Anne-Marie Mosterman

Anne-Marie Mosterman, gebiedsontwikkelaar Spoorzone, maakte de stap van een commercieel Vastgoedbedrijf naar de gemeente. ‘Met een druk gezin had ik behoefte aan een betere balans tussen werk en privé. In Zwolle word je niet op een zijspoor gezet als je parttime werkt. Dan krijg je evenzo goed uitdagende projecten onder je hoede. De manier waarop ik hier kan werken, past ook helemaal bij mij. Uitproberen, prutsen en experimenteren. De ontwikkelingen in de Spoorzone gaan zo snel, dan moet je ook wel agile werken. Uiteraard weten we waar we naartoe willen, maar het zou heel verlammend zijn om alles in strakke procedures te gieten.’

Meer verbinding

De gebiedsontwikkeling Spoorzone is gericht op het krijgen van meer verbinding tussen ondernemers, eigenaren, bewoners, bezoekers en nieuwe vormen van samenwerking.

‘We hebben een bijzondere samenwerking met externe partners’, stelt Anne-Marie. ‘Ons uitgangspunt is dat we niet alles zelf willen kopen of ontwikkelen. We geloven sterk in dit gebied en moeten het samen doen. Ik heb mij er ook persoonlijk aan verbonden. Wie diezelfde energie voelt, doet mee. In het grote én in het kleine. Neem nu het ontstaan van een tijdelijke bus-kap. Zo’n 80% van de mensen die gebruikmaakt van de kap is mbo-student. We wilden voor hen een leuke plek maken. Daarom hebben we niet gekozen voor een traditionele kap, maar voor een geprint doek van vrachtwagenzeil. Drie kunstenaars hebben samen een super gaaf ontwerp gemaakt. Het productieproces was ingewikkeld, waardoor het doek twee keer is geprint en we het eerste doek over hadden. Daarvan zijn samen met het handwerkcafé Zwolle nog eens 500 tassen gemaakt. De hele co-creatie heeft niet meer gekost dan een traditionele bus-kap. Naast het functionele aspect leverde het ook nog eens ‘beleving’ en publiciteit op.’