Biotuin Dijklandhoeve
Biotuin Dijklandhoeve van tuinder Anne Müller is de plek voor moes- of fruittuinlessen of een leerzame rondleiding. Laat je leerlingen in het echt ervaren hoe een echte fruittuin eruit ziet en hoe je als tuinder de biodiversiteit kan bevorderen! Neem contact op voor een les of rondleiding op maat van deze ervaren Zwolse moestuincoach.
Biotuin Dijklandhoeve is een jonge fruittuin (opgericht in 2019) en gevestigd op de boerderij Dijklandhoeve, tussen de wijken Holtenbroek, Stadshagen en Aa-landen, in Zwolle. Het gebied Dijklanden wordt al eeuwenlang bebouwd door boeren. Op deze prachtige plek vlak naast de rivier het Zwarte Water vormt de Dijklandhoeve, met daarin de Biotuin, de Bloementuin Zwolle en de boerderijwinkel een geliefde groene oase voor de stadsbewoners.
De activiteit in het kort
- Thema's: Natuur & Biodiversiteit, Voedsel
- Doelgroep: primair onderwijs (groep 3 tot en met 8)
- Soort activiteiten: gast- en buitenlessen, educatie op maat
- Locatie: Luttekeweg 1, Aa-landen, Zwolle
- Seizoen: Het hele jaar
- Duur les / activiteit: 2 uur
- Kosten: € 95,- incl. BTW
plus eventuele reiskostenvergoeding 23 cent per km vanaf Luttekeweg 1
plus kosten lesmateriaal (groente en fruit) - Aanbieder: Biotuin Dijklandhoeve
- Anne Müller, info@biotuindijklandhoeve.nl
Lesaanbod & educatie op maat
Anne Müller is een gecertificeerd en speciaal voor het basisonderwijs opgeleide moestuincoach. (opgeleid door Velt en IVN Natuureducatie). De Zwolse moestuincoaches kunnen:
- Didactisch werken op een speelse manier met kinderen
- Adviseren over opzet, aanleg en gebruik van een schoolmoestuin
- Diverse gastlessen geven in de moestuin voor kinderen van 4-12 jaar
- Op Biotuin Dijklandhoeve kan je met je klas een algemene rondleiding krijgen over (biologisch) moestuinieren, maar Anne Müller heeft ook specifieke gastlessen ontwikkeld voor basisschoolklassen.
Dit is een greep uit het lesaanbod:
- Planten en hun zaden: Groente en fruit hebben zaden. Maar waar zitten die dan? Sommige herken je makkelijk. Andere verstoppen zich en sommige zitten er helemaal niet aan de groente die je in de supermarkt koopt. Maar ze zijn er toch. Waar komen ze dan vandaag? Deze geheimen gaan we in de les over ‘Planten en hun zaden’ opsporen.
- Teeltfases van de aardappel: Potayto, potahto. In deze les draait het allemaal om de aardappel. Het kleine wonderknolletje, dat in de 16e eeuw naar Europa kwam en het leven van de mensen voor alle tijden zou veranderen. Maar hoe groeit zo’n aardappel nou en hoe moet je hem telen? Daar moesten de boeren toen achter zien te komen, net als de kinderen tijdens deze les.
- Voerbollen maken voor vogels: In deze les leren de kinderen verschillende tuinvogels kennen en onderscheiden aan hun geluid. Zij komen te weten wat de verschillende vogels het liefste eten en met deze kennis maken wij vervolgens lekkere vogelvoerbollen voor de tuinvogels.
- Wat hebben planten nodig?: Aan de hand van een voorbeeldplant ontdekken wij welke zichtbare en onzichtbare dingen planten nodig hebben om goed te kunnen groeien, en welke dingen zij ons terug geven. Wij gaan in op fotosynthese en voeren in groepjes een bodemonderzoek uit.
- Wij leren mulchen!: Wij leren wat? Mulchen. Oftewel: Het bedekken van de bodem met een laag tuinresten. In deze les leren de kinderen welke tuinresten het meest geschikt zijn, waar het mulchen goed voor is en wat tijdens het mulchen gebeurd met het mulch-materiaal. Vieze vingers en veel plezier zijn daarbij inbegrepen.
- Een wormencompostbak maken: Planten hebben compost nodig om te groeien, want in compost zitten veel voedingsstoffen voor de plant. Maar hoe komen die voedingsstoffen in het compost? Hoe ontstaat compost? Wie maakt het en hoe? De compostworm geeft het antwoord in deze les.
- Zomer- en wintergroente: Hoezo zomer- en wintergroente? Tomaten kun je toch het hele jaar door in de supermarkt kopen?! In deze les leren de kinderen wat ‘groenten en fruit van het seizoen’ zijn en wat het betekent wanneer wij met de kerst aardbeien willen eten.
Kerndoelen
- Kerndoel 39 De leerlingen leren met zorg om te gaan met het milieu. Mens & Samenleving)
- Kerndoel 40 De leerlingen leren in de eigen omgeving veel voorkomende planten en dieren onderscheiden en benoemen en leren hoe ze functioneren in hun leefomgeving. Natuur & Techniek)
Informatie voor de groepsleerkracht
Per les verschilt de bijdrage van de leerkracht of de eventuele benodigdheden. Overleg met de tuinder vooraf wat er nodig is voor een les. Biotuin Dijklandhoeve is rolstoeltoegankelijk.
Contact & activiteit boeken
Neem contact op voor het lesaanbod of om een programma op maat te bespreken met Anne Müller via info@biotuin-dijklandhoeve.nl.