Naamgebruik is het recht dat iemand heeft om de achternaam van de (ex-) huwelijkspartner of geregistreerd partner te gebruiken. U wijzigt uw achternaam er niet mee. Het gaat hierbij alleen om dat u de achternaam van de ander ook mag gebruiken.
Wijziging naamgebruik kunt u online aanvragen met DigiD of aan de balie van het gemeentehuis.
Wijzigen
U mag het naamgebruik na de sluiting van het huwelijk of het partnerschap op elk gewenst moment wijzigen. Ook als u uitelkaar gaat.
Keuze
Bij naamgebruik kunt u kiezen tussen de volgende vormen:
- Alleen de eigen geslachtsnaam (achternaam).
- Eigen geslachtsnaam, gevolgd door die van de partner.
- Geslachtsnaam van de partner, gevolgd door uw eigen.
- Alleen de geslachtsnaam van de partner.
Registratie
We registreren de namen die u wilt gebruiken in de basisregistratie persoonsgegevens (BRP). Verschillende overheidsinstanties, zoals de Belastingdienst, pensioenfondsen, uw ziektekostenverzekeraar, gebruiken de gegevens uit de basisregistratie. Zo sturen zij u brieven met de naam die u gekozen heeft.
Eigen achternaam
In officiële documenten staat altijd uw eigen achternaam, ongeacht welk naamgebruik u hebt gekozen. Wel kunt u op officiële documenten uw achternaam aanvullen met het naamgebruik. Met de naam die u door naamgebruik heeft.
Dit heeft u nodig voor de aanvraag
Een wijziging naamgebruik kunt u digitaal aanvragen. Hiervoor heeft u een DigiD inlogcode nodig. Uw naam en adresgegevens worden automatisch in het formulier ingevuld. U kunt een e-mail ter bevestiging ontvangen en u kunt uw aanvraag met DigiD bekijken in 'mijn loket'.
Aanvraag aan de publieksbalie
Wilt u naamswijziging aanvragen aan de publieksbalie? Dan moet u een afspraak maken. Voor deze aanvraag heeft u nodig:
- Een geldig legitimatiebewijs*.
- Een aan de balie in te vullen formulier.
*Legitimatie
Onder legitimatiebewijs worden de volgende geldige documenten verstaan:
voor Nederlanders:
- paspoort
- Nederlandse identiteitskaart
- Europese identiteitskaart
- rijbewijs
voor niet-Nederlanders:
- verblijfsvergunning
- buitenlands paspoort
- buitenlandse identiteitskaart
Als u vragen heeft over dit product neem dan contact op met de gemeente Zwolle.
Klachten & meldingen
Bent u niet tevreden over de manier waarop de gemeente u heeft behandeld? Of wilt u iets wilt melden? Op de pagina Meldingen, klachten en bezwaren leest u hoe u dat kunt doorgeven.
Aan dit product zijn geen kosten verbonden.
Dit product is gebaseerd op landelijke wetgeving en/of plaatselijk beleid.