Twee collega's staan voor Museum de Fundatie in een blauw licht.

participatie iconTwee regievoerders statushouders

Kun jij direct zelfstandig aan de slag omdat je kennis hebt van de Wet Inburgering, de Participatiewet en de doelgroep statushouders en ben je digitaal handig?

Dienstverband / uren per week Een jaar, met mogelijkheid van verlenging / 32-36 uur per week
Werk- en denkniveau HBO
Salaris Maximaal € 4.208.- (maximum functieschaal 9)
Afdeling Inkomensondersteuning
Vacaturehouder Gert Kamp
Sluitingsdatum 6 februari 2023

De afdeling

De afdeling Inkomensondersteuning wil dat de financiële situatie van mensen geen belemmering is voor werk, re-integratie en participatie. We bevorderen zoveel mogelijk financiële zelfredzaamheid, waarbij we uitgaan van eigen verantwoordelijkheid en mogelijkheden. Wij doen dit met onze partners in de stad op een daadkrachtige en respectvolle manier.

Het team Inburgering, Participatie en Arbeid (IPA)

Op 1 januari 2022 is de nieuwe inburgeringswet ingevoerd. Gemeenten zijn nu verantwoordelijkheid voor de inburgering van statushouders. In Zwolle verwachten we dit jaar zo’n 850 mensen met een verblijfsvergunning te gaan begeleiden. We werken hiervoor intensief samen met collega’s binnen het sociaal domein, ketenpartners, lokale welzijnsorganisaties en taalaanbieders.

Dit doe jij

Statushouders worden gekoppeld aan een van onze 12 regievoerders die hen helpt met werk/participatie en integratie. Jij begeleidt en ondersteunt zo’n 60 nieuwkomers. Dat lukt prima, omdat je niet alles zelf hoeft te doen. Je voert de regie en bouwt op collega’s binnen Zwolle. En natuurlijk op onze ketenpartners, lokale welzijnsorganisaties en taalaanbieders.

Gids voor de klantreis

Het proces oftewel een ‘klantreis’ duurt gemiddeld drie jaar. Jij bent de gids tijdens deze spannende ‘expeditie’. De start is altijd een persoonlijk Plan Inburgering en Participatie (PIP). Een route naar inburgering die aansluit bij de statushouder. Een plan op maat met duidelijke doelen over inburgering, het leren van de taal en participatie. Wij begeleiden mensen bijvoorbeeld naar passend taalonderwijs, een leerwerktraject en een training financiële zelfredzaamheid.

Monitoren & bijsturen

Als een traject eenmaal loopt, volg je de voortgang. Je vraagt aan alle betrokkenen om terugkoppeling. Moet de koers worden bijgesteld of gaat alles volgens plan? Als het nodig is, grijp je in en stuur je bij.

De meeste statushouders willen graag integreren. Hoe leuk is het als iemand een opleiding gaat volgen, een baan vindt of een eigen bedrijf start.

Soms loopt een proces stroef. Je treedt dan passend op door kaders te stellen, te handhaven of maatregelen op te leggen. Alles wat je doet, leg je vast in ons administratieve systeem Suite.

Dit ben jij

Je hebt een HBO werk- en denkniveau. We hebben het druk en zoeken twee regievoerders. Het is daarom fijn als je direct zelfstandig aan de slag kunt. Dan heb je wel kennis nodig van de Wet Inburgering, de Participatiewet en de doelgroep statushouders. En het liefst ook ervaring op het gebied van inburgering en re-integratie. Maar heb je een grote affiniteit met de doelgroep en leer je snel? Dan komen we ook graag met je in gesprek.

Je bent digitaal handig, kent Suite voor het Sociaal Domein. Zo niet, dan duik je in de mogelijkheden van dit administratieve systeem. Binnen de kortste keren kun je ermee uit de voeten.

