Bewijs van Nederlanderschap

Een 'Bewijs van Nederlanderschap' is een uittreksel uit de Basisregistratie personen waarmee u kunt bewijzen dat u in het bezit bent van de Nederlandse nationaliteit. Dit bewijs wordt afgegeven namens de burgemeester.

Korting
De gemeente stimuleert en beloont het gebruik van digitale aanvragen. Daarom ontvangt u bij een digitale aanvraag het bewijs van Nederlanderschap met een flinke korting. Uw bewijs wordt binnen drie werkdagen naar uw huisadres toegestuurd.

Als uw gegevens in de BRP onjuist of onvolledig zijn kunt u hiervoor een correctieverzoek indienen bij de gemeente waar u staat ingeschreven.

DigiD logoDit heeft u nodig voor de aanvraag
De gemeente promoot en beloont het gebruik van digitale aanvragen. Daarom ontvangt u bij een digitale aanvraag het bewijs van Nederlanderschap met een flinke korting. Digitaal aanvragen kan alleen met DigiD. Als u niet digitaal kunt of wilt aanvragen, kunt u het bewijs van Nederlanderschap alleen aan de publieksbalie aanvragen. Hiervoor wordt het normale tarief berekend. Neem altijd een geldig legitimatiebewijs en de verschuldigde leges mee.

Ik wil de aanvraag digitaal afhandelen
Aanvragen bewijs van Nederlanderschap met DigiD

Ik wil de aanvraag aan de publieksbalie afhandelen
Openingstijden publieksbalies (alleen op afspraak): maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur donderdag tot 19.00 uur.
Maak hier uw afspraak (kies ‘uittreksel BRP (GBA)’)

Als u vragen heeft over deze verklaring, neem dan contact op met de gemeente Zwolle.

Klachten & meldingen

Het kan zijn dat u niet tevreden bent over de manier waarop de gemeente u heeft behandeld of dat u iets wilt melden. Op de pagina Meldingen, klachten en bezwaren staat hoe u dat kunt doorgeven.

Voor de kosten van dit product, zie Leges uittreksels & verklaringen.

Beleid & Wetgeving
Dit product is gebaseerd op landelijke wetgeving en/of plaatselijk beleid.

Wetgeving:
wetten.overheid.nl