Plein de Campagne

Reuring op een groen Lübeckplein – dat is wat omwonenden, werkenden en studenten graag willen! Want het Lübeckplein is meer dan ‘alleen dat plein waar je je paspoort (of je trein) haalt’ … Maar hoe maak je van een plein hét kloppende hart van Hanzeland? Een plek waar je prettig verblijft en waar aandacht is voor verkoelend groen?

Afgelopen jaren zijn er al verschillende gave activiteiten op het Lübeckplein georganiseerd: een buitenbioscoop, een haringparty en een heus Oktoberfest. Misschien heb je één van deze activiteiten zelf bezocht. Ook heeft het plein in de afgelopen jaren al meer groen en kleur gekregen: zo heeft het Stadskantoor een groene gevel en hebben studenten gezorgd voor meer kleur op het plein.

In de zomer van 2019 vroegen we alle inwoners van de stad om hun ideeën te delen. Via de actie Plein de Campagne kon iedereen zijn of haar idee voor het Lübeckplein indienen. Deze ideeën zijn toegevoegd aan alle ideeën die eerder al ingediend zijn, bijvoorbeeld tijdens de Spoorcafés.

Plein de Campagne

De actie ‘Plein de Campagne’ resulteerde in 500 reacties en circa 220 concrete ideeën voor een tijdelijke activiteit of een permanent invulling. Groen, sport en spel, horeca en zitjes: de ideeën waren uiteenlopend. Fantastisch al dit enthousiasme en al die ideeën voor jonge bezoekers of juist voor ouderen. Voor de uitvoering van de beste ideeën stelt de Provincie Overijssel in totaal € 100.000,- beschikbaar.

LübeckPleinFestijn

Tijdens het LübeckPleinFestijn werden een aantal ideeën getest. Op 21, 22 en 23 augustus was er voor jong en oud van alles te zien, te doen en te beleven op het Lübeckplein. Sportievelingen konden abseilen van het 30 meter hoge dak van het Stadskantoor, meedoen aan freerunning of een yogaworkshop.

Maar ook voor creatievelingen en muziekliefhebbers waren er volop activiteiten: er werd muziek gemaakt, er was een graffitiworkshop en een pop-up naaiatelier. Ook was er een lasergame arena én een openluchtbioscoop. Kortom, het was drie dagen feest op het plein!

In de laatste week van de schoolvakantie lieten we alvast wat ideeën voor het Lübeckplein zien. Van woensdag 21 tot zaterdag 24 augustus kon je bijvoorbeeld lasergamen, naar de film, yogaën, muziek maken (of er juist naar luisteren), basketballen, barbecueën met je buren, etc. Ook werd Omhoger, de filminzending van het Zwolse contentmarketingbureau The Post(externe link) getoond op het Lübeckplein. The Post deed mee met het 48 Hour Film Project Amsterdam en won twee prijzen (publieksprijs en beste sounddesign) en kreeg drie nominaties (beste cinematografie, beste acteur en beste art direction). Op het Lübeckplein was tijdens de laatste week van de schoolvakantie dus genoeg te doen voor jong, student, oud, sportief, lui of liever moe.

 

Tijdens het Lübeckpleinfestival konden durfals abseilen van het Stadskantoor.

Twee schetsontwerpen

Kort na het LübeckPleinFestijn kwamen ruim 50 ideeënmakers opnieuw bij elkaar. Samen gingen zij aan de slag met het bespreken, bundelen, selecteren en versterken van de ingediende ideeën. Uiteraard werden de ervaringen van het driedaagse LübeckPleinFestijn ook meegenomen.

In één avond kwamen zij samen tot twee globale schetsen voor het plein. In de periode daarna hebben de ideeënmakers onderzocht wat de kosten van de verschillende onderdelen uit de schetsontwerpen zijn. En hoe er bijvoorbeeld slimme combinaties gemaakt kunnen worden.

Kiezen

Half oktober hebben de ideeënmakers elkaar weer ontmoet. De ideeën waren inmiddels doorgerekend, getoetst en gecheckt. Al deze inzichten zijn bij elkaar gebracht én er is alvast een aantal keuzes gemaakt.

Hoewel tijdens de eerste bijeenkomst in september al een selectie was gemaakt, bleek in oktober dat de geselecteerde plannen nu niet allemaal uitgevoerd kunnen worden. Bij elkaar opgeteld kosten deze namelijk meerdere tonnen en er is één ton beschikbaar. Er is daarom gekozen voor een strategie voor de korte termijn en langere termijn. En daarnaast om de stad te vragen om te helpen kiezen!

Groepsfoto van de mensen betrokken bij Lübeckplein koeler en cooler

Plannen

Dit voorjaar zie je extra groen op het plein en er komen zelfs kleine groentetuintjes. Ook komt er een mozaïekvloer die ontworpen wordt voor en door Zwollenaren. Daarnaast komen er verschillende ‘elementen’ die onder andere gebruikt kunnen worden door skaters en sporters en er komen ook picknickbanken. De kosten voor de aanpassingen op korte termijn zijn € 67.000,-.

2000 stemmen voor aanvullende ideeën

Hoewel tijdens de eerste bijeenkomst in september al een selectie was gemaakt, bleek in oktober dat de geselecteerde plannen niet nu allemaal uitgevoerd kunnen worden. Bij elkaar opgeteld kosten deze namelijk meerdere tonnen en er is nu één ton beschikbaar. Er is daarom gekozen om de stad te vragen om te helpen kiezen. Bijna 2000 stemmen werden uitgebracht. Zwolle koos aanvullend voor mini-boompjes, een muurschildering en een calisthenicspark. Ook deze ideeën zie je dit voorjaar terug op het plein. Wethouder Ed Anker: "Het is gaaf dat er zoveel enthousiasme is voor het Lübeckplein. Samen maken we van het plein een fijne, groene en leuke plek voor iedereen." 

Activiteiten LübeckPleinFestijn

Buskap-tassen
Buskap-tassen
Fatboy Cinema (buitenbioscoop)
Fatboy Cinema (buitenbioscoop)
Klassiek luisterconcert
Klassiek luisterconcert
Lasergame arena
Lasergame arena
Mobstacle
Mobstacle
Buurt-BBQ
Buurt-BBQ
Graffiti
Graffiti
Het programma
Het programma
Yoga
Yoga
Open podium
Open podium