Logo van Gemeente Zwolle dat doorverwijst naar de homepage van Gemeente Zwolle
Logo van Gemeente Zwolle dat doorverwijst naar de homepage van Gemeente Zwolle
Op Orde helpt bij al jouw vragen over geld en administratie

Op Orde helpt bij al jouw vragen over geld en administratie: “Geen vraag is te gek voor ons, iedereen is welkom”

17 oktober 2024
Homepage

Ben jij al bekend met Op Orde? Op Orde helpt alle Zwollenaren verder met hun vragen over geld, brieven en schulden. Van het invullen van de belastingaangifte tot het aanvragen van gemeentelijke regelingen en het brengen van overzicht in de administratie.

Op Orde is een samenwerkingsverband van de Sociaal Raadslieden van de Kern, Wijz, Humanitas en Schuldhulpmaatje. Je kunt thuis door een vrijwilliger geholpen worden, maar kunt ook langskomen op één van de spreekuren van Op Orde. Daar tref je ook de Sociaal Raadslieden, waaronder Berno van ’t Hul. Collega’s en vrijwilligers draaien samen de spreekuren van Op Orde. Dat gebeurt onder andere in het Wijkcentrum in Holtenbroek.  

Vragen over administratie of financiën

“Als je een vraag hebt over je administratie, je financiën of schulden, kan je je via de website van Op Orde aanmelden. Zo kom je terecht bij de Sociaal Raadslieden. Maar je kan ook direct terecht op een van onze spreekuren in de wijk”, zegt Berno. “Na aanmeldingen stellen wij een paar vragen en kijken vervolgens hoe je het beste met je vraag geholpen kan worden. Soms is het beste dat een vrijwilliger hulp biedt bij thuisadministratie en bij je thuis langskomt. Mochten de vragen wat ingewikkeld zijn, dan vragen we je om naar één van de spreekuren te komen. Ik zou willen zeggen; ‘kom bij ons, bel ons op, wacht hier niet mee’. Inwoners kunnen zelfs een appje sturen, ook anoniem”, vervolgt Berno. Er zijn heel veel mogelijkheden dus blijf niet met je vraag zitten. Bij twijfel, raad ik je aan altijd te bellen.”  

“Je kunt altijd vrijblijvend langskomen op een spreekuur met je vragen”, vult voormalig Sociaal Raadslied Jorn aan. “Eenmaal binnen word je door iemand ontvangen die samen met je kijkt door wie je het beste geholpen kan worden. Met de meeste vragen kunnen we je meteen tijdens het spreekuur helpen. Als je niet in de gelegenheid bent om langs te komen op het spreekuur, dan kan een vrijwilliger ook thuis bij je langskomen. Op Orde is heel flexibel.” 

Allerlei soorten vragen 

Inwoners komen langs met allerlei soorten vragen. “Niks is ons te gek”, zegt Berno. “Wij zijn er ook voor sociaal-juridisch advies en allerlei vragen rondom sociale voorzieningen. Maar we kunnen ook voor je bellen naar een verzekeringsmaatschappij als dat nodig is.”  

Bij Op Orde worden inwoners geholpen door deskundige professionals en ervaren vrijwilligers die zijn opgeleid en kennis hebben van belastingtechnische vragen, bezwaarschriften van de gemeente of juridische vraagstukken.   

Soms wordt Op Orde enkel gezien als hulpmiddel als je in de schulden zit. “Maar wij hebben veel meer te bieden”, zegt Berno. “Je hoeft geen geldproblemen te hebben om ook ondersteuning van ons te krijgen. Misschien heb je een juridische zaak met je werkgever en weet je niet hoe je dit moet aanpakken. Ook dan kan je met jouw vragen bij Op Orde terecht. We zijn er voor alle Zwollenaren.”  

Meerdere plekken waar inwoners terecht kunnen

Op Orde zit op vijf verschillende plekken in Zwolle; Holtenbroek, Cultuurhuis Stadshagen, Wijkcentrum De Slinger in Oost, Wijkcentrum De Enk en De Pol. In de wijkcentra zitten ook de Sociaal wijkteams van het betreffende stadsdeel. “Dit werkt goed voor de onderlinge verbinding en de korte lijntjes met het wijkteam. We weten elkaar goed te vinden en er is een warme overdracht als dat nodig is. Inwoners worden nooit aan hun lot overgelaten”, zeggen beide heren. Naast de wijkcentra zitten de Sociaal Raadslieden van Op Orde ook op het Deltion College voor financiële spreekuren voor studenten. Maar ook in de Moskee, De Herberg (een opvanghuis voor dak- en thuislozen in Zwolle), wooncomplex De Keersluis, Tiem en bibliotheken. 

Vrijblijvend 

Bij het bezoeken van een spreekuur zit je nergens aan vast. “Je kunt altijd je vraag stellen en als je niets met het advies wilt doen, is daar niets mis mee”, zegt Jorn. Gesprekken zijn vrijblijvend. Het kost je niks, maar je verliest er ook niks mee. We starten altijd met een kennismakingsgesprek waarin je kunt bespreken wat je dwars zit. We geven dan een advies en verwijzen je, als je dat wil, door.”   

Berno benoemt wel dat het soms beter is dat inwoners structurele hulp krijgen. “We kijken altijd naar meerdere opties om een inwoner te helpen”, vervolgt Jorn. We kijken veel verder dan alleen de vraag die de inwoner komt stellen. De vraag áchter de vraag is eigenlijk veel belangrijker. Waarom heeft iemand een huurachterstand? Vaak speelt er al veel meer en wij proberen hierachter te komen.” Berno: “Vaak is het een opeenstapeling van problemen. Door iemand hierbij te helpen, proberen we samen ergere zaken te voorkomen. We doen bijvoorbeeld altijd een voorzieningencheck om samen te kijken of diegene recht heeft op een regeling. Vaak denkt de inwoner zelf namelijk van niet, maar is het tegendeel waar.”

Blijk van waardering

Wat vinden Berno en Jorn het mooiste aan werken bij Op Orde? “Als het je bij wat een uitzichtloze situatie lijkt toch lukt om een oplossing te vinden. Dan krijg je veel waardering terug. Die dankbaarheid is zo fijn om te zien”, zegt Jorn.  

Berno draait ook al een tijd mee bij Op Orde. “Mensen zijn blij als je ze helpt. Dat is misschien wel het grootste compliment. Daarom komen ze ook terug met nieuwe vragen. Je bouwt een soort band op. Daarom houd ik het werk ook al zo lang vol.”   

Berno en Jorn zien dat als mensen eenmaal op een spreekuur geweest zijn, ze sneller terugkomen. Soms zelfs nog jaren later. “Als je ooit bent geweest is de drempel veel lager”, zegt Jorn. “En wij zijn ook helemaal niet eng en totaal niet oordelend. We gaan niemand de les lezen.” We vinden het belangrijk dat een inwoner zich welkom en op zijn of haar gemak voelt bij ons. Iedereen is welkom, ongeacht wie je bent. We bieden een stukje veiligheid”, vindt Berno. “Geen vraag voor ons is te gek. Kom daarom vooral vrijblijvend een keer langs. Er is zo veel mogelijk.”