Het is vooral belangrijk dat je integratie van nieuwkomers ziet als je missie. Je bent oprecht blij met elke succesvolle inburgering. Een mooi resultaat dat je samen met collega’s en externe partners hebt bereikt. Dat mag gevierd worden.

Dit bieden wij

Een salaris van maximaal € 4.208.- (maximum functieschaal 9) bruto per maand bij een volledige werkweek van gemiddeld 36 uur per week. Het salaris is afhankelijk van opleiding en ervaring. Daarnaast ontvang je 17,05% van je salaris in de vorm van een individueel keuzebudget (IKB) waarmee je een deel van je arbeidsvoorwaarden naar eigen wens kunt inrichten. Je hebt de mogelijkheid om dit bedrag maandelijks of jaarlijks te laten uitkeren. Het vakantiegeld en een dertiende maand is in dit bedrag opgenomen. Het pensioen dat voor je wordt opgebouwd, staat los van deze regeling.

In Zwolle werken we hybride. We hebben een budget voor je beschikbaar om je werkplek thuis in te richten. Ook krijg je een laptop en telefoon ‘van de zaak’.  

Meer weten?

Laat weten wat je wilt en wat je kunt. Neem contact op met Daphne Holtmaat, Coördinator IPA,  06-21342707; d.holtmaat@zwolle.nl of Gert Kamp, Teammanager Inburgering, Zelfstandigen en Vordering & Verhaal, 06-20496936,  g.kamp@zwolle.nl
Reageren kan tot en met 6 februari aanstaande.

Zwolle, de stad en de organisatie

In Zwolle geloven we dat het leven beter wordt als we met elkaar optrekken. Wij zetten daarom met kracht in op verbinding. Een goed samenspel met onze 130.000 inwoners, partners in de stad, het college, de raad en collega’s. We zorgen voor elkaar en zijn er voor elkaar. Iedereen doet mee en iedereen doet ertoe.

We maken een schaalsprong naar 160.000 inwoners, waarbij we de kwaliteit van leven en brede welvaart voor alle Zwollenaren op het huidige, hoge peil willen houden.

De stad staat voor grote opgaven om onze leefwereld duurzaam vorm te geven, zoals klimaatadaptatie, energietransitie en de ontwikkeling van een circulaire economie. Al die kleine en grote opgaven zijn leidend voor onze manier van samenwerken. Afdelingen en teams zijn thuishavens, maar we werken door de afdelingen heen en zoeken elkaar makkelijk op. Samen tillen we bijzondere projecten van de grond. We vinden elkaar in voor- en tegenspoed, acteren als professionele partners, denken in mogelijkheden en stimuleren initiatieven uit de organisatie en de stad.

Als je voor Zwolle werkt, word je uitgedaagd om je talenten optimaal in te zetten en je blijvend te ontwikkelen. Je krijgt kansen om te verrassen en te vernieuwen. En de ruimte om positief tegendraads en soms wat rebels te zijn. Jezelf kunnen en mogen zijn; daar staan we in Zwolle voor. We waarderen, accepteren en respecteren elkaar om wie we zijn. Want het is de diversiteit die kleur geeft aan onze organisatie én stad. 

Afspraak maken

In het Stadskantoor kunt u alleen op afspraak terecht.

Maak een afspraak 

Stadskantoor, Lübeckplein 2, 8017 JZ Zwolle
Stadhuis, Grote Kerkplein 15, 8011 PK Zwolle

Neem contact met ons op

Postbus 10007, 8000 GA Zwolle
Stuur een bericht

Telefoon: 14 038 (5 cijfers,
tussen 09.00 en 17.00 uur)
Vanuit het buitenland: +31 38 498 31 38
Whatsapp: 06 83 29 66 88
(bellen naar dit nummer is niet mogelijk)

BTW/KvK-nummer

BTW: NL001900249B01
KvK: 08218173

Blijf op de hoogte

Aanmelden nieuwsbrief

Wij zijn bereikbaar via

© 2023 Gemeente Zwolle