Fiberneering Zwolle ontwikkelt coronaproof deurklink

Fiberneering Zwolle ontwikkelt coronaproof deurklink

Fiberneering in Zwolle produceert met eigen ontwikkelde 3D-printers en -printtechnieken, 3D-(maatwerk)oplossingen voor de industrie. Toen de coronacrisis toesloeg, werd ook Fiberneering hard geraakt. Met de productie van een opzetstuk voor een coronaproof deurklink, hoopt het bedrijf een nieuwe afzetmarkt aan te boren.

Fiberneering is in vijf jaar tijd van een startup uitgegroeid tot een bedrijf met tien medewerkers. Het bedrijf 3D-print grote figuren, modellen en mallen voor industrie en marketingdoeleindenen heeft een indrukwekkend (potentieel) klantenportfolio: er lopen onderzoeksprojecten voor KLM om mallen te maken waarmee beschadigde vliegtuigonderdelen snel gerepareerd kunnen worden, er wordt samengewerkt met een bedrijf dat levert aan grote internationale winkelketens en onlangs toonde ook Renault interesse. Intussen kreeg Fiberneering opdracht om promotiemateriaal te leveren voor het EK 2020.

Handsfree deurklinken

‘En toen kwam corona’, zucht R&D-manager Woytek Bode. ‘Het EK werd afgeblazen en meteen werden ook alle lopende onderzoeksprojecten, waaronder die van KLM en Renault on hold gezet.’ Het team stak de koppen bij elkaar om iets te verzinnen waarmee het het eigen en andere bedrijven zou kunnen helpen. Het printen van medische onderdelen lag voor de hand, maar was niet haalbaar: de machines en materialen zijn niet geschikt voor medische toepassingen. ‘In diezelfde periode kregen we van DSM de vraag of we niet iets konden ontwikkelen om deuren coronaproof te openen’, zegt Bode. ‘Op internet circuleerden al enkele ontwerpen waarmee een deur geopend kan worden met de onderarm in plaats van met de hand. Die we hebben geprobeerd, maar die voldeden niet: niet universeel genoeg, lastig te bevestigen of niet prettig in gebruik. Toen hebben we een eigen ontwerp gemaakt voor een opzetstuk dat nagenoeg op alle deuren past en heel eenvoudig met tiewraps is vast te zetten. Het is bovendien leverbaar als custom sets met een eigen kleurstelling en/of logo.’

Nieuwe uitdagingen

Vervolgens diende de volgende uitdaging zich aan: het aan de man brengen van het product. ‘Wij hebben geen eigen verkoopkanalen, normaal werken wij op aanvraag. Dit is dus wel een uitdaging én een leerzaam traject voor ons. We zijn begonnen met mailtjes sturen naar de pers en naar de gemeente en we hebben kunnen proefdraaien bij DSM en BNN/Vara. De aanvragen druppelen inmiddels binnen, maar het is nog niet zo dat dit nu de kern is waarop ons bedrijf draait.’ Dat biedt wellicht tijd om het logistieke traject op te tuigen. ‘We hebben inderdaad nog geen webshop en er zijn nog veel stappen die we handmatig doen en waar veel tijd in gaat zitten. Maar het is leuk om te merken dat mensen die van het product horen en het kennen, enthousiast zijn.’ Kijk hier voor meer informatie over de handsfree deurklink van Fiberneering. 

Fiberneering deurgreep2