Geslaagde Week van de Duurzaamheid
In oktober organiseerde de gemeente samen met Impactmakers Zwolle De Week van de Duurzaamheid. Eline Stolk van de Impactmakers kijkt voldaan terug.
In oktober organiseerde de gemeente samen met Impactmakers Zwolle De Week van de Duurzaamheid. Eline Stolk van de Impactmakers kijkt voldaan terug. ‘Duurzame ondernemers werden zichtbaarder voor elkaar én voor onze inwoners, we kregen enthousiaste reacties op de Belevingstour en tijdens de Impactlunch ontstonden mooie nieuwe verbindingen.
Zwolle’s Got Talent
Een van de manieren om Zwolse ondernemers bij het grote publiek bekend te maken, was door de verkiezing Zwolle’s Got Talent. Een negenkoppige jury boog zich over de inzendingen en koos drie winnaars, verdeeld over drie thema’s. Karin van Oosten van Oost& won het thema inclusie. In haar kledingatelier leidt ze mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt op tot kledingmakers. Marina Bosman van dakbloemenweide.nl won in de categorie klimaat. In de categorie circulariteit ging Irma van der Mee er met de eerste prijs vandoor. Zij maakt nieuwe producten van oude spijkerbroeken en reststoffen. Van de winnaars werd een kort filmpje gemaakt dat te zien was tijdens de Belevingstour. Volgend jaar is er een nieuwe editie van Zwolle’s Got Talent, dus hou het in de gaten.
Bekijk op de website van impactmakers Zwolle de filmpjes.
Geslaagde Impactlunch
Tijdens de Impactlunch, gesponsord door leveranciers van voornamelijk biologische producten, gingen inwoners van Zwolle en verschillende (maatschappelijke) organisaties met elkaar in gesprek over inclusie en duurzaamheid. Dat gebeurde aan de hand van gesprekskaartjes met onderwerpen die organisaties zelf konden aandragen. Een van de deelnemers was De Mannenschuur, een initiatief voor mannen die op zoek zijn naar verbinding en een goed gesprek. ‘Alleen al het praten met voor hen onbekenden, heeft een enorme positieve impuls gegeven aan hun eigenwaarde’, zegt oprichter Herold Brinkman. ‘Omdat de mannen zo enthousiast waren, is het idee ontstaan om zelf ook een impactlunch te organiseren door de mannen.’
Belevingstour: nat maar succesvol
De Belevingstour die door wethouder Paul Guldemond werd geopend, leidde belangstellenden langs 16 locaties met in totaal 22 deelnemers. Het slechte weer zorgde voor een lagere opkomst dan gehoopt, maar de bezoekers die er waren, waren enthousiast, zegt Eline. ‘We hebben in ieder geval positieve reacties ontvangen. Op een van de briefjes met reacties stond: “Veel geleerd, echte duurzame ondernemers die niet aan greenwashing deden, ik ben blij verrast.” Het slechte weer had overigens ook een positieve kant. ‘Bij ROVA werden mooie inhoudelijke gesprekken gevoerd over afvalscheiding. Daar was geen tijd voor geweest bij veel drukte.” Ook hier zijn verbindingen ontstaan tussen ondernemers, weet Eline. ‘Het bedrijf Kiemm had een plekje in restaurant Meneer Jan. Nu heeft het restaurant ook producten van Kiemm op de kaart staan.’ Enthousiasme was er ook over de speciale kindertour, waarbij kinderen op zoek gingen naar een schat die van belang is voor een goede toekomst van de aarde. Het boekje met de puzzelroute gaf toegang tot een theatervoorstelling bij Theater Molletje in de Sassenstraat.
De belevingstour staat volgend jaar weer op het programma. Waarschijnlijk wel in een iets andere vorm. Eline: ‘De route was inhoudelijk heel goed, maar de locaties lagen iets te veel uit elkaar. Voor volgend jaar zoeken we een plek waar iedereen wat dichter bij elkaar kan staan.’
Heb je interesse om volgend jaar mee te denken, te doen, of wil je meer weten over de Week van de Duurzaamheid? Neem dan contact op met Eline Stolk van Impactmakers Zwolle op 06-1835 2198 of mail naar impactmakerszwolle@gmail.com.