Verbouwing stationsgebouw

Dagelijks passeren zo’n 60.000 reizigers en bezoekers station Zwolle en dat aantal groeit. Zij komen voornamelijk per trein of bus of maken gebruik van de verbinding die dit station vormt tussen het 21e eeuwse Hanzeland en de 19e eeuwse binnenstad van Zwolle. De wensen van reizigers en bezoekers veranderen voortdurend en daarmee ook het aanbod van voorzieningen op het station. Een aanpassing van het stationsgebouw kan daarmee niet uitblijven. In 2020 ondergaat het monumentale stationsgebouw een transformatie.

Kamer van de stad

De stationshal wordt 'Kamer van de stad'. Een plek waar je op een prettige manier op je trein wacht en waar je terecht kunt om wat te werken of andere mensen te ontmoeten, ook in de avond. Maar ook een locatie die ruimte biedt aan evenementen. Van foto-expositie tot salsadansen, alles is mogelijk. Alle gebruikers van het station, of het nu ondernemers, studenten of inwoners van Zwolle zijn, kunnen bijdragen aan de invulling. Zo vormt het stationsgebouw straks een verbindende schakel tussen station en stad. Op dit moment wordt samen met Buitensporig Zwolle deze opzet uitgeprobeerd, in de ruimte tegenover de OV Service & Tickets winkel in de stationshal. Op de website www.buitensporigzwolle.nl kun je al de programmeur zijn van deze ruimte. NS Stations en Buitensporig dagen je uit.

Impressie Kamer voor de Stad

Architect Joost Ruland aan het woord

Architect Joost Ruland gaat de uitdaging aan om deze 'Kamer van Zwolle' te realiseren. Hij vertelt: 'Wij werken als architectenbureau veel voor de spoorsector, maar ieder stationsgebouw is uniek. Zo ook het gebouw in Zwolle. Uitgangspunt is dat we zoveel mogelijk de monumentale elementen behouden. En dat we de essentie en het karakter van het gebouw in het oog houden. Gelukkig is het stationsgebouw van Zwolle aan de buitenkant door de jaren heen grotendeels intact gebleven. Maar het oorspronkelijke interieur is vrijwel verdwenen. Door diverse verbouwingen is de transparantie en de ruimtelijke structuur van het gebouw verloren gegaan.
Dat is het eerste wat we met ons ontwerp aanpakken. Straks kun je door het gebouw heen kijken naar de treinen en ook zien wat er binnen gebeurt. De gevel aan het Stationsplein en het perron, die nu grotendeels gesloten is, wordt meer open door ramen te vervangen door dubbele deuren. Zo 'opent' het gebouw zich straks naar het nieuwe Stationsplein toe en kunnen mooie combinaties worden gemaakt tussen activiteiten op het plein en in het gebouw. De belangrijkste uitdaging wordt om de nieuwe, moderne installaties zoals het luchtbehandelingssysteem in te passen in het monumentale gebouw. Het liefst wil je alles zoveel mogelijk aan het zicht onttrekken, maar de structuur van het gebouw laat dit vaak niet toe. De installaties moet je dus vanaf het begin meenemen in het ontwerp.
Het is natuurlijk een hele mooie opdracht. Als je als architect aan de slag mag met een monumentaal gebouw zoals dit, dan geeft het gebouw je vanzelf eigenlijk al de inspiratie die je zoekt. En het is natuurlijk fantastisch dat je aan die eigenheid en geschiedenis van dit bijzondere gebouw als architect een soort 'eigen laag' mag toevoegen. Ons doel is dat het gerenoveerde en gerestaureerde stationsgebouw van Zwolle straks weer zelfverzekerd meedoet in de stad en in de spooromgeving.'

Impressie Retail Station

Planning

De verbouwing van het stationsgebouw van Zwolle start volgens de (voorlopige) planning in het voorjaar van 2020 en neemt naar verwachting ongeveer een jaar in beslag. Tijdelijk ongemak vanwege de verbouwing maakt dan plaats voor een aangename plek met een gevarieerd aanbod van horeca, winkels, voorzieningen én evenementen. Op deze manier draagt NS graag bij aan een aangename reis van deur-tot-deur.