Beleidscoördinator toezicht en handhaving
Als beleidscoördinator Toezicht en Handhaving verbind je beleid, bestuur en uitvoering binnen het sociaal domein. Jij zorgt dat toezicht en handhaving effectief en samenhangend worden uitgevoerd, zodat inwoners kunnen rekenen op eerlijke en doelmatige ondersteuning.
Dienstverband / uren per week | 20 uur per week, jaarcontract met intentie tot vast dienstverband |
Werk- en denkniveau | Hbo/wo |
Salaris | Maximaal € 6.308,- (schaal 11) |
Afdeling | Maatschappelijke Ontwikkeling |
Vacaturehouder | Monique Zeeman |
Sluitingsdatum | 16 november 2025 |
Je team / afdeling
Je komt werken op de beleidsafdeling Maatschappelijke Ontwikkeling waar rond de 50 adviseurs het beleid voor het sociaal domein ontwikkelen. Collega’s werken met passie om van de stad Zwolle een stad te maken waar inwoners fijn kunnen leven, werken en naar school gaan. Je maakt deel uit van team Maatschappelijke Zorg waarin de focus ligt op het brede beleidsgebied WMO, van thuisondersteuning, maatschappelijke opvang, huiselijk geweld tot aan beschermd thuis. Dit team is je thuisbasis, in de praktijk werk je met de collega’s Participatiewet, Veiligheid en Jeugd. Extern werk je samen met onze collega’s van de gemeenten IJssel-Vecht, maar ook Zorgkantoor, Reclassering, RIEC en DJI.
Dit doe jij
Gemeenten zijn verantwoordelijk om bij de inzet vanuit de Jeugdwet, WMO en Participatiewet te zorgen dat dat de kwaliteit is geborgd (doelmatigheid) en oneigenlijk gebruik en misbruik van voorzieningen worden voorkomen en bestreden (rechtmatigheid). De verantwoordelijkheid voor het rechtmatigheidsonderzoek in het kader van de Wmo en Jeugd is belegd bij het team Toezicht & Handhaving van de afdeling Inkomensondersteuning (IO), Toezicht op de kwaliteit van de WMO wordt uitgevoerd door de GGD. Voor jeugd is dat de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ).
In dit brede veld waarin ieder zijn/haar taak heeft ben jij de spil. Het aanspreekpunt zowel intern als extern. Jij bent verantwoordelijk voor het ontwikkelen, implementeren en monitoren van beleid op het gebied van toezicht en handhaving, met als doel dat wet- en regelgeving nageleefd wordt. Deze functie brengt beleid en praktijk samen door beleidslijnen uit te zetten, het handhavingsteam te ondersteunen, te adviseren en het proces van handhaving te stroomlijnen. Daarnaast zorg je voor een goede verbinding met het toezicht en de handhaving op de zorg buiten de WMO zoals de WLZ en de WFZ. Je coördineert namens de regio IJssel-Vecht dat hierin gezamenlijke verantwoordelijkheid wordt gepakt vanuit gemeenten, zorgkantoor, DJI en reclassering.
Hierbij heb jij de volgende taken:
- Beleidsontwikkeling: Het door ontwikkelen van het beleid voor toezicht en handhaving.
- Beleid en uitvoering verbinden: Zorgen dat beleid in de praktijk werkt en dat de uitvoering aansluit bij bestuurlijke doelen en maatschappelijke verwachtingen.
- Voorzitter van de “casustafel sociaal domein”: Hier wordt casuïstiek t.a.v. toezicht en handhaving van de gemeente besproken.
- Voorzitter van het regio-overleg “Grip op zorg” met Zorgkantoor, reclassering, DJI en gemeenten.
Dit ben jij
Je beschikt over een hbo- of academisch werk- en denkniveau en hebt beleidservaring binnen het sociaal domein. Je bent bekend met de vraagstukken van WMO, Jeugd en Participatiewet en weet daardoor heel gemakkelijk bij wie je moet zijn. Je schakelt daarbij moeiteloos tussen beleid en praktijk. Dankzij je ervaring weet je precies hoe je het gesprek aangaat met uiteenlopende stakeholders – van (zorgpartners) tot beleidsmakers. Je combineert zakelijkheid met empathie, kan je onafhankelijke positie goed invullen maar weet ook bruggen te bouwen.
Partners weten je te vinden én serieus te nemen. Je bent zichtbaar, benaderbaar en spreekt de taal van verschillende domeinen. Je bent flexibel, werkt gestructureerd in een dynamische omgeving en houdt het overzicht, ook als de situatie complex en onduidelijk is. Je ziet verbanden tussen beleidsterreinen, kent ieders rol, denkt in oplossingen en blijft altijd gericht op samenwerking en resultaat. Je agendeert, draagt zorg voor besluitvorming.
Dit bieden wij
Het betreft een functie voor 20 uur per week. In Zwolle werken we hybride, met een goede balans tussen thuis werken en minimaal 50% op het gemeentehuis of bij de partners. Je start met een jaarcontract, met de bedoeling om je daarna een vast dienstverband te geven. Wij investeren in je professionele ontwikkeling met een opleidingsbudget, gericht op jouw functie.
Je kunt het volgende van ons verwachten:
- een bruto maandsalaris van maximaal € 6308,- (functieschaal 11) op basis van een werkweek van 36 uur. Het salaris is afhankