DHL Express Service Center geopend in Zwolle

DHL Express Service Center geopend in Zwolle

Wethouder William Dogger en Managing Director Ronald Leunisse van DHL Express Nederland openden op vrijdag 15 november 2019 het DHL Express Service Center op bedrijventerrein Hessenpoort. Dat gebeurde met een druk op de knop waarop een filmpje startte dat de reis van een pakket volgde. Aan het eind van de film werd het pakket - een openingsplaquette - door een DHL-koerier afgeleverd.

Er was livemuziek, confetti en toespraken van onder meer William Dogger en manager Hans Boer van het Service Center Zwolle. Ook kreeg het gezelschap, er waren zo’n 150 genodigden, een rondleiding door de vestiging om het sorteerproces in volle gang te zien.   

Werkgebied

Vanuit het nieuwe Service Center verzorgt DHL Express zendingen voor Friesland, Groningen, Drenthe en grote delen van Overijssel, Gelderland, Flevoland en de Waddeneilanden. Een automatische installatie sorteert de pakketten op bestemming. Er zijn 45 docks voor het laden en lossen van bestelauto’s en trailers. Ook worden er Cubicycles bevoorraad: containerbakfietsen met een kubieke meter laadruimte die in het centrum van Groningen en Zwolle rijden. De Zwolse vestiging is de eerste waar containers worden geladen voor zogenoemde City Hubs. Vanuit deze locaties in onder meer Groningen en Leeuwarden worden zendingen per fiets afgeleverd.

BREEAM outstanding

Het pand in Zwolle heeft de hoogst mogelijke duurzaamheidskwalificatie: BREAAM outstanding. Er zijn zonnepanelen, laadpalen voor elektrische auto’s en het regenwater wordt opgevangen en gebruikt voor het doorspoelen van toiletten en het wassen van auto’s. Ook is er een insectenhotel en energiezuinige ledverlichting met bewegingssensoren. In 2050 wil DHL de CO2-uitstoot terugbrengen tot nul.

Schone stadslogistiek

William Dogger benadrukte in zijn speech de duurzame werkwijze van DHL. ‘Van hieruit worden grote delen van Noord- en Oost-Nederland beleverd. Niet alleen per vrachtauto, maar in de grote steden ook met de fiets en schone voertuigen. Daarmee behoren logistieke hubs van verschillende schaalniveaus niet langer tot de verbeelding. Dat past goed in onze ambities voor schone stadslogistiek en zero emissie in de binnenstad in 2025.’

Cijfers

  • Dagelijks worden ruim 5.000 internationale expreszendingen verwerkt en 60 bestelauto’s en 4 vrachtwagens bevoorraad;
  • Werkgelegenheid voor ruim 140 mensen;
  • De bouw kostte 11 miljoen euro