Busbrug

Zwolle heeft een nieuwe brug: Schuttebusbrug! Een speciale brug voor bussen over het spoor. Een brug die het nieuwe busstation aan de zuidzijde van het spoor verbindt met de nieuwe busbaan op de Willemskade. Dagelijks rijden vanaf 17 februari 2019 hierover zo'n 1200 busritten. In opdracht van de gemeente Zwolle hebben ProRail en BAM Infra eind oktober 2017 gestart met de bouw van de busbrug. Deze bouw nam in totaal ruim een jaar in beslag. Op zaterdag 9 februari 2019 is de Schuttebusbrug en het nieuwe busstation feestelijk geopend met ruim 15.000 bezoekers van het Busbrug Festival

De afronding van de bouw van de Schuttebusbrug en het nieuwe busstation aan de zuidzijde van het spoor is een zichtbare stap om station Zwolle (het 2e spoorknooppunt van Nederland) om te bouwen tot een uitstekend toegankelijk en comfortabel ov-knooppunt in een groene omgeving. De realisatie van de busbrug maakt onderdeel uit van de vele infraprojecten in het stationsgebied van 2017 tot 2025.

Inrijdoperatie busbrug succesvol verlopen

In het Pinksterweekeinde, op 19 en 20 mei 2018, is het 110 meter lange stalen brugdeel van de nieuwe busverbinding bij station Zwolle met succes over de bovenleiding van het spoor gereden en op de betonnen pijlers op de definitieve plek gelegd. Een complexe en unieke operatie vanwege de combinatie van de S-vorm, de grootte, het gewicht van ruim 1.000 ton en de beperkte ruimte waarbinnen het geheel boven en naast het spoor moest worden verplaatst. Met name de asymmetrie en de verschillende belastingen waar de brug mee te maken had, was voor de partijen die bij het inrijden betrokken waren ingewikkeld.

Met een drone zijn bijzondere video-opnames gemaakt van de brug voordat hij over het spoor gereden werd, bekijk de drone-opnames.

Timelapse bouw Schuttebusbrug

Medio januari 2018 kwamen de eerste brugdelen vanuit de fabriek van Victor Buyck (België) ’s nachts aan op de voorbouwlocatie aan de zuidzijde van het station (Hanzeland). De laatste stalen onderdelen arriveerden begin april in Zwolle. Op het bouwterrein van de busbrug naast het spoor worden de brugdelen aan elkaar gemonteerd. Van 24 februari tot en met 5 maart 2018 is de bovenleiding verlaagd zodat het gehele stalen gedeelte van de busbrug in het weekend van 19 en 20 mei mei over de sporen op de voorgebouwde betonnen pijlers kon worden gelegd. Van juni tot september 2018 werden koppeldelen gemaakt tussen het stalen deel van de brug en het betonnen deel van de brug. In week 40 en 43 van 2018 werden tijdens twee weekenden buitendienststellingen de randelementen van de brug boven het spoor geplaatst. De busbrug werd in het najaar 2018 afgebouwd. Bekijk de timelapse van december 2017 tot januari 2019.

Waarom een brug?

Om de drukke noordzijde van het station te ontlasten, wordt het huidige busstation verplaatst naar de zuidzijde. De bussen uit de binnenstad en het noorden van de stad gaan van de nieuwe busbrug gebruik maken om reizigers snel en op een comfortabele manier van en naar het nieuwe busstation te vervoeren.

Uitvoering

In opdracht van de gemeente startte ProRail met BAM Infra in oktober 2017 met de bouw van de busbrug. De bouw van de busbrug is in januari 2019 afgerond. Vanaf 17 februari 2019 maken de stads- en streekbussen gebruik van de Schuttebusbrug.

Planning

2017

  • 30 oktober 2017: start bouw van de brug
  • Oktober-november 2017: boren van de funderingspalen aan de noordzijde van het spoor
  • Oktober- november 2017: maken van funderingen aan de noordzijde van het spoor
  • November-december 2017: maken van landhoofd-kolommen aan de noordzijde van het spoor
  • Oktober-november 2017: boren van funderingspalen aan de zuidzijde van het spoor
  • Oktober-maart 2018: maken van elementen voor stalen deel van de brug in de werkplaats in België

2018

  • Januari- april 2018: in elkaar zetten van stalen elementen op bouwplaats aan de zuidzijde van het spoor
  • 19 t/m 25 februari 2018: aanpassen van bovenleiding voor de busbrug in grote buitendienststelling
  • Voorjaar 2018: maken van betonnen deel van de brug aan de noordzijde
  • Voorjaar 2018: maken van betonnen deel van de brug aan de zuidzijde
  • 19 en 20 mei 2018: inrijden van het stalen deel van de brug
  • Juni –september 2018: maken van koppeldelen tussen stalen deel van de brug en betonnen deel van de brug
  • Week 40 en 43 van 2018: twee weekenden buitendienststellingen om randelementen van de brug boven het spoor te plaatsen
  • Najaar 2018: afbouwen van de brug
  • 17 februari 2019: ingebruikname van de brug

2019

Wetenswaardigheden

  • Met de bouw van de brug is voor de gemeente Zwolle een investering van 13,5 miljoen euro gemoeid. Deze investering wordt voor de helft gefinancierd door de provincie Overijssel.
  • De totale lengte van het tracé voor de bussen is 433 meter. De brugconstructie (245,5 meter) bestaat uit een kokerligger, deels van staal en deels van beton, en rust op slechts twee landhoofden en vier slanke, betonnen pijlers.
  • De vrije overspanning over het spoor meet 80,55 meter. De onderkant van de brug ter hoogte van het spoor ligt op 6,95 meter hoogte.
  • De onderkant van de brug krijgt een hoogwaardig houten bekleding. In de lichte aluminium rand van de brug wordt onder meer de rijbaanverlichting geïntegreerd. 
  • Dagelijks zullen er naar verwachting 1.200 bussen gebruik maken van de nieuwe verbinding.
  • De brug wordt niet toegankelijk voor andere voertuigen of voetgangers. Hulpdiensten kunnen er wel gebruik van maken.
  • In het Programma van Eisen voor de brug is veel waarde gehecht aan een stadslandschappelijk elan, groen, doorzicht en comfort. Deze beoordelingscriteria zijn opgesteld in samenspraak met diverse geledingen uit de stad.
  • De landhoofden worden beplant en krijgen nestmogelijkheden voor vogels en vleermuizen.
  • De aannemer wordt ook vijftien jaar lang verantwoordelijk voor het beheer van de brug.

Elegant ontwerp

Het plan van BAM Infra en ipv Delft creatieve ingenieurs sloot het beste aan bij de vooraf gestelde criteria. De beoordelingscommissie roemt onder andere de 'elegante, eenduidige en slingerende lijn van het ontwerp die orde en focus kan aanbrengen in het nu nog wat onsamenhangende gebied van de Spoorzone. Het hout aan de onderzijde is weldadig in deze harde, industriële omgeving. Een gouden greep.'

20161115-verslag-beoordelingscommissie-busbrug-tbv-website-definitief.pdf

Technisch hoogstandje 

Het integrale ontwerp van BAM Infra en ipv Delft is een knap staaltje ingenieurswerk, onder andere omdat er naast de twee landhoofden maar vier pijlers nodig zijn om de 245 meter lange brug te ondersteunen. De houten onderkant van de brug zal de groene aankleding van de Pannekoekendijk aan de ene kant verbinden met de bomen en het groen op en naast het nieuwe busstation aan de andere kant.

1 Impressie winnend ontwerp busbrug Spoorzone
1 Impressie winnend ontwerp busbrug Spoorzone
2 Impressie winnend ontwerp busbrug Spoorzone
2 Impressie winnend ontwerp busbrug Spoorzone
4 Impressie winnend ontwerp busbrug Spoorzone
4 Impressie winnend ontwerp busbrug Spoorzone
5 Impressie winnend ontwerp busbrug Spoorzone
5 Impressie winnend ontwerp busbrug Spoorzone
6 Impressie winnend ontwerp busbrug Spoorzone
6 Impressie winnend ontwerp busbrug Spoorzone
7 Impressie winnend ontwerp busbrug Spoorzone
7 Impressie winnend ontwerp busbrug Spoorzone
8 Impressie winnend ontwerp busbrug Spoorzone
8 Impressie winnend ontwerp busbrug Spoorzone
9  Impressie winnend ontwerp busbrug Spoorzone
9 Impressie winnend ontwerp busbrug Spoorzone
10  Impressie winnend ontwerp busbrug Spoorzone
10 Impressie winnend ontwerp busbrug Spoorzone
Inrijdoperatie busbrug succesvol verlopen
Inrijdoperatie busbrug succesvol verlopen
Inrijdoperatie busbrug succesvol verlopen
Inrijdoperatie busbrug succesvol verlopen
Inrijdoperatie busbrug succesvol verlopen
Inrijdoperatie busbrug succesvol verlopen
Inrijdoperatie busbrug succesvol verlopen
Inrijdoperatie busbrug succesvol verlopen