Werkzaamheden in uitvoering

Zwolle bouwt volop aan een gastvrije en duurzame entree naar het Zwolse stadshart. Er wordt op dit moment hard gewerkt aan een nieuwe fietsenstalling onder het Stationsplein. Vanaf 14 september 2020 start de herinrichting van de Stationsweg.

Op deze pagina vindt u informatie over het werk en de voortgang in de bouw van de nieuwe ondergrondse fietsenstalling en de herinrichting van het Stationsplein en de Stationsweg.

Afbouwen fietsenstalling | juli - oktober 2020

Van juli tot eind oktober werkt de aannemer verder aan de inrichting van de nieuwe ondergrondse fietsstalling. De 5.475 fietsenrekken zijn bijvoorbeeld geplaatst en afgesteld. De draaideuren voor de in-/uitgang van de stalling ter hoogte van het stationsgebouw zijn ook geïnstalleerd. Via deze in-/uitgang kan de bezoeker naar het station lopen nadat de fiets is gestald en ook andersom om de fiets op te halen. Op de trappen van alle in-/uitgangen wordt vloerverwarming aangebracht die de trappen bij regen en in de winter droog houdt. De fietsenstalling is voorzien van het HBF-systeem (Handhaving Benutting Parkeren). Dat zijn sensoren aan het plafond die aangeven waar nog plek is. In de onderstaande video geven Hans Kollenstaart en Hedwig Hut rondleiding in de nieuwe stalling en vertellen meer over het werk.

Bouw stadsentree Stationsweg | vanaf september 2020

Het Stationsplein en de Stationsweg vormen samen straks een gastvrije stadsentree. Met volop ruimte voor iedereen die vanaf de Spoorzone naar de Zwolse binnenstad wandelt en andersom. De aannemer werkt aan de Stationsweg in verschillende delen van de weg (werkvakken) waarbij elk deel een eigen tijdsduur/periode heeft. Zo is de Stationsweg onderverdeeld in drie vakken: fase 1, 2 en 3. Per vak wordt eerst de huidige bestrating verwijderd. Daarna werkt de aannemer  onder de grond met het (ver)leggen van kabels en leidingen, riolering en het waterberging-systeem. Tot slot  wordt de bovengrondse inrichting aangebracht zoals de bestrating en het groen. In het onderstaande informatieblad leest u meer over de werkzaamheden en de bereikbaarheid.

Informatieblad herinrichting Stationsweg

Betonstorten van het dak | april - juni 2020

Van januari 2020 tot en met de zomer 2020 werkt de aannemer in de bouwkuip aan het betonwerk van de nieuwe ondergrondse fietsenstalling op het Stationsplein die straks ruimte biedt aan 5.475 fietsen. Daarna wordt de nieuwe fietsenstalling afgebouwd en ingericht en kan de aannemer starten met het herinrichten van de openbare ruimte van het Stationsplein en de Stationsweg.

Op 19 mei 2020 is een groot deel van het dak van de fietsenstalling met beton gestort. Op 16 juni 2020 wordt het resterende dak gestort. In de onderstaande video vertellen Hans Kollenstaart en Hedwig Verelst over het werk in de bouwkuip van april tot juni 2020. Daarnaast ziet u wethouder Ed Anker die er een bezoek bracht en trots is op de voortgang van de bouw.

Betonstorten van werkvloer en wanden | januari - maart 2020

Van 20 januari 2020 toe eind maart 2020 werkte de aannemer aan de werkvloer in de bouwkuip aangelegd en daarop is een bodem van ca. 80 cm dik beton gestort. De kolomen en de wanden van de fietsenstalling werden daarna met beton gestort. In verband met het coronavirus is er een terugblik op de bouwactiviteiten zonder omgevingsmanagers Hans Kollenstaart namens de gemeente Zwolle en Hedwig Verelst namens Boskalis.

Afgraven bouwkuip | 2 december 2019 - 17 januari 2020

Het graafwerk en het afvoeren van 25.000 zand zijn op 17 januari klaar. Op de bodem van de bouwkuip is het diepste punt van 6 meter is bereikt. Een bouwkuip is een tijdelijke, waterkerende constructie die nodig is om metersdiep in de grond bouwwerkzaamheden uit te voeren. De bouwkuip wordt ongeveer 120 meter lang, 45 meter breed en 6 meter diep. Qua oppervlakte is dat te vergelijken met een voetbalveld. 

Aanbrengen CSM-wanden | augustus – september 2019

Begin augustus 2019 is de aanleg van de bouwkuip gestart voor het bouwen van de ondergrondse fietsenstalling bij het station. De bouwkuip maakt Boskalis met behulp van CSM-wanden. Deze speciale wanden houden grond en water tegen.

CSM staat voor Cutter Soil Mix. Met deze bouwtechniek wordt er ondergronds water en cement vermengd om een grond- en waterkerende wand te bouwen. Ook het aanwezige grind in de grond wordt vermengd en zo onderdeel van de constructie. Een voordeel van deze techniek is dat de werkzaamheden geen trillingen en nauwelijks geluidshinder veroorzaken.

De onderkant van de bouwkuip is dicht gemaakt met een speciale gellaag die met 6.500 dunne slangetjes is geïnjecteerd.

Voorbereidend werk | maart - juli 2019

Van maart tot eind juli 2019 vond het voorbereidende werk plaats. In het onderstaande filmpje leggen Hans Kollenstaart, de omgevingsmanager bij de gemeente, en Hedwig Hut - Verelst, de omgevingsmanager bij Boskalis Nederland, uit welke activiteiten nodig zijn voor de daadwerkelijke start van de bouw van de ondergrondse fietsenstalling. En welke gevolgen het werk heeft gehad voor de omgeving en het verkeer.

Meer informatie

Mocht u nog vragen of onduidelijkheden hebben, dan kunt u altijd contact opnemen met Hedwig Hut, omgevingsmanager bij Boskalis Nederland. Via de BouwApp kunt u de ontwikkelingen tijdens de bouw van de ondergrondse fietsenstalling en de herinrichting van het Stationsplein en de Stationsweg op de voet volgen. Persvragen beantwoorden we graag via mail pers@zwolle.nl of telefoon (06)15821213.