Busbrug

1 Impressie winnend ontwerp busbrug Spoorzone
1 Impressie winnend ontwerp busbrug Spoorzone
2 Impressie winnend ontwerp busbrug Spoorzone
2 Impressie winnend ontwerp busbrug Spoorzone
4 Impressie winnend ontwerp busbrug Spoorzone
4 Impressie winnend ontwerp busbrug Spoorzone
5 Impressie winnend ontwerp busbrug Spoorzone
5 Impressie winnend ontwerp busbrug Spoorzone
6 Impressie winnend ontwerp busbrug Spoorzone
6 Impressie winnend ontwerp busbrug Spoorzone
7 Impressie winnend ontwerp busbrug Spoorzone
7 Impressie winnend ontwerp busbrug Spoorzone
8 Impressie winnend ontwerp busbrug Spoorzone
8 Impressie winnend ontwerp busbrug Spoorzone
9  Impressie winnend ontwerp busbrug Spoorzone
9 Impressie winnend ontwerp busbrug Spoorzone
10  Impressie winnend ontwerp busbrug Spoorzone
10 Impressie winnend ontwerp busbrug Spoorzone
1 Impressie winnend ontwerp busbrug Spoorzone
1 Impressie winnend ontwerp busbrug Spoorzone
2 Impressie winnend ontwerp busbrug Spoorzone
2 Impressie winnend ontwerp busbrug Spoorzone
4 Impressie winnend ontwerp busbrug Spoorzone
4 Impressie winnend ontwerp busbrug Spoorzone
5 Impressie winnend ontwerp busbrug Spoorzone
5 Impressie winnend ontwerp busbrug Spoorzone
6 Impressie winnend ontwerp busbrug Spoorzone
6 Impressie winnend ontwerp busbrug Spoorzone
7 Impressie winnend ontwerp busbrug Spoorzone
7 Impressie winnend ontwerp busbrug Spoorzone
8 Impressie winnend ontwerp busbrug Spoorzone
8 Impressie winnend ontwerp busbrug Spoorzone
9  Impressie winnend ontwerp busbrug Spoorzone
9 Impressie winnend ontwerp busbrug Spoorzone
10  Impressie winnend ontwerp busbrug Spoorzone
10 Impressie winnend ontwerp busbrug Spoorzone

Zwolle krijgt een nieuwe brug! Een speciale brug voor bussen over het spoor die het toekomstige busstation aan de zuidzijde van het treinstation verbindt met de nieuwe busbaan op de Willemskade. Dagelijks zullen hierover zo'n 1200 busritten plaatsvinden. In opdracht van de gemeente Zwolle start ProRail met BAM Infra op 30 oktober 2017 met de bouw van de busbrug.  Deze bouw neemt in totaal ruim een jaar in beslag. Naar verwachting nemen de bussen de nieuwe busbrug begin 2019 in gebruik.

De start van de bouw van de busbrug is de eerste zichtbare stap om station Zwolle (het 2e ov-knooppunt van Nederland) om te bouwen tot een uitstekend toegankelijk en comfortabel ov-knooppunt in een groene omgeving. De realisatie van de busbrug maakt onderdeel uit van de vele infraprojecten in het stationsgebied van 2017 tot 2025.

Waarom een brug?

Om de drukke noordzijde van het station te ontlasten, wordt het huidige busstation verplaatst naar de zuidzijde. De bussen uit de binnenstad en het noorden van de stad gaan van de nieuwe busbrug gebruik maken om reizigers snel en op een comfortabele manier van en naar het nieuwe busperron te vervoeren.

Uitvoering

In opdracht van de gemeente start ProRail met BAM Infra op 30 oktober 2017 met de bouw van de busbrug. De bouw van de busbrug neemt in totaal ruim een jaar in beslag. Naar verwachting maken de bussen vanaf januari 2019 van de busbrug gebruik.

Komende werkzaamheden busbrug

De komende zes weken voert BAM Infra aan de noordzijde van het spoor de volgende werkzaamheden uit:

  1. Het vervoer van het bouwmateriaal en het overige bouwverkeer aan de noordzijde van het spoor komen en gaan via de Rieteweg en aan de zuidzijde via de Hanzeallee-Hanzelaan.
  2. Aanbrengen van een gewapende grondconstructies voor de schuine helling van de busbaan ter hoogte van City-Post.
  3. Opbouwen boorstelling ter hoogte van City-Post waarmee circa 40 palen in de grond worden geboord op de plaatsen waar drie pijlers komen waar de busbrug aan de noordzijde van het spoor op steunt.

Meer informatie over de werkzaamheden en de planning voor de bouw van de busbrug vindt u op www.prorail.nl/projecten/zwolle. Vanaf eind 2017/begin 2018 informeert ProRail de bewoners in nabije omgeving per brief over de dan volgende werkzaamheden voor de busbrug, de mogelijke gevolgen van deze bouwactiviteiten voor de directe woonomgeving en werktijden van BAM Infra.

Hinder of vragen?

BAM Infra en NTP Infra werken bijna uitsluitend buiten de openbare ruimte en voornamelijk overdag op doordeweekse dagen. Hierdoor verwachten wij dat deze werkzaamheden voor de omgeving weinig hinder zullen veroorzaken. Mocht u toch hinder ondervinden van de bouw van de busbrug of heeft u vragen? Neem dan gerust contact met ProRail op. U kunt ProRail bereiken via www.prorail.nl/contact. Of bel 0800 - 776 72 45 (gratis). Dat kan doordeweeks tussen 8.00 uur en 18.30 uur en bij noodgevallen of ernstige overlast ook buiten kantoortijden.

Webcam

BAM Infra treft momenteel de laatste voorbereidingen die het mogelijk maken om de bouwwerkzaamheden voor de busbrug via een webcam online te volgen. Via deze website informeren wij u binnenkort wanneer deze webcam operationeel is.

Wetenswaardigheden

  • Met de bouw van de brug is voor de gemeente Zwolle een investering van 13,5 miljoen euro gemoeid. Deze investering wordt de helft gefinancierd door de provincie Overijssel.
  • De totale lengte van het tracé voor de bussen is 433 meter. De brugconstructie (245,5 meter) bestaat uit een kokerligger, deels van staal en deels van beton en rust op slechts twee landhoofden en vier slanke, betonnen pijlers.
  • De vrije overspanning (over het spoor) meet 80,55 meter. De onderkant van de brug ter hoogte van het spoor ligt op 6,95 meter hoogte.
  • De onderkant van de brug krijgt een hoogwaardig houten bekleding. In de lichte aluminium rand van de brug wordt onder meer de rijbaanverlichting geïntegreerd. 
  • Voor de aanleg van de brug zal ProRail een aantal bovenleidingenportalen moeten aanpassen. Dit gebeurt in het najaar van 2017, in combinatie met andere werkzaamheden aan het spoor in Zwolle.
  • Dagelijks zullen er naar verwachting 1200 bussen gebruik maken van de nieuwe verbinding.
  • De brug wordt niet toegankelijk voor andere voertuigen of voetgangers. Hulpdiensten kunnen er wel gebruik van maken.
  • In het Programma van Eisen voor de brug is veel waarde gehecht aan een stadslandschappelijk elan, groen, doorzicht en comfort. Deze beoordelingscriteria zijn opgesteld in samenspraak met diverse geledingen uit de stad.
  • De landhoofden worden beplant en krijgen nestmogelijkheden voor vogels en vleermuizen.
  • De aannemer wordt ook vijftien jaar lang verantwoordelijk voor het beheer van de brug.

Elegant ontwerp

Het plan van BAM Infra en ipv Delft creatieve ingenieurs sloot het beste aan bij de vooraf gestelde criteria. De beoordelingscommissie roemt onder andere de ‘elegante, eenduidige en slingerende lijn van het ontwerp die orde en focus kan aanbrengen in het nu nog wat onsamenhangende gebied van de Spoorzone. Het hout aan de onderzijde is weldadig in deze harde, industriële omgeving. Een gouden greep.'

<u><font color="#000080">20161115-verslag-beoordelingscommissie-busbrug-tbv-website-definitief.pdf</font></u>

Technisch hoogstandje 

Het integrale ontwerp van BAM Infra en ipv Delft is een knap staaltje ingenieurswerk, onder andere omdat er naast de twee landhoofden maar vier pijlers nodig zijn om de 245 meter lange brug te ondersteunen. De houten onderkant van de brug zal de groene aankleding van de Pannekoekendijk aan de ene kant verbinden met de bomen en het groen op en naast het nieuwe busperron aan de andere kant.