaarrekening. Zo kunt u de energierekening op een later moment betalen en voorkomt u betalingsproblemen.
Bijzondere bijstand
Door de stijging van de energieprijzen kan de jaarafrekening van uw energieleverancier flink hoger zijn. Soms kunnen we u dan met bijzondere bijstand helpen.
Hulp nodig?
Kunt u uw energierekening niet op tijd betalen? Of hebt u een betalingsachterstand? U kunt hulp krijgen en voorkomen dat u wordt afgesloten van energie. Neem hiervoor contact op met uw energieleverancier. Uw energieleverancier kijkt samen met u naar de mogelijkheden. Kijk voor meer hulp ook op de pagina Geldproblemen voorkomen en oplossen.
Tips en gratis advies
Energie besparen kan al met kleinere en goedkope maatregelen. Kijk voor tips en gratis advies bij het duurzaam bouwloket Zwolle.
Dit zijn de voorwaarden voor de energietoeslag:
1. 18 jaar of ouder
U en uw eventuele partner zijn 18 jaar of ouder.
2. Energiekosten
U heeft energiekosten.
3. Inkomen
Het inkomen van u en uw eventuele partner is niet hoger dan 130% van de bijstandsnorm die voor u geldt. Het gaat dan om het inkomen in de maand vóór uw aanvraag.
In dit overzicht vindt u de meest voorkomende inkomensgrenzen die gelden. Afhankelijk van uw woonsituatie kan dit hoger of lager uitvallen. De bedragen zijn zonder vakantietoeslag.
21 jaar tot AOW-leeftijd | 130% van bijstandsnorm |
---|---|
Alleenstaand | € 1.348,26 |
Alleenstaande ouder | € 1.348,26 |
Echtpaar of samenwonend | € 1.926,08 |
AOW-leeftijd of ouder | 130% van bijstandsnorm |
---|---|
Alleenstaand | € 1.498,13 |
Alleenstaande ouder | € 1.498,13 |
Echtpaar of samenwonend | € 2.028,54 |
Is uw inkomen hoger, maar is er een schulddienstverleningstraject van de gemeente Zwolle? Dan kan er ook recht op de energietoeslag zijn.
Geen recht als...
U heeft geen recht op de energietoeslag als u:
- jonger dan 21 jaar bent en bij uw ouder(s) woont
- student bent en bij uw ouder(s) woont
- in een inrichting woont
- u de energietoeslag als zelfstandige aanvraagt voor uw gestegen bedrijfslasten
U kunt hier de energietoeslag digitaal aanvragen. Daarvoor heeft u DigiD nodig.
Digitale bewijsstukken moet u direct toevoegen. Het handigst is, als u deze stukken van tevoren opzoekt en klaarzet in een map op uw computer, telefoon of tablet. Heeft u papieren bewijsstukken? Dan kunt u daar een digitale foto van maken en die toevoegen. Zorgt u er wel voor dat de bewijsstukken duidelijk leesbaar zijn?
Voor uw aanvraag hebben we in ieder geval van u (en uw mogelijke partner) nodig:
- kopie van een geldig identiteitsbewijs (geen rijbewijs)
- kopie van de laatste rekening van uw energiekosten of
- een huurcontract waaruit blijkt dat u energiekosten betaalt
Heeft u geen uitkering van de gemeente Zwolle? Dan hebben we ook de volgende digitale bewijsstukken nodig:
- kopie bewijsstuk van uw actuele inkomsten
- kopie van uw bankpas of rekeningafschrift waarop het IBAN staat en de naam van wie het IBAN is
Bewindvoerder of curator
Hoe verder
Zodra u de aanvraag heeft verstuurd, krijgt u een e-mail van ons. Daarin staat dat wij uw aanvraag hebben ontvangen. In de e-mail staat ook het nummer van uw aanvraag. Dit nummer noemen wij het zaaknummer.
Zelf volgen
Wij nemen uw aanvraag zo snel mogelijk in behandeling. Op MijnLoket ziet u hoever wij zijn met de behandeling van uw aanvraag. Eventueel kunt u daar nog bewijsstukken toevoegen.
Niet digitaal
Lukt het u niet om digitaal een aanvraag te doen? Neem dan contact met ons op. Wij bekijken dan hoe wij u het beste kunnen helpen.
Moeite met schrijven of invullen
Vindt u het moeilijk om formulieren in te vullen? Op Orde Zwolle helpt u hier graag bij. Bel dan naar (038) 456 97 50.
Contact
Heeft u vragen over de energietoeslag? Neem dan contact op met de gemeente Zwolle.
Klachten & meldingen
Bent u niet tevreden over de manier waarop de gemeente u heeft behandeld? Of wilt u iets melden? Lees op de pagina Meldingen, klachten en bezwaren hoe u dat kunt doorgeven.