Lessen iso-leren
Minder energie gebruiken: isoleren! Wat natuurlijk beter is voor de aarde, is minder energie gebruiken. Dat kan bijvoorbeeld door je huis of school te isoleren.
Je pakt het huis dan als het ware in met materialen die de warmte binnenhouden. Zo gebruik je minder aardgas. Ook als je je huis of school verwarmt met groene energie, is isoleren een goed idee. Groene energie is namelijk minder krachtig dan aardgas. Om het toch warm en behaaglijk te krijgen binnen, moet je dus zorgen dat alle warmte binnenblijft.
De activiteit in het kort
- Thema: Energie en Duurzaamheid
- Doelgroep: groep 7, 8 en voortgezet onderwijs
- Soort activiteit/ les: Gastles
- Locatie: In de klas en in het schoolgebouw
- Seizoen: Het hele jaar
- Duur les/ activiteit: 1,5 uur
- Kosten: Gratis voor scholen in Holtenbroek en Aalanden
- Aanbieder: Warm Zwolle
- Contactpersoon: Rutger ter Horst, rutger@buurkracht.nl
Opbouw les/ activiteit
Les 1: Basiskennis Aardgasvrij en isoleren kan met of zonder expert
- 1.1A: met expert uit de wijk Gebaseerd op: ervaringen opdoen
- 1.1B: zonder expert Gebaseerd op kerndoelen: begrijpend lezen of rekenen
- 1.2: Doe opdracht: Warmte-safari op school
- 1.3: Doe opdracht: Warmte-safari thuis
Les 2: Ervaring opdoen altijd met expert
- 2.1A: Terugblik met expert Terugblik warmtesafari thuis/op school aan de hand van expert
- 2.1B: Terugblik zonder expert Terugblik warmtesafari thuis aan de hand van Begrijpend Lezen
- 2.2A: Excursie door de wijk Optie: Warmtecamera
- 2.2B: Excursie door de wijk Optie: Voorbeeld huis, gebouw of werkzaamheden
- 2.2C: Excursie door de wijk Optie: Verschillende huizentypes bekijken
Les 3: Verwerken kan met of zonder expert
- 3.1A: experiment isoleren
- 3.1B: ontwerp maken voor in jouw wijk
- 3.2 Conclusie: wat is er nodig om jouw huis te verduurzamen?
Optioneel 4: afsluiting door de wijkaanpak zelf (buiten schooltijden)
- 4A: Evenement dichtbij school ouders
- 4B: Uitdeelactie isoleermateriaal
Kerndoelen
- Kerndoel 39 - De leerlingen leren met zorg om te gaan met het milieu (Mens & Samenleving).
- Kerndoel 42 - De leerlingen leren onderzoek doen aan materialen en natuurkundige verschijnselen, zoals licht, geluid, elektriciteit, kracht, magnetisme en temperatuur. Natuur & Techniek).
Informatie voor de groepsleerkracht
Suggestie voor een leerzame afronding en verwerking van de les: Organiseer een tekenwedstrijd en ontwerp voor de wijk. Help de volwassenen met een ideeën en tekeningen om meer mensen naar de bijeenkomsten te krijgen die mensen informeren over de maatregelen die de gemeente en buurtbewoners nemen.
Contact & Activiteit boeken
Heeft u vragen over deze educatie op maat, of wilt u direct boeken? Neem dan contact op met Rutger ter Horst, via rutger@buurkracht.nl.