‘Innoveren, motiveren en het verbinden van ideeën komen terug in veel dingen die ik doe’

‘Innoveren, motiveren en het verbinden van ideeën komen terug in veel dingen die ik doe’

Het is een droomstart voor veel starters: een groot netwerk, na twee jaar ruim een ton aan investeringen  en studenten die meehelpen met de ontwikkeling van je prototype. Eredivisie volleyballer Jelle Hilarius timmert met zijn bedrijf Jellarious flink aan de weg. Zo won hij op donderdag 7 februari nog 2.500 euro bij de Energy Pitch Overijssel 2019. Hoe doet hij dat?

Toen Landstede zich in 2016 terugtrok als hoofdsponsor van de volleybalploeg en volleyballer Jelle Hilarius deel van zijn inkomen zag verdwijnen, startte zijn eenmanszaak: Jellarious. ‘Vanuit Landstede Volleybal gaf ik al clinics en trainingen. Dat zette ik door onder mijn eigen naam, net als de organisatie van een jaarlijkse beachvolleybalcompetitie.’ Hilarius profiteerde van het netwerk dat hij tijdens zijn profcarrière had opgebouwd. ‘Het was in ieder geval een stevige basis om de zomer door te komen. En de interesse die er was, maakte de keuze om voor mijzelf te beginnen wel wat makkelijker.’

Concept Zonnetapijt

Een halfjaar na de start van zijn bedrijf deed Hilarius, naast eigen ondernemer ook student sportkunde op Hogeschool Windesheim, mee met een Sporthackathon. Een van de onderwerpen was het bedenken van nieuwe verdienmodellen voor sportclubs. Daar ontstond het idee voor het zonnetapijt: een uitrolbaar zonnepaneel voor sportvelden wanneer die niet in gebruik zijn.

Innoveren, motiveren verbinden

Een heel andere tak van sport dan het idee waarmee hij zijn bedrijf begon. Toch is er een gemene deler, zegt Hilarius. ‘Innoveren, motiveren en het verbinden van ideeën komen terug in veel dingen die ik doe. In de ontwikkeling van het zonnetapijt, maar ook in de doorstart van het volleybalteam en de manier waarop we dat doen: we zijn het eerste zelfsturende volleybalteam ter wereld.’

Plannen realiseren

Ideeën genoeg dus, maar hoe zorg je vervolgens voor de realisatie ervan? Netwerken, investeerders vinden en naamsbekendheid lijken de ingrediënten voor succes. Door zijn netwerk kwam Hilarius terecht bij GreenPac iLab. Dit open innovatiecentrum ondersteunt het bedrijf met coaching, kennis en middelen om het Zonnetapijt te realiseren. ‘Bij investeerders denk je misschien snel aan geld, maar investeren in middelen of kennis kan ook. Wij hebben bijvoorbeeld ook verschillende partijen die meedenken over het ondernemerschap.’

Werk aan naamsbekendheid

Daarnaast is naamsbekendheid belangrijk, benadrukt Hilarius. ‘We hebben met meerdere innovatiewedstrijden meegedaan, in januari nog met de Innovation Challenge Energieneutrale Sportaccommodaties. Dat heeft ons veel geld én exposure opgeleverd. Bovendien wordt onze naam gekoppeld aan de initiatienemer, het ministerie van VWS. Dat is natuurlijk ook niet verkeerd.’ Nog een tip van Hilarius: ‘Investeer in een goed filmpje als je je idee bij een grote groep onder de aandacht wil brengen. Wij hebben dat gedaan en dat heeft echt superveel reacties opgeleverd.’ Lees hier meer over het idee van het Zonnetapijt.