Deelauto van een groep buren uit Zwolle

Autodelen is duurzamer, gezonder en goedkoper

Staat je auto vaker voor de deur dan je ermee op pad bent? Dan is een deelauto misschien een goed idee. Trudy en Yvette uit Schelle delen een auto met enkele buurtgenoten. ‘Ik schat dat we zo’n 200 euro per maand besparen!’

Voor Yvette van Heijningen was het al snel een uitgemaakte zaak toen twee jaar geleden de leaseauto vanwege een andere baan de deur uit moest. ‘We wilden vooral een auto voor de vakanties. Maar om daar nu een nieuwe voor te kopen?’ Met haar buurvrouw Trudy Busweiler besprak ze het idee om een auto te delen met meerdere mensen. 

Begin klein

De overbuurman bleek al vijfentwintig jaar gebruik te maken van een deelauto en adviseerde om eerst met een klein clubje te beginnen om aan het idee en aan elkaar te wennen en vertrouwen op te bouwen. Yvette: ‘Hij raadde ons ook aan om te beginnen met een auto die iemand al heeft, zodat je niet meteen met elkaar aan een grote uitgave vastzit. En ook om niet alles tot in detail al vast te leggen.’

Yvette en Trudy informeerden in de buurt of er meer geïnteresseerden waren. Twaalf mensen reageerden. Yvette: ‘Uiteindelijk zijn twee huishoudens samen gestart. Een van de buurtbewoners had een benzineauto die hij wel wilde delen. Na verloop van tijd kwamen we erachter dat er ruimte was voor een extra huishouden.’

Gezamenlijke afspraken

Om de praktische zaken goed te regelen, werden de deelnemers lid van een organisatie die deelautogebruikers ondersteunt: de Vereniging Gedeeld Autogebruik. Die levert onder meer een voorbeeldcontract voor het vastleggen van gezamenlijke afspraken, geeft antwoord op veelgestelde vragen en bemiddelt bij een autodeelverzekering. Daarmee gaat de schade die de een maakt, niet ten koste van de no-claim van de ander. 

Goedkoper uit

Om de auto te kunnen reserveren, hebben de gebruikers deze aangemeld bij www.autodelenzwolle.nlexterne-link-icoon. Trudy: ‘Iedere deelnemer heeft de beschikking over een sleutel. De gereden kilometers houdt iedere gebruiker bij in een schriftje dat in de auto ligt.’ Eens in de twee maanden berekent de eigenaar wat iedereen moet bijdragen. Yvette: ‘Via diezelfde website voeren we alle kosten op, zoals afschrijving, onderhoud, verzekering en brandstof. Vervolgens worden die kosten verdeeld over de gereden kilometers en hebben we een all-in kilometerprijs. Ik schat dat we zo’n 200 euro per maand besparen.’

Bevalt goed

Tot nu toe bevalt het goed. Trudy: ‘De grootste hobbel is om eraan te beginnen. Vooral als je gewend bent om een auto altijd tot je beschikking te hebben, is dat best een stap. Ook al gebruik je hem relatief weinig. Maar als je begint en je hebt goede afspraken gemaakt, is het heel makkelijk. Ik heb nog nooit gehad dat ik de auto nodig had en dat hij niet beschikbaar was.’ 

Gezonder

Het is bovendien gezonder én goedkoper, vult Yvette aan. ‘Toen de auto niet beschikbaar was toen we de weekboodschappen wilden doen, gingen we met zijn tweeën op de fiets, allebei met een kratje achterop. Dat ging prima. We realiseerden ons ineens hoe gewend we waren om voor kleine dingen de auto te pakken. Fietsen is veel gezonder!’ 

Meer onderling contact

Het delen van de auto heeft ook een andere bijvangst, zegt Trudy. ‘Het levert leuke contacten op in de buurt. En we delen intussen ook meer andere spullen. Een aanhanger, een snoeischaar en wie weet in de toekomst een elektrische bakfiets. We hebben er veel meer mensen beter door leren kennen.’

Autodeelinitiatieven

Zwolle kent meerdere autodeelinitiatieven. In de wijken Wipstrik en Assendorp wordt gebruikgemaakt van www.onzeauto.comexterne-link-icoon. In Assendorp zijn met drie deelauto’s voor bijna dertig gebruikers inmiddels zeven parkeervergunningen overbodig gemaakt. 

Meer informatie

Heb je zelf interesse in het delen van een auto en wil je daar meer over weten? Mail dan naar duurzaam@zwolle.nl. Bij voldoende animo organiseren Yvette en Trudy een informatiesessie.