De kosteloze huwelijken en partnerschapsregistraties vinden plaats in de Trouwkamer op het Stadskantoor, Lübeckplein 2.
Wij vragen u te letten op de volgende regels:
- U wordt verzocht om vijf minuten voor aanvang aanwezig te zijn. U kunt zich melden bij de receptie.
- De receptioniste verwijst u door naar de trouwkamer.
- U mag maximaal 4 getuigen en uw eigen (minderjarige) kinderen meenemen naar de trouwkamer. Meer gasten zijn niet toegestaan.
- De ambtenaar die uw huwelijk of partnerschap sluit, neemt vooraf géén contact met u op.
- De ambtenaar heet u welkom en sluit vervolgens direct uw huwelijk of partnerschap. Er is wel gelegenheid tot het ringen wisselen maar er wordt geen toespraak gehouden.
- Parkeren kan voor eigen rekening in de parkeergarages nabij het Stadskantoor.
- In de hal van het stadskantoor mag niet worden gestrooid.
Uitleg over het naamgebruik
- In Nederland is er een onderscheid tussen:
- geslachtsnaam (achternaam) en
- naamgebruik
In het Nederlands recht verandert de achternaam niet door het huwelijk/de partnerschap. In het Burgerlijk Wetboek staat dat in het maatschappelijk verkeer echtgenoten/partners elkaars naam mogen gebruiken.
De achternaam wijzigt dus niet. In het trouw/partnerschapsboekje staat daarom bij de geslachtsnaam voor en na het huwelijk/de partnerschap dezelfde achternaam vermeld. Ook in de bevolkingsadministratie blijft u vermeld staan met uw eigen achternaam.
De verklaring naamgebruik kunt u enkele dagen na uw huwelijk/partnerschap zelf aanpassen via uw eigen DigiD.
Beperkte gemeenschap van goederen
Sinds 1 januari 2018 trouwt u automatisch in beperkte gemeenschap van goederen(externe link). Wilt u een andere regeling , neemt u dan voor het huwelijk contact op met een notaris.