Vreemdelingenpaspoort

Een vreemdelingenpaspoort moet u aanvragen op het Stadskantoor. Voor de aanvraag moet u vooraf een afspraak maken.

Maak direct uw afspraak

Dit heeft u nodig voor de aanvraag

  • Een 'Vrijstelling paspoorteis' of 'Ontheffing paspoortvereiste'. Dit is een schriftelijk bewijs dat het Ministerie van Justitie u heeft vrijgesteld van het bezit van een eigen paspoort van uw land.
  • Kopieën van tenminste twee serieuze aanvragen bij uw eigen ambassade.*
  • Bewijs van verzending van de aanvragen door het betreffende postbedrijf.*
  • Een geldige verblijfsvergunning 'regulier bepaalde tijd' (document I) of 'regulier onbepaalde tijd' (document II).
  • Eén recente en duidelijke pasfoto in kleur. Deze moet aan de eisen voldoen. U kunt hem het beste laten maken bij een vakfotograaf.
  • Als uw oude paspoort gestolen is, maakt u een eigen verklaring van verlies of diefstal. Die kunt u aan de balie van het Stadskantoor invullen. U beschrijft hierin hoe u uw oude paspoort bent kwijtgeraakt.
  • Alle reisdocumenten die op uw naam staan.
  • Geld of uw pinpas. U kunt pinnen of contant betalen

* Niet nodig voor personen van de volgende nationaliteit: Guinee, Liberia, Somalië en Sierra Leone. Ook niet nodig voor aanvragers die langer dan vijf jaar legaal in Nederland wonen.

Afspraak annuleren?

U kunt uw afspraak veranderen via het contactformulier.

U kunt een vreemdelingenpaspoort aanvragen als:

  • u in Nederland woont en niet de Nederlandse nationaliteit heeft.
  • u wel een geldige verblijfsvergunning heeft.

Vreemdelingenpaspoort

Het vreemdelingenpaspoort is voor niet-Nederlanders die geen paspoort bij hun eigen ambassade kunnen krijgen of aanvragen. 

Voorwaarden

Het Ministerie van Buitenlandse Zaken beslist of u een vreemdelingenpaspoort kunt krijgen. Er zijn voorwaarden voor:

  • U moet u kunnen aantonen dat u van uw eigen land geen paspoort kunt krijgen of
  • U moet aantonen dat we niet van u kunnen vragen dat u een reisdocument aanvraagt bij uw eigen ambassade.

Regulier onbepaalde tijd

Als u een verblijfsvergunning 'regulier onbepaalde tijd' heeft, kunt u een vreemdelingenpaspoort aanvragen. Dit paspoort is vijf jaar geldig.

Regulier bepaalde tijd

Bij een vergunning 'regulier bepaalde tijd' is de geldigheid afhankelijk van de geldigheid van uw verblijfsvergunning.

Maximaal 5 jaar

  • Het vreemdelingenpaspoort is maximaal vijf jaar geldig. 
  • U kunt ermee reizen naar alle landen, behalve het land waarvan u de nationaliteit bezit. Naar dat land kunt u/mag u niet reizen op dit paspoort.

Aanvraagprocedure

De aanvraagprocedure duurt minimaal vier weken. Als uw aanvraag niet geaccepteerd wordt, dan krijgt u het rijksgedeelte van de betaalde leges terug.

Afspraak

U kunt digitaal een afspraak maken. Kijk bij het tabje Aanvraag.

Is uw paspoort vermist of gestolen?

U hoeft niet eerst aangifte te doen bij de politie als u een nieuw paspoort wilt aanvragen. Tijdens de afspraak op het Stadskantoor vult u zelf aan de balie een eigen verklaring van verlies of diefstal van vermissing in. Hierin legt u uit hoe u uw oude paspoort bent kwijtgeraakt.

Aangifte

Bij diefstal, zakkenrollerij, overval en andere misdrijven is het verstandig ook aangifte van dit misdrijf te doen bij de politie.

Valse meldingen

We zijn streng bij valse meldingen. De medewerker van de gemeente controleert uw melding van vermissing. Als we het idee hebben dat iets niet klopt, verwijzen we u door naar de politie voor nader onderzoek.

Webpagina's bijlagen, externe sites voor extra informatie

eisen pasfoto reisdocument

 

Als u vragen heeft over dit product, neem dan contact op met de gemeente Zwolle.

Klachten & meldingen

Wilt u iets melden? Of bent u niet tevreden over de manier waarop de gemeente u heeft behandeld? Op de pagina Meldingen, klachten en bezwaren leest u hoe u dat kunt doorgeven.

De kosten voor het vreemdelingenpaspoort vindt u op de pagina: Leges reisdocumenten. U kunt pinnen of contant betalen bij de publieksbalie.