Vliegroutes naar Lelystad

airport lelystad

Omdat luchthaven Schiphol tegen zijn grenzen loopt is besloten een deel van de vluchten te verplaatsen naar de vliegvelden Lelystad en Eindhoven. Lelystad Airport vangt vanaf 2019 vliegtuigen op als overloop van Schiphol.

De aanvlieg- en vertrekroutes liggen boven grote delen van Overijssel, Gelderland, Drenthe en Fryslân. Er is in de provincies veel onduidelijkheid over de gevolgen van de huidige vliegroutes voor mens, natuur en milieu. Ook voor Zwolle heeft de ontwikkeling van Lelystad Airport gevolgen. Met name de wijken Berkum en Stadshagen zullen meer vliegtuigen voorbij zien komen als Lelystad wordt geopend voor vakantieverkeer. De wijkverenigingen van Berkum en Stadshagen hebben zich daarom aangesloten bij de Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegroutes.

Uitstel

Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) maakte op 21 februari bekend dat zij de uitbreiding van Lelystad Airport tot vakantievliegveld wil uitstellen. Ze heeft na inspraak van bewoners, bestuurders, ondernemers en gebruikers van het luchtruim besloten meer tijd te nemen voor het proces tot aan de opening van de luchthaven. Ze denkt dat het realistisch is om uit te gaan van opening in 2020. Dat meldt ze in een brief aan de Tweede Kamer. Ze heeft op basis van de consultaties van mensen in de betrokken regio’s en luchtruimgebruikers en een advies van een bewonersdelegatie verbeteringen aangebracht aan de tijdelijke vliegroutes van en naar het vliegveld.

De gemeente Zwolle heeft - net als omliggende gemeenten en de provincie Overijssel - kennis genomen van het besluit van de minister van IenW over Lelystad Airport. We vinden het verstandig om meer tijd te nemen om de gevolgen voor milieu en de geluidsbelasting zorgvuldig in beeld te brengen. We zien dat de minister de reacties van inwoners en bestuurders serieus neemt, wij blijven pleiten voor een transparant proces en betrokkenheid van de regio bij de besluitvorming.

Op dit moment analyseren en beoordelen wij de consequenties van de nieuwe voorstellen voor Zwolle.

Geïnformeerd

De gemeente Zwolle zet zich er voor in dat haar inwoners geïnformeerd zijn over de ontwikkeling van Lelystad Airport. Zorgvuldigheid en openheid zijn van belang in dit dossier, dat bij inwoners veel vragen oproept over de gevolgen voor hun leefbaarheid en gezondheid. Hier vindt u de laatste stand van zaken. Oudere informatie en documenten vindt u in ons webarchief.

Voor de uitbreiding van Lelystad Airport heeft de rijksoverheid in 2015 een zogenoemd luchthavenbesluit genomen. Dit besluit geeft de routes aan op basis waarvan de vliegtuigen zullen gaan vliegen. Het aantal vluchten naar Lelystad zal de komende paar jaar groeien naar 10.000 vliegbewegingen per jaar, en uiteindelijk naar 45.000 per jaar. 

Milieueffectrapport

De afgelopen jaren zijn er diverse onderzoeken gedaan naar de ontwikkeling van Lelystad Airport. Onder andere een milieueffectrapport (MER), dat ingaat op bijvoorbeeld geluid, natuur en gezondheid. HoogOverijssel heeft in oktober 2017 aangetoond dat in het milieueffectrapport fouten staan. De minister heeft daarom besloten de fouten te herstellen en het milieueffectrapport aan te passen. Ze heeft op 21 februari de aanpassingen in het milieueffectrapport bekend gemaakt.

De commissie voor de m.e.r. heeft op 18 april een positief advies gegeven over het rapport. Het rapport laat goed zien dat door de actualisatie de nieuwe geluidgrenzen op sommige plaatsen iets groter worden en op andere kleiner. De invloed van de foute invoergegevens hierop blijkt klein. Nieuw is dat in de beginjaren langdurig laag wordt gevlogen, waardoor in een groot gebied duidelijke en sterk variërende geluidpieken optreden. Die hangen onder andere af van het vliegtuigtype en het moment waarop vliegtuigen doorklimmen. Het rapport gaat ervan uit dat als het aantal van 10.000 vliegbewegingen wordt bereikt, het luchtruim is heringedeeld, waardoor de tijdelijke lage aansluitroutes niet meer nodig zijn. Mocht dit later anders worden, dan bestaat de kans dat het rapport opnieuw moet worden geactualiseerd.

De commissie concludeert dat de minister nu beschikt over alle essentiële milieu-informatie voor een besluit over het gebruik van Lelystad Airport. Ze adviseert de minister om de omgeving uit te nodigen mee te denken over het meten en bijsturen van de hinder van de luchthaven. Lees hier het volledige advies.

Daarnaast heeft de minister ook onderzoek laten doen naar de effecten van de aansluitroutes. Dit zijn de routes tussen het hogere luchtruim en de start- en landingsroutes zoals die onder meer langs Zwolle lopen. Deze worden op een aantal plekken gewijzigd.  

Bureau dBvision is ingeschakeld voor een onafhankelijke contra-expertise op de gegevens waarmee wordt gerekend en de nieuwe geluidberekeningen. Ook de bewonersdelegatie, met daarin vertegenwoordigers uit vijf provincies die de effecten van Lelystad ondervinden, geeft de minister een advies over het geactualiseerde MER.

Als gevolg van de aanpassingen moet het Luchthavenbesluit Lelystad Airport aangepast worden. Dit betekent dat de hele procedure opnieuw wordt doorlopen, ook de procedure waarin belanghebbenden hun zienswijze kunnen geven op het besluit.

Herziening luchtruim

Om Lelystad Airport te kunnen ontwikkelen van 10.000 vliegbewegingen naar 45.000 vliegbewegingen is het nodig dat het luchtruim wordt herzien. De minister geeft in een brief aan de Tweede Kamer aan dat de luchtruimherziening tot stand komt op basis van het plan van aanpak dat ze hiervoor heeft opgesteld.

Waar mogelijk worden al vóór 2023 (kleine) verbeteringen ingevoerd. Een groot deel van 2018 zal worden benut voor een gezamenlijke probleemanalyse en een brede inventarisatie van wensen voor de luchtruimherziening. Daarbij worden niet alleen de verschillende luchtruimgebruikers en luchthavens betrokken, maar ook provincies en andere belanghebbenden. De daadwerkelijke aanpassing kan volgens de minister niet eerder dan 2022-2023 doorlopen worden.

Samen met de provincie Overijssel heeft de gemeente Zwolle er bij de minister op aangedrongen om actief en rechtstreeks betrokken te worden bij de herindeling van het luchtruim. Die boodschap brengt de gemeente ook telkens naar voren bij de overleggen met de minister.

Belevingsvlucht

De gemeente Zwolle heeft het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat eerder al gevraagd om proefvluchten te houden met vliegtuigen zoals die straks op Lelystad zullen gaan vliegen. Dan kan iedereen zich zelf een goed beeld vormen van wat er op de grond te zien en horen is van de vliegtuigen. Wie een indruk wil krijgen van het geluid en de zichtbaarheid van vliegverkeer kan eventueel ook gebruik maken van speciale apps waarmee de vlieghoogte van overvliegend verkeer zichtbaar is.

Op 25 januari 2018 hadden bestuurders van de provincie Overijssel en de gemeenten Dalfsen, Deventer, Hellendoorn, Raalte, Steenwijkerland en Zwolle overleg met vertegenwoordigers van het ministerie en Luchtverkeersleiding Nederland. In dat overleg is een toelichting gegeven op onder andere de planning voor het MER en de herziening van het luchtruim.

Ook heeft de minister in dat overleg opnieuw toegezegd dat ze een belevingsvlucht uit wil laten voeren. Er is een regiegroep gevormd waarin belangstellenden mee hebben kunnen denken over hoe de vlucht moet worden uitgevoerd om een goed beeld te geven. De belevingsvlucht vindt op 30 mei plaats. Wilt u meer op de hoogte blijven van de belevingsvlucht? Op www.belevingsvlucht.nl vindt u de laatste informatie en de verslagen van de bijeenkomsten die er geweest zijn over de voorbereiding van deze vlucht.

Inzet gemeente Zwolle

Op 5 februari 2018 heeft de minister een bezoek gebracht aan Overijssel. Voor het gesprek waren zowel inwoners als bestuurders uit de betrokken gemeenten en de provincies Overijssel en Gelderland uitgenodigd. Een week daarvoor waren vertegenwoordigers van het ministerie in Zwolle om te luisteren naar bewoners en bestuurders. Voor Zwolle waren naast de wethouder ook inwoners uit Stadshagen en Berkum aanwezig.

De gemeente Zwolle heeft, samen met de regio, opnieuw aandacht gevraagd voor een zorgvuldig en transparant proces en goede informatie, zodat de inwoners van Zwolle en de regio goed geïnformeerd zijn over de gevolgen van de vliegroutes. Zwolle heeft nogmaals gepleit voor een snelle herindeling van het luchtruim en voor hogere vliegroutes. De inwoners spraken hun zorg uit over de gevolgen van de lage vliegroutes bij Zwolle.

Het ministerie heeft in de nieuwsbrief van 9 februari 2018 verslag gedaan van het werkbezoek van de minister in de regio en de inbreng van de deelnemers en de reactie van de minister daarop.

De aanpassing van de aansluitroutes en de actualisatie van het milieueffectrapport brengt een aantal verbeteringen voor de regio, maar roept ook nieuwe zorgen en vragen op, aldus burgemeester en wethouders in hun bericht aan de gemeenteraad van 20 april. De provincie Overijssel heeft de zorgen van de regio in haar brief van 14 mei nog eens onder de aandacht gebracht van de minister en de Tweede Kamer.

Planning

De ontwikkelingen in dit dossier gaan snel. Regelmatig verandert de planning. Dit betekent dat informatie over het vervolg nogal eens verandert. Op dit moment gaan wij uit van de planning hieronder. Die is mede gebaseerd op de vervolgstappen uit de nieuwsbrief van het ministerie van 9 februari.

Februari 2018

Openbaarmaking van:

  • het aangepaste MER voor Lelystad Airport, met herstel van eerdere fouten en inzicht in de milieueffecten binnen het zogenoemde B+ gebied (waaronder ook de aanvliegroutes bij Zwolle)
  • het (nieuwe) MER over de effecten voor de aansluitroutes
  • het voorgenomen besluit voor het ontwerp van de aansluitroutes
  • de contra-expertises van Bureau dBvision en het advies van de bewonersdelegatie

April 2018

De commissie m.e.r. heeft het geactualiseerde milieueffectrapport voor Lelystad Airport beoordeeld.

Mei 2018

Op 15 mei debatteert de Tweede Kamer over Schiphol en Lelystad Airport.

Vervolg 2018 – aanpassing Luchthavenbesluit Lelystad Airport

Na een positief advies van de commissie MER wordt het Luchthavenbesluit aangepast. De aanpassing van het Luchthavenbesluit vindt in 2018 plaats. Hiervan is de planning nog niet bekend. De procedure voor aanpassing omvat in elk geval de gelegenheid tot het indien van zienswijzen, advies van de Raad van State en de behandeling in de Eerste en Tweede Kamer.