‘Iedere stap, in welke richting dan ook, geeft weer een inzicht’

‘Iedere stap, in welke richting dan ook, geeft weer een inzicht’

Dennis Hendriksen en Gideon Nagtegaal richtten in 2016 samen een bedrijf op. In verschillende fases van hun startup maakten ze gebruik van de kennis en het netwerk van de Startersmakelaar van de gemeente Zwolle. Nu, krap vier jaar later, leveren ze verschillende marketing- en communicatiediensten voor landelijke bedrijven. Half januari 2020 werd hun reviewtool Happyslider op de Vakantiebeurs vakdag uitgeroepen tot het Beste Reisidee van 2020.

Hendriksen en zijn partner Gideon Nagtegaal werken nu nog voornamelijk vanuit hun kantoor in Emmeloord. ‘Maar we zijn wel op zoek naar een werkruimte in Zwolle’, zegt Hendriksen. ‘Dat is een plek die bij ons past. We hebben beiden in Zwolle bij wehkamp gewerkt, we hebben er verschillende klanten en we zitten er met Happyslider in het startup netwerk.’

Offline sentiment omzetten in online ratio

Happyslider is, volgens Hendriksen, de groeibriljant van de twee ondernemers. Het is een laagdrempelige reviewtool. ‘We zitten kort op het moment van de beleving. Zo kun je al, terwijl je aan het zwembad ligt of in een restaurant zit, de Happyslider webapp activeren. Bijvoorbeeld via een QR-code op een placemat. Vervolgens kun je op een heel intuïtieve manier je mening geven. Beter dan vergelijkbare bedrijven, kunnen we het offline sentiment meten en dat omzetten in online ratio. We zien dat meningen bij ons veel genuanceerder binnenkomen. Het is niet alleen maar slecht of goed.’

Beste Reisidee 2020

Het concept slaat aan. Happyslider werd in 2019 door een vakjury geselecteerd voor de laatste zes kanshebbers op de CSU Innovatieaward. En half januari 2020 stonden ze op het podium bij de vakdag van de Vakantiebeurs. Daar werd Happyslider uitgeroepen tot het Beste Reisidee van 2020; een initiatief van ANVR’s Travel Tomorrow, Emerce, Travel Impact Lab en de Vakantiebeurs.

Startersmakelaar

Hendriksen en Nagtegaal hebben tijdens het lanceringstraject regelmatig contact gehad met de startersmakelaar van de gemeente Zwolle. Hendriksen: ‘Als je een startup begint, dan heb je vaak specifieke kennis van het product dat je ontwikkeld, maar geen netwerk. Zo’n startersmakelaar, in ons geval Marijke Sterkenburg, heeft dat wel. Zij zorgde voor warme introducties bij interessante partijen en kan makkelijker drempels weghalen. Via haar zijn we bijvoorbeeld in contact gekomen met iemand van de Rabobank, waarmee we nu gesprekken voeren.’

Van start-up naar scale-up

Happyslider is inmiddels eerder een scale-up dan een startup, zegt Hendriksen. ‘We kunnen honderdduizenden sessies per dag bieden. We werken nog wel met zijn tweeën, maar hebben wel een flexibele schil van zo’n vijf man: programmeurs, technische specialisten en ontwerpers. Het karaktertje van Happyslider is bijvoorbeeld door grafisch ontwerper Wiebe Brandsema ontwikkeld.’

‘Fouten maken dient een doel’

Meerdere BV’s, grote klanten, nominaties en nu een prijs. Het lijkt alsof het de twee ondernemers alleen maar voor de wind gaat. Maar ook de twee ondernemers hebben hun tegenslagen gehad. ‘Met onze eerste startup Seeviews dachten we dat we de wereld konden veroveren. In de praktijk bleek dat de aansluiting met het bedrijfsleven er niet was. Ons idee was goed, maar we waren te vroeg. Misschien hadden we sommige fouten kunnen voorkomen. Maar iedere stap, in welke richting dan ook, geeft weer een inzicht. Fouten maken dient zeker een doel. Uiteindelijk hebben we elementen uit het oorspronkelijke idee van Seeviews doorontwikkeld tot de vlogtool die het nu is. En we hebben onze ervaringen meegenomen in de ontwikkelingen van Happyslider.’