Vanaf 3 mei deelscooters in straatbeeld Zwolle

Vanaf vandaag, maandag 3 mei, verschijnen de eerste elektrische deelscooters in het straatbeeld in Zwolle. Daarmee is een nieuwe vorm van deelmobiliteit beschikbaar voor inwoners en bezoekers van Zwolle. Momenteel werkt de gemeente Zwolle aan nieuw beleid voor deelmobiliteit en ook aan een aanpassing van de APV (Algemene Plaatselijke Verordening) om een en ander goed te regelen.

“Deelscooters zijn - naast deelfietsen en deelauto’s - een aanvullende en schone vorm van deelmobiliteit. Het gaat bij deelmobiliteit niet om het bezit van een vervoermiddel, maar om het gebruik. Zwolle wil graag de ruimte geven aan deze nieuwe en schone vormen van vervoer”, aldus wethouder William Dogger.

De gemeente heeft goede afspraken gemaakt met de eerste aanbieder van deelscooters over het gebruik, het onderhoud van de scooters en de afhandeling van vragen van inwoners en gebruikers.

Hoe werkt het?

Een deelscooter bestel je door middel van een app. Elke gebruiker moet aan een aantal geldende eisen voldoen (denk aan leeftijd, rijbewijs, enzovoort) en zich eerst registreren bij de aanbieder. Via die app kan de gebruiker, na goedkeuring van de aanmelding, op elektronische wijze een scooter reserveren en gebruiken. Voor het gebruik betaalt je een tarief dat via die app wordt afgerekend. De transactie wordt ook weer via diezelfde app afgesloten.

Verboden gebieden 

Er zijn door de gemeente een aantal ‘verboden gebieden’ aangewezen. In die gebieden mogen de scooters niet geparkeerd worden. Denk daarbij aan winkelcentra, parken en het stationsgebied. Voor de gebruiker betekent dit dat de transactie ook niet af te sluiten is als een scooter in zo’n gebied staat. Het uitzetten van een scooter kan pas nadat de klant een foto heeft gemaakt van de geparkeerde scooter. En deze via de app heeft verzonden.

Overige afspraken

Voor alle gebruikers van de scooters zijn de geldende verkeersregels van kracht. Daar wordt ook door de gemeente op gecontroleerd. Maar ook de aanbieder kan controles uitvoeren. Vertoont een klant onwenselijk rij- of parkeergedrag? Dan wordt de gebruiker door de aanbieder eerst gewaarschuwd. Bij een tweede klacht volgt een sanctie en bij een derde klacht wordt de gebruiker geblokkeerd via de app.

Verder gelden er ook afspraken zoals:

  • Alle voertuigen zijn goedgekeurd door de Rijksdienst voor het Wegverkeer;
  • Alle voertuigen zijn met een extra software beveiliging begrensd tot een snelheid van maximaal 25 km per uur;
  • De e-scooters zijn WA verzekerd met een eigen risico voor de gebruiker van 500 euro. Voor € 0,05 per minuut kan het eigen risico afgekocht worden.
  • De aanbieder heeft een aansprakelijkheidsverzekering voor haar eigen activiteiten.

Meer informatie voor inwoners en gebruikers

Voor vragen, opmerkingen en eventuele klachten van inwoners verwijst de gemeente naar de klantenservice van de aanbieder. Deze is 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar via info@go-sharing.nl  of telefoonnummer 085 902 2901.

Gebruikers van de scooters kunnen hun vragen stellen via support@go-sharing.nl of via de website www.go-sharing.nl.