Bent u uw paspoort of identiteitsbewijs (ID-kaart) kwijt of is het gestolen? Geef dit dan zo snel mogelijk door bij uw gemeente. Dit is nodig om misbruik van uw document te voorkomen. Na de melding wordt uw document ongeldig gemaakt. U kunt het dan ook niet meer gebruiken als u het toch terugvindt. Vindt u het document na de melding terug? Lever het dan in bij de gemeente.
Vermissing online doorgeven
Woont u in Zwolle, dan kunt u de vermissing online doorgeven met uw DigiD. De persoon van wie het paspoort of de ID-kaart kwijt of gestolen is, moet zelf inloggen met DigiD. Dit geldt ook voor kinderen tot en met 17 jaar.
Let op: Inlogfunctie identiteitskaart blokkeren
Is uw identiteitskaart afgegeven vanaf 4 januari 2021? Dan is het mogelijk om met uw identiteitskaart in te loggen via DigiD. Als u uw identiteitskaart kwijt bent, dan is het belangrijk dat u ook deze inlogfunctie laat blokkeren. Neem hiervoor contact op met de DigiD helpdesk.
Maak dan een afspraak voor een bezoek aan de balie waar u de verklaring van vermissing in kunt vullen.
- Vermissing online: uw DigiD
- Vermissing doorgeven aan de balie: Geldig identiteitsbewijs als u die heeft, bijvoorbeeld een rijbewijs. Heeft u geen geldig identiteitsbewijs meer, dan stellen wij uw identiteit aan de balie vast. In dat geval is een spoedaanvraag niet altijd mogelijk.
- Verklaring van vermissing: gratis.
- Kosten nieuw reisdocument: zie Leges reisdocumenten
Bij 3 of meer vermissingen (van Nederlandse Identiteitskaarten en paspoorten) binnen 5 jaar wordt uw aanvraag voor een nieuw paspoort aangehouden. Er wordt onderzocht wat de reden is van de vermissingen. U kunt daarna worden opgenomen in het Register paspoortsignaleringen (RPS). Opname in het RPS betekent dat u voor een bepaalde tijd geen paspoort mag krijgen. U kunt wel een Nederlandse ID-kaart aanvragen.
Bent u in het buitenland en is uw Nederlandse reisdocument kwijt of gestolen, gaat u dan naar de website van Rijksoverheid voor meer informatie.