Spoorcafé: Terugblik uitzending 19 mei

Spoorcafé: Terugblik uitzending 19 mei

Woensdagavond 19 mei was er live vanuit de studio van stadszender RTV Focus weer een Spoorcafé. Vanuit allerlei huiskamers werd er meegedacht en meegepraat over de plannen van NS rondom de oude NS-loodsen in de Spoorzone. De avond was te zien op televisie en te volgen via internet. Via WhatsApp en Facebook gingen bezoekers het gesprek aan met de sprekers aan tafel.

Presentator Vincent Corjanus sprak vanuit de studio met Pien van der Does, programmamanager van gemeente Zwolle over de actuele stand van zaken van de ontwikkelingen in de gehele Spoorzone, en de uitgangspunten die daarvoor zijn opgesteld. Daarnaast bespraken zij de globale plannen voor de 100 hectare NS-terrein aan de zuidzijde van het station. Vervolgens schoven van de NS projectleider Chantal Snelling Berg, adviseur in stedelijke ontwikkelingen Huub Kloosterman en stedenbouwkundige Judith de Koster aan. Zij zoomden in op de plannen die de NS heeft voor de gebieden bij de zuidelijke uitgang van het station en rondom de oude hallen.

Het OV uit zijn jasje gegroeid

Het idee om de Spoorzone te ontwikkelen ontstond door de verwachting dat het aantal reizigers van en naar Zwolle flink zou groeien. Het station was daar echter nog niet klaar voor, en daar moest verandering in komen. Daarvoor is in de laatste jaren al veel werk verzet. Er is een reizigerstunnel aangelegd, evenals de Schuttebusbrug en het nieuwe busstation aan de zuidzijde van het treinstation. Ook is de ondergrondse fietsenstalling ondertussen af, en wordt er druk gewerkt aan de plannen voor een loopbrug over het spoor. Dit zijn allemaal ontwikkelingen die niet alleen fijn zijn voor de Zwollenaren, maar ook belangrijk voor alle reizigers uit de regio en de rest van Nederland.

Ook zagen we beelden van de laatste ontwikkelingen van het Stationsplein en de Stationsweg. Die omgeving wordt steeds groener, mede door de hulp van studenten van het Zone.college. In deze video  ziet en hoort u hier meer over.

De Spoorzone omvat een heel groot gebied, waarin veel mensen wonen, werken en leren. In de toekomst wordt dit gebied voor meer mensen een thuis. Dit vraagt om een zorgvuldige aanpak. Daarom vraagt de gemeente aan iedereen in het gebied met plannen om nauw met elkaar samen te werken. En ook bewoners mee te nemen in de ideeën en plannen. In de verschillende deelgebieden zijn al samenwerkingsverbanden tussen partijen ontstaan, zogenaamde coalities. De gemeente verwacht en ziet erop toe dat alle partijen en deze coalities bewoners betrekken bij hun plannen. En dat de coalities onderling hun plannen ook goed afstemmen. Zo werken we samen aan een gebied waarin iedereen zich thuis voelt. Van grof naar fijn: vanuit het algemenere ontwikkelkader voor de Spoorzone naar steeds concretere plannen. Bekijk het ontwikkelkader op de website van gemeente Zwolle.

Ideeën voor NS-gebieden ten zuiden van het station

Ook voor elk afzonderlijk deelgebied wordt een uitwerking van het Ontwikkelkader gemaakt. Dit plan wordt ook wel een nota van uitgangspunten genoemd. Vanuit deze nota wordt opnieuw van globale naar gedetailleerde plannen toegewerkt.

De NS heeft in deze uitzending als eerst haar eerste plannen gepresenteerd, voor de deelgebieden aan de zuidkant van het station: District-Z, Werkplaatsen en Lurelui. De oude werkplaatsen zijn bijzondere parels in de Spoorzone. Deze krijgen een nieuwe identiteit. Dit gebied verandert naar een nieuw stuk stad voor iedereen. Om bijvoorbeeld iets te drinken, te werken, te wonen of een expositie te bezoeken.
Het gebied bestaat nu nog uit veel steen maar ook hier komt verandering in. Het wordt namelijk een gebied voor innovatie en vernieuwing, met een mix aan functies en gebruikers. Werken, onderwijs maar ook wonen, culturele voorzieningen, horeca. Het moet een bruisende omgeving gaan worden waarbij de verschillende functies niet los van elkaar staan, maar elkaar juist gaan versterken. De bedoeling is dat we dat straks ook letterlijk gaan zien. Verschillende gebruikers gaan dan een functie delen of een ruimte gemeenschappelijk invullen. Waarbij ook het publiek welkom is. Dit alles in een groenere en natuurvriendelijke omgeving, die voorbereid is op klimaatverandering. Hiermee wordt het gebied omgetoverd tot een aangename plek om te werken, leren, wonen, sporten en ontmoeten. Kortom: een plek voor veel buitengeluk.

Vragen en tips van Zwollenaren

De online bezoekers hadden allerlei vragen voor de plannenmakers aan tafel. Zo vroegen meerdere Zwollenaren zich af hoe hoog de nieuwe gebouwen worden, en hoe extra woningen in dit compacte gebied gecombineerd kan worden met veel groen. Ook vroegen meerderen zich af of de oude NS-hallen behouden blijven, evenals de andere gebouwen. Ten slotte was een grote vraag wanneer alle plannen voor de Spoorzone ongeveer uitgevoerd zullen zijn.

De hoogte van de gebouwen varieert. In de Lurelui komen gebouwen van gemiddeld 5 bouwlagen. Richting het station wordt de bebouwing wat hoger, gemiddeld rond de 7 bouwlagen. Pal naast het station komt een gebouw van 70 meter hoog, met 23 bouwlagen. Er zit dus veel variatie in de toekomstige appartementengebouwen.
Het gebied is nu nog ingericht op veel autoverkeer, bijvoorbeeld met veel parkeerruimte. De komende tijd wordt het veel meer ingericht voor voetgangers en fietsers. Op deze manier ontstaat ook meer ruimte voor groen in het gebied. Ook komt er veel groen in en op de nieuwe gebouwen. Denk aan groene gevels, daken, binnentuinen en dakterrassen. 
De NS-hallen en bijgebouwen blijven allemaal staan. Er wordt wel aan verbouwd om ze weer nieuwe functie te kunnen geven. Zo wordt de omgeving weer levendig en bruisend. Bovenop het Wartsila-gebouw komt bovendien een nieuw gebouw, als icoon voor het gebied.                                                                                
Als alles volgens plan gaat, wordt er vanaf 2024 stap voor stap gebouwd, wat waarschijnlijk zo’n 10 jaar zal duren. Vanaf 1 juli wordt het bedrijventerrein echter al toegankelijk voor voetgangers en fietsers. En vanaf de zomer kunnen er bovendien tijdelijke evenementen worden gehouden, zoals foodtruck-festivals en sporttoernooien.

Ook hadden kijkers verschillende ideeën voor het gebied, zoals een speeltuin en een atelier met expositieruimte. Daarnaast stelde een kijker zich een maquette voor die de plannen van alle deelgebieden samen zichtbaar maakt.

De hele uitzending terugkijken?

Dat kan! Ga naar deze link.

Vragen of tips?

Heeft u nog vragen of opmerkingen over de plannen van de zuidzijde van het station? Of tips en suggesties? Ze zijn allemaal erg welkom! U kunt deze doorgeven via onze kanalen via op FacebookInstagram en Twitter. Of via de mail: spoorzone@zwolle.nl.