FAQ Burgerzaken

Ja, er zijn zaken die u digitaal kunt regelen. Als u iets wilt doorgeven aan de gemeente, kan dat vaak ook via onze website met uw DigiD. Handig, dan hoeft u niet naar de publieksbalie te komen.
Bijvoorbeeld:

  • Geboorteaangifte
    U kunt de geboorte van uw kind online aan ons doorgeven. U kunt hier een geboorteaangifte doen.
  • Uittreksel Basisregistratie Personen (BRP)
    In een uittreksel van de Basisregistratie personen (BRP) staat de naam, het adres en de woonplaats van een persoon. U kunt hier een uittreksel van de BRP aanvragen.
  • Aanvraag parkeervergunning
    Heeft u een parkeervergunning, bezoekersvergunning, mantelzorgvergunning of parkeerabonnement nodig? Of wilt u een andere aanvraag doorgeven over parkeren? Dat kan via parkeerproducten voor bewoners.
  • Verhuizing
    Bent u verhuisd naar de gemeente Zwolle? Of bent u verhuisd binnen de gemeente? Dan kunt u hier uw verhuizing doorgeven.

Ja, dat kan. Voor een bezoek aan de publieksbalies moet u altijd vooraf een afspraak maken, óók als u bijvoorbeeld een paspoort komt afhalen. 

Heeft u klachten zoals neusverkoudheid, hoesten, keelpijn of koorts? Blijf dan thuis en stel uw bezoek aan de publieksbalies uit. 

Veel zaken kunt u ook online regelen met de gemeente, zoals een verhuizing doorgeven of een geboorteaangifte doen.

U kunt een nieuw huwelijk of geregistreerd partnerschap plannen. Houd er rekening mee dat de komende periode nog maatregelen blijven gelden om besmetting met het coronavirus te voorkomen en er voorlopig een maximaal aantal aanwezigen is. Daarover leest u meer in de andere veelgestelde vragen op deze pagina. Wilt u een huwelijk of partnerschap plannen? Kijk dan voor meer informatie op onze pagina over trouwen in Zwolle

Trouwt u of gaat u een geregistreerd partnerschap aan op het stadskantoor (gratis) of stadhuis (Schepenzaal)? Dan kan uw huwelijk of uw partnerschap doorgaan.

Vindt uw huwelijk of geregistreerd partnerschap op een zelfgekozen locatie plaats? Vraag dan na bij die locatie of uw huwelijk of geregistreerd partnerschap door kan gaan en welke maatregelen er gelden. Mogelijk geldt er een maximum aantal gasten dat aanwezig mag zijn.

Wij begrijpen het als u uw huwelijk of geregistreerd partnerschap wilt verzetten naar een andere datum. Neem dan contact met ons op door te bellen naar 14038. Of stuur een e-mail naar babs@zwolle.nl

Bij de geplande huwelijken en geregistreerd partnerschappen op het stadhuis (Schepenzaal) en stadskantoor (gratis) gelden regels voor het aantal aanwezigen:

  • Trouwen/geregistreerd partnerschap op het stadhuis (Schepenzaal): er mogen voorlopig maximaal 40 gasten aanwezig zijn. Het paar dat trouwt/partnerschap registreert hoort ook bij het maximale aantal aanwezigen. Ook hun kinderen en alle kinderen van gasten tellen mee (óók als zij jonger zijn dan 13 jaar). Verder telt ook bijvoorbeeld de fotograaf mee met het aantal gasten. De trouwambtenaar telt niet mee. 
  • Gratis trouwen/geregistreerd partnerschap op dinsdagochtend op het Stadskantoor: naast het paar mogen alleen de getuigen én de minderjarige kinderen (onder de 18 jaar) van het paar aanwezig zijn. Dat was altijd al zo.

Bij alle huwelijken of geregistreerd partnerschappen op het stadhuis en stadskantoor moet u voorlopig rekening houden met  de maatregelen hieronder:

  • Tijdens de ceremonie moet u 1,5 meter afstand houden van mensen uit andere huishoudens. In de Schepenzaal staan de stoelen twee aan twee in de ruimte. Zo kunt dus wel naast een huisgenoot zitten, maar houdt u genoeg ruimte tot de andere gasten. We vragen u om de stoelen niet te verplaatsen. 
  • Er is geen coronatoegangsbewijs nodig. 
  • U moet een mondkapje dragen als u zich beweegt door de ruimte. Zodra u zit, mag het mondkapje af. 
  • U mag geen fysiek contact hebben. Dit betekent dat u elkaar niet mag aanraken. U mag dus bijvoorbeeld geen handen schudden om elkaar te feliciteren. Natuurlijk mag het stel dat gaat trouwen of geregistreerd partnerschap aangaat wél fysiek contact hebben met elkaar.
  • Heeft u of uw aanstaande echtgenoot of partner klachten als verkoudheid, hoesten, keelpijn, koorts? Dan kan het huwelijk of geregistreerd partnerschap helaas niet doorgaan. Neem zo snel mogelijk contact met ons op via telefoonnummer 14038.
  • Heeft één van uw gasten klachten als verkoudheid, hoesten, keelpijn, koorts? Vraag hem of haar dan om thuis te blijven en dus niet naar uw huwelijk of geregistreerd partnerschap te komen.
  • Uw trouwambtenaar controleert voor het huwelijk of geregistreerd partnerschap de identiteit van u, uw partner en uw getuigen. De trouwambtenaar pakt uw identiteitsbewijs niet aan. Hij of zij houdt 1,5 meter afstand.
  • Voor het ondertekenen van de akte zijn meerdere pennen beschikbaar. Zo hoeft u de pen niet door te geven.
  • Heeft u een voorgesprek met de trouwambtenaar? Dan heeft u dit gesprek per email, telefonisch, via skype of op een andere manier.

Ja, u kunt uw geplande huwelijk of geregistreerd partnerschap verzetten naar een andere datum. Neem dan contact met ons op door te bellen naar 14038 (5 cijfers). Of stuur een e-mail naar babs@zwolle.nl

Het verplaatsen van uw huwelijk of geregistreerd partnerschap naar een andere datum kost niks extra. Als u tenminste niks verandert aan het soort huwelijk (bijvoorbeeld als u gekozen heeft voor een gratis huwelijk of verkorte ceremonie). Verandert u het soort huwelijk dan betaalt u extra of krijgt u geld terug, afhankelijk van uw keuze.

Heeft u al melding gedaan van uw voorgenomen huwelijk of geregistreerd partnerschap? Vanaf het moment van melden moet uw huwelijk of partnerschap binnen een jaar plaatsvinden. Vindt u huwelijk of partnerschap later dan een jaar na melding plaats, dan moet u opnieuw melding doen.

Zou u getrouwd worden door u eigen trouwambtenaar (bijvoorbeeld een ouder of vriend), maar kan die persoon niet op de nieuwe datum? Dan krijgt u de kosten voor het tijdelijk benoemen van de eigen trouwambtenaar terug.

Vindt uw huwelijk of partnerschap op een zelf gekozen locatie plaats? Vraag dan na bij die locatie of uw huwelijk of geregistreerd partnerschap door kan gaan. Kan het niet doorgaan? Neem dan contact met ons op  door te bellen naar 14038. Of stuur een e-mail naar babs@zwolle.nl

De zelfgekozen locatie moet altijd voldoen aan de richtlijnen van de Rijksoverheid. Voor een feest of receptie in bijvoorbeeld een restaurant, zaal of op het terras gelden de coronaregels voor de horeca. Mogelijk is er ook coronatoegangsbewijst nodig. Wij adviseren u bij de locatie na te vragen welke maatregelen er precies gelden.

Er geldt geen maximum aantal personen meer op eigen gekozen locaties. Het advies is wel om zoveel mogelijk 1,5 meter afstand te houden.

Als de ceremonie risico's oplevert voor de trouwambtenaar, dan heeft de ambtenaar het recht de ceremonie niet door te laten gaan of in overleg op een andere manier te laten plaatsvinden. 

Thuis trouwen of partnerschap registeren is mogelijk. Ook hier geldt het advies om 1,5 meter afstand te houden.

Begrafenissen kunnen natuurlijk plaatsvinden. Mensen moeten daarbij wel altijd 1,5 meter afstand tot elkaar kunnen houden. Het maximum aantal bezoekers hangt af van de grootte van de locatie van de begrafenis.

Wat dit betekent voor een begrafenis, kunt u het beste bespreken met uw begrafenisondernemer.

Meer informatie over het coronavirus en begrafenissen vindt u op de website van de Rijksoverheid.

U moet de geboorte van uw kind binnen 3 dagen melden bij de gemeente waar uw kind geboren is. Is uw kind geboren in Zwolle? Dan kunt u dit melden op het stadskantoor (Lübeckplein 2 – vlakbij het NS-station). U moet hiervoor een afspraak maken. Dat kan telefonisch via tel. 14038 (5 cijfers). U kunt ook de geboorte van uw kind online aan ons doorgeven. Handig, dan hoeft u niet naar het stadskantoor te komen. U kunt hier online geboorteaangifte doen.

Het geboorteloket in het Isala Ziekenhuis is gesloten.