Collega's vliegen op bijen door de stad.

Toezichthouder rechtmatigheid WMO

Kan jij goed tussen de regels door ‘luisteren’, heb jij oog voor verschillende belangen en durf je daarbij kritische vragen te stellen en wil jij dat iemand krijgt waar die recht op heeft?

Dienstverband / uren per week 36 uur per week
Werk- en denkniveau Mbo+, HBO
Salaris max. € 4.208,-- per maand, bij een 36-urige werkweek
Afdeling Inkomensondersteuning/team Handhaving
Vacaturehouder André Roossien
Sluitingsdatum 6 december 2022

Zwolle, de stad en de organisatie

In Zwolle geloven we dat het leven beter wordt als we met elkaar optrekken. Wij zetten daarom met kracht in op verbinding. Een goed samenspel met onze inwoners, partners in de stad, het college, de raad en collega’s. We zorgen voor elkaar en zijn er voor elkaar. Iedereen doet mee en iedereen doet ertoe. 
We maken een schaalsprong naar 160.000 inwoners, waarbij we de kwaliteit van leven en brede welvaart voor alle Zwollenaren op het huidige, hoge peil willen houden.

De stad staat voor grote opgaven om onze leefwereld duurzaam vorm te geven, zoals klimaatadaptatie, energietransitie en de ontwikkeling van een circulaire economie. Al die kleine en grote opgaven zijn leidend voor onze manier van samenwerken. Afdelingen en teams zijn thuishavens, maar we werken door de afdelingen heen en zoeken elkaar makkelijk op. Samen tillen we bijzondere projecten van de grond. We vinden elkaar in voor- en tegenspoed, acteren als professionele partners, denken in mogelijkheden en stimuleren initiatieven uit de organisatie en de stad.

Als je voor Zwolle werkt, word je uitgedaagd om je talenten optimaal in te zetten en je blijvend te ontwikkelen. Je krijgt kansen om te verrassen en te vernieuwen. En de ruimte om positief tegendraads en soms wat rebels te zijn. Jezelf kunnen en mogen zijn; daar staan we in Zwolle voor. We waarderen, accepteren en respecteren elkaar om wie we zijn. Want het is de diversiteit die kleur geeft aan onze organisatie én stad. 

De afdeling

De afdeling Inkomensondersteuning van het Sociaal Domein bestaat uit de teams Inkomen, Schuldhulpdienstverlening, IPA en Handhaving. Het team Handhaving (20 collega’s) houdt onder meer controle op WMO-voorzieningen en zorgt voor handhaving. Dat doen we voor acht gemeenten in de regio, waarvan Zwolle de centrumstad is. We werken nauw samen met het Sociaal Wijkteam die de uitvoering van de WMO verzorgt en onze partners in de stad en de regio.

Dit ga je doen

De kern van je werk is onderzoeken of de zorg die wij inkopen rechtmatig of onrechtmatig wordt verleend. Dat doe je op basis van meldingen en signalen (reactief). Een bezorgde moeder is bang dat haar zoon buiten de boot dreigt te vallen. En een collega van het Sociaal Wijkteam uit zijn zorgen over de een specifieke aanbieder. Als je een vermoeden hebt van onrechtmatigheid, ga je aan de slag met bestuurs- en/of strafrechtelijk onderzoek. Dat betekent: informatie verzamelen, data beoordelen en zo nodig interveniëren (handhaven).

Je werkwijze

Je checkt welke zorg is geïndiceerd en welke zorgaanbieder verantwoordelijk is. Vaak start je met een administratief onderzoek naar het bedrijf. Je gaat ook met cliënten van het bedrijf in gesprek. Gaat het om een eenmalige melding of zijn er meer klachten? Nadat je een goed beeld hebt gevormd van de situatie, schat je de ernst van de situatie in en treed je adequaat op. Je besluit bijvoorbeeld of je met medewerkers van het bedrijf wilt praten. In de laatste fase van je onderzoek kom je bij de bestuurders van het bedrijf terecht. Soms is er ruimte voor een verbeterplan. Het kan ook zijn dat het beschikbare zorgbudget terug wordt gevorderd of dat er een (fraude)onderzoek moet volgen. 

Groot netwerk

Je onderhoudt een uitstekende relatie met het Sociaal Wijkteam en onze partners in de stad en in de regio. Zij staan midden in de samenleving en weten wat er speelt. Ook heb je veel contact met accounthouders van de acht gemeenten en collega’s van andere afdelingen/voorzieningen. Je deelt de resultaten van je onderzoeken en adviseert over het beoordelen van rechtmatigheid inzake de WMO.  

Waarom Zwolle?

Er is veel afwisselend en interessant werk aan de winkel. In Zwolle sta je er niet alleen voor, want je maakt deel uit van een betrokken team. Een mix van jonge en seniore collega’s die voor en achter elkaar staan. Er is altijd wel iemand, waarmee je kunt sparren of waarbij je even stoom kunt afblazen. 

Dit ben jij

Je hebt een Mbo+ of Hbo werk- en denkniveau en eventueel een geldige opsporingsbevoegdheid (algemeen of bijzonder opsporingsambtenaar). Bij voorkeur heb je kennis op sociaal en juridisch gebied (sociaal zekerheidsrecht, Wet Maatschappelijke Ondersteuning en Algemene Wet Bestuursrecht). Het is een pre als je een aantal jaren ervaring hebt als toezichthouder/(sociaal) rechercheur met controleonderzoeken en/of handhaving van regelgeving. 
Je communiceert moeiteloos op verschillende niveaus en kunt goed tussen de regels door ‘luisteren’. Gesprekken kunnen best heftig zijn. Jij bent een zelfverzekerde en stevige gesprekspartner die vertrouwen uitstraalt. Iemand met oog voor verschillende belangen die kritische vragen durft te stellen en respectvol in het leven staat. Bovenal heb je een groot rechtvaardigheidsgevoel. Kwetsbare inwoners moeten verzekerd zijn van de voorzieningen, waar ze recht op hebben.

We vragen twee toezichthouders. Ben je geknipt voor de baan en heb je minder ervaring? Dan kun je als junior rekenen op (bij)scholing en ondersteuning. We komen graag met je in gesprek over de mogelijkheden, dus gewoon solliciteren. 

Dit bieden wij

Een salaris van maximaal € 4.208,- (maximum schaal 9) bruto per maand bij een volledige werkweek van gemiddeld 36 uur per week. Het salaris is afhankelijk van opleiding en ervaring. Daarnaast ontvang je 17,05% van je salaris in de vorm van een individueel keuzebudget (IKB) waarmee je een deel van je arbeidsvoorwaarden naar eigen wens kunt inrichten. Je hebt de mogelijkheid om dit bedrag maandelijks of jaarlijks te laten uitkeren. Het vakantiegeld en een dertiende maand is in dit bedrag opgenomen. Het pensioen dat voor je wordt opgebouwd, staat los van deze regeling. 

Wij investeren in je (persoonlijke) ontwikkeling, dus we horen graag hoe jij dit ziet. In Zwolle werken we hybride. We hebben een budget voor je beschikbaar om je werkplek thuis in te richten. Ook krijg je een laptop en telefoon van de ‘zaak’.  

Meer weten?

Laat weten wie je bent en wat je wilt. Neem contact op met André Roossien, teamleider Handhaving, 038-4983065, ja.roossien@zwolle.nl.

Solliciteren

Solliciteren kan tot en met de sluitingsdatum van 6 december a.s., alleen door middel van onderstaande sollicitatieknop.

Solliciteer direct

Afspraak maken

In het Stadskantoor kunt u alleen op afspraak terecht.

Maak een afspraak 

Stadskantoor, Lübeckplein 2, 8017 JZ Zwolle
Stadhuis, Grote Kerkplein 15, 8011 PK Zwolle

Neem contact met ons op

Postbus 10007, 8000 GA Zwolle
Stuur een bericht

Telefoon: 14 038 (5 cijfers,
tussen 09.00 en 17.00 uur)
Vanuit het buitenland: +31 38 498 31 38
Whatsapp: 06 83 29 66 88
(bellen naar dit nummer is niet mogelijk)

BTW/KvK-nummer

BTW: NL001900249B01
KvK: 08218173

Blijf op de hoogte

Aanmelden nieuwsbrief

Wij zijn bereikbaar via

© 2022 Gemeente Zwolle