Zwolle, de stad voor ICT & e-commerce, mét een rauw randje

Met het nieuwe economisch perspectief zet Zwolle in op drie topsectoren: ‘creatieve en slimme maakindustrie’, ‘health’ en ‘ICT & e-commerce’. Aan het woord: twee topondernemers. Eén uit de ICT en één uit de e-commerce, Marius Nijland van Seven Stars IT Group en Frans Falize van e-commercegigant Wehkamp.

Zij wisselen van gedachten over de toekomst van hun sector in Zwolle en over de aantrekkingskracht van deze stad op young potentials. Al tijdens hun kennismaking komen ze met een creatief plan om Zwolle op de kaart te zetten.

‘ICT & e-commerce’ is één van de groeisectoren van Zwolle. Wat hebben we nodig om die groei door te zetten?

Marius Nijland: ‘De groei van ICT en e-commerce is een landelijke trend. Willen wij mee in die groei, dan moeten we Zwolle aantrekkelijk maken voor organisaties die werk op dat gebied hebben. Volgens mij moet Zwolle heel concreet per kwartaal bepalen wat we gaan doen. Doelen stellen. Net als een bedrijf. Laten we beginnen met een sessie om te achterhalen wat nodig is om bedrijven zich hier te laten settelen. Zit het ‘m in bedrijfsruimte? Of is het belangrijk dat young potentials hier een goede woon- en leefomgeving hebben? Je zou bijvoorbeeld als stad kunnen zeggen: young potentials mogen op de IT-campus gratis wonen en doorleren. Zo kunnen we bedrijven hier naartoe krijgen, want die vinden dan hier de mensen die ze nodig hebben. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de Belastingdienst. Die zitten in Apeldoorn. Seven Stars doet al acht jaar zaken met ze en zodoende weet ik dat ze innovatieve IT-projecten hebben lopen. Daar komen IT’ers zeker voor naar Zwolle.’

Frans Falize: ‘Die aantrekkingskracht kunnen we volgens mij ook virtueel creëren, door digitaal en online talent naar Zwolle te trekken. De tendens is dat mensen vanuit huis kunnen en mogen werken. We hoeven niet iedereen letterlijk naar Zwolle te halen. Vergelijk het met de innovatiehub Perron038. Daar werken bedrijven met elkaar samen, terwijl hun hoofdkantoren in andere plaatsen in de regio zitten. Zulke samenwerkingen kun je ook online creëren. Dan voorkom je dat we op langere termijn een huisvestingsprobleem in Zwolle krijgen. Denk aan een halfjaarlijkse megahackathon, gelieerd aan Zwolle. Dan creëer je de perceptie dat Zwolle het centrale punt is voor ICT en e-commerce.’

Marius Nijland: ‘Daar trigger je me mee. Een hackathon… Gaaf. En dan ook een festival erbij met de allerbeste sprekers. Dat zou ik mooi vinden, daarmee creëer je een ‘image’. Het zou Zwolle echt op de kaart zetten. En dan de Peperbus iedere dag met een andere kleur verlichten. Ik zie het helemaal voor me. Zullen wij dit samen oppakken Frans?’

Frans Falize: ‘Ja dat is prima. Ik vind sowieso dat het aan de gemeente is om randvoorwaarden voor economische groei te scheppen en dat vervolgens ondernemers moeten opstaan om het plaatje in te kleuren.’

Wat zijn volgens jullie die randvoorwaarden?

Frans Falize: ‘Ik woon en werk nog geen jaar in Zwolle, maar ik zie al veel ambitieuze en betrokken mensen bij de gemeente. Dat valt me echt op. Wat ik me afvraag, is of bij de grote groep ambtenaren dezelfde energie zit. Ik zie wel de wil, maar niet de actie.’
Marius Nijland: ‘Wat nog meer mag, is de ‘can do attitude’, oftewel dingen mogelijk maken. Neem de oude IJsselhallen. Zolang die er nog staan, laat ondernemers ze ergens voor gebruiken. En verder kunnen we met zijn allen bouwen aan een goed ecosysteem waarin kennis en ondernemerschap samenkomt. Vier jaar geleden ben ik in Amerika op Stanford University geweest. Wat maakt die universiteit nou tot een succes? Het is de integratie van onderwijs, bedrijfsleven en start-ups. Professoren die zich voor jaren verbinden aan enerzijds start-ups en anderzijds de raden van toezicht van volwassen organisaties. Dat soort constructies zou ik hier willen hebben.’

Frans Falize: ‘Er moet een omgeving worden gecreëerd die mensen energie en inspiratie biedt. Die ambitie mag Zwolle hebben. Of eigenlijk, die ambitie móét Zwolle hebben. Leg de lat hoog. Anders doen we straks alles goed, maar steken we er niet met kop en schouders bovenuit.’

Zwolle mag dus het hoofd boven het maaiveld uitsteken. Hoe zien jullie dat voor je?

Frans Falize: ‘Een voorbeeld. Eén van de meest bruisende steden in Amerika is Cincinnati. Kroger, de grootste supermarktketen van de Verenigde Staten, zit daar. Net als het hoofdkantoor van modeketen Macy’s. De stad bruist, er zitten restaurants, bars, noem maar op. Mensen willen er wonen en werken. Toch stond Cincinnati nog maar vijftien jaar geleden bekend als criminele stad. Om dat probleem op te lossen kregen bedrijven voordelen op het gebied van gemeentelijke belastingen. De gemeente zei: ‘als ik de bedrijven hier heb, heb ik de mensen. En als ik de mensen hier heb, heb ik de bars en de restaurants. Dat was hun visie en daar gingen ze voor. En door daadkrachtig op te treden, hebben ze het voor elkaar gekregen. Zwolle is natuurlijk geen criminele stad, maar de vergelijking kan wel opgaan als het gaat om het nastreven van een doel.’

Marius Nijland: ‘Het verhaal van Cincinnati getuigt van visie, maar ook van ‘ballen’. De ‘struggle’ van de stad Zwolle is vergelijkbaar met die van een bedrijf zonder strategie. Maar de eerste stap is gezet; de gemeente neemt nu contact op met bedrijven om samen de economische koers te bepalen. Laten we samen de koers bepalen. De ambitie mag wat mij betreft van topniveau zijn. De Librije, Waanders in de Broeren en Museum de Fundatie zijn voorbeelden. Daar ligt de ambitie hoog. We moeten gaan voor waar we in geloven. Willen we Zwolle een ICT & e-commerce-gezicht geven, dan moeten we keuzes maken die daaraan bijdragen.’

En als het gaat om young potentials, hoe trekken we die naar Zwolle toe?

Frans Falize: ‘Ik denk dat Zwolle aardig wat te bieden heeft op uitgaansgebied, maar het kan altijd meer en beter. Bovendien, mensen moeten ook te wéten komen hoe het hier is. Daar zie ik een vergelijking met Wehkamp. Het bedrijf heeft een oubollig imago; Coolblue en Bol.com hebben een ‘cooler’ imago. Daardoor trekken zij het jonge talent aan. Terwijl Wehkamp ook een cool, jong en dynamisch team heeft. Als je eenmaal binnen bent, weet je dat, maar de buitenwereld ziet het nog niet. Dat vraagt om marketing. En volgens mij werkt dat voor de stad Zwolle precies zo.’

Marius Nijland: ‘Zwolle staat tot nu toe bekend als ‘de goede allrounder’. Alleen, wat kenmerkt een allrounder? Die is in veel dingen goed, maar het is het allemaal ‘net niet’. Laten we ons nu dus ook echt neerzetten als de plek voor ICT & e-commerce. Anders kiest Zwolle voor een plek in de middenmoot. Om nog even terug te komen op de IJsselhallen, laten we met de nieuwe IJsselhallen direct laten zien dat we ambitie hebben en iets unieks neerzetten. En als je mij dan vraagt hoe dat eruitziet? Iets stoers, iets met een rauw randje. En dat we qua gebruik niet alles helemaal uitkristalliseren, maar we ruimte laten voor nieuwe invullingen, toeval en creativiteit. Zulke faciliteiten maken een stad sexy. Dan wil je hier werken en ondernemen. Zo’n cultuur, daar herkennen young professionals zich in.

Over Frans en Marius

Frans Falize is chief operating officer bij Wehkamp. Verdeeld over 2 vestigingen (hoofdkantoor en distributiecentrum) in Zwolle, werken er ruim 900 mensen bij Wehkamp.

Marius Nijland is oprichter en eigenaar van Seven Stars IT Group. Binnen 7 business units zijn in totaal dagelijks 500 mensen aan het werk. Het hoofdkantoor staat in Zwolle.

Frans Falize

Frans Falize

Marius Nijland

Marius Nijland