Paspoort, zaken

Een zakenpaspoort vraag u zelf aan in het Stadskantoor. Een ander mag dit niet voor u doen. Voor de aanvraag moet u vooraf een afspraak maken. Na 5 werkdagen kunt u uw zakelijke paspoort persoonlijk ophalen.

Maak direct uw afspraak

Dit heeft u nodig voor de aanvraag

  • één recente en duidelijke kleurenpasfoto die aan de eisen voldoet. De eisen vindt u op de site van de Rijksoverheid.
  • alle paspoorten of identiteitsbewijzen die op uw naam staan. Ook als ze zijn verlopen.
  • bij vermissing: een eigen verklaring van verlies of diefstal van uw ID-kaart. Hierin legt u uit hoe u de oude bent kwijtgeraakt. U vult de verklaring zelf aan de balie in.
  • de verschuldigde kosten. U betaalt aan de balie.

Openingstijden publieksbalies

Let op: u kunt alleen op afspraak terecht.
maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur donderdag tot 19.00 uur.

Afspraak annuleren

Stuur dan een mail naar kcc@zwolle.nl of bel 14038.

Een zakenpaspoort is hetzelfde als een 'standaard' paspoort, alleen bevat het meer visumbladen. Een 'normaal' paspoort heeft 32 pagina's, een zakenpaspoort 64. Als u veel reist en veel stempels krijgt van diverse douaneposten, kan een zakenpaspoort dus uitkomst bieden.

Geldigheid en gebruik

Met ingang van 9 maart 2014 is de geldigheid van het Nederlandse zakenpaspoort voor mensen van 18 jaar en ouder maximaal 10 jaar. Onder de 18 jaar blijft de maximale geldigheidsduur 5 jaar. Uw zakenpaspoort geeft toegang tot alle landen van de wereld. Het is ook een wereldwijd geaccepteerd legitimatiebewijs.

U mag naast een zakenpaspoort ook een Nederlandse identiteitskaart bezitten.

Toestemming

Ben je nog geen 18 jaar? Dan heb je voor de aanvraag van een paspoort toestemming nodig. Klik voor de uitgebreide informatie op 'Toestemming bij reisdocumenten'

Spoedprocedure

U kunt ook een aanvraag via een spoedprocedure doen. Als uw aanvraag voor 14.00 uur binnen is, kunt u het reisdocument meestal de volgende werkdag al ophalen. Als het gaat om een vermissing kan niet in alle gevallen een spoedprocedure worden gestart. Aan een spoedaanvraag zijn extra kosten verbonden.

Is uw paspoort vermist of gestolen?

Voor de aanvraag van een nieuw reisdocument is het niet meer noodzakelijk dat u eerst aangifte doet bij de politie. U vult zelf bij de aanvraag van uw nieuwe identiteitskaart aan de publieksbalie een eigen verklaring van verlies of diefstal van vermissing in. Hierin legt u uit op welke wijze uw oude document bent kwijtgeraakt.
Bij diefstal, zakkenrollerij, overval en andere misdrijven is het verstandig ook aangifte van dit misdrijf te doen bij de politie.

Valse meldingen

Valse meldingen worden streng aangepakt. Om misbruik te voorkomen controleert de medewerker van de gemeente de melding van vermissing. Bij vermoeden van misbruik verwijst de gemeente de aanvrager door naar de politie voor nader onderzoek.

Noodpaspoort

Kunt u ook via een spoedprocedure bij de gemeente niet meer op tijd een geldig paspoort krijgen? Dan kunt u onder voorwaarden een noodpaspoort krijgen. Klik voor de uitgebreide beschrijving op 'Noodpaspoort'

Let op, maak een afspraak!

Een afspraak maken kan digitaal via het formulier dat u onder het kopje 'aanvragen/afspraak' vindt.

 

Als u vragen heeft over het zakenpaspoort neem dan contact op met de gemeente Zwolle.

Klachten & meldingen

Wilt u iets melden? Of bent u niet tevreden over de manier waarop de gemeente u heeft behandeld? Op de pagina Meldingen, klachten en bezwaren leest u hoe u dat kunt doorgeven.

Kijk voor de kosten van dit product, op onze pagina Leges reisdocumenten. U kunt pinnen of contant betalen bij de publieksbalie.