PreZero Recycling in Zwolle verwerkt straks als eerste in Europa ook zwart plastic

PreZero Recycling in Zwolle verwerkt straks als eerste in Europa ook zwart plastic

De bouw van de afvalverwerkingsinstallatie van PreZero Recycling op bedrijventerrein Hessenpoort is in volle gang. In de enorme hal worden de laatste werkzaamheden uitgevoerd voordat de fabriek medio december 2019 gaat proefdraaien. In januari 2020 gaat het bedrijf operationeel. Dan wordt hier jaarlijks circa 80 duizend ton aan lichte verpakkingen verwerkt.

Het pmd (plastic, metaal en drankkarton) van honderden huishoudens in Noordoost-Nederland wordt vanaf januari 2020 verwerkt bij PreZero in Zwolle. Het bedrijf kan straks achttien soorten kunststof verwerken. De fabriek is in meerdere opzichten uniek, vertelt bedrijfsleider Robert Groenhuis tijdens een rondleiding begin november. Achterin de hal wijst hij op een machine die door een doolhof van  blauw en groene loopbruggen, trappen en buizen te bereiken is. ‘Als eerste afvalverwerker in Europa kunnen wij met deze machine zwart plastic verwerken, bijvoorbeeld dat van de PET-vleesbakjes.’ Een andere noviteit is de zelflerende scanner. Belandt een product, zeg een drankkarton, in eerste instantie op de verkeerde band door een fout van de scanner, dan wordt dat bij een nacontrole rechtgezet en automatisch verwerkt in het systeem. Hetzelfde product wordt opnieuw aan het begin van het traject aangeboden, en vervolgens wél herkend.

Ingenieus systeem

Het sorteerproces start op de begane grond en eindigt er. In de tussentijd gaan de verpakkingen de hele ruimte door, langs een ingenieus systeem van transportbanden, trommelzeven, opzuiginstallaties en sorteersystemen. In totaal zijn er 24 machines met scanners die de afzonderlijke producten herkennen en met luchtdruk de juiste transportband op schieten. Kunststoffen van hetzelfde soort komen aan het eind van de rit terecht in een opslagbunker van 65m3. Daar worden de verpakkingen geperst tot vierkante balen van circa 2m3. Deze balen worden vervolgens getransporteerd naar verwerkingsbedrijven die er nieuwe grondstoffen van maken. ‘In de vervolgfase willen we die recycling ook in de toekomst in eigen huis gaan doen’, vertelt Groenhuis.

Dashboards en kilometerpaaltjes

Producten die door geen enkele scanner worden herkend of die per ongeluk niet in de juiste bak belanden, komen terecht op een tansportband waar medewerkers zorgen voor een visuele controle en selectie. Zij maken vervolgens de keuze: mixkunststof of plastic. Van de mixkunststofverpakkingen, producten gemaakt van dubbele materialen, worden onder meer dashboards voor auto’s of kilometerpaaltjes gemaakt. Van de plastic verpakkingen worden opnieuw plastic verpakkingen gemaakt. In totaal komen er zo’n 50-60 mensen te werken in de fabriek, waarvan een klein aantal met een afstand tot de arbeidsmarkt. Een deel van de medewerkers is begin november 2019 in Duitsland gestart met inwerken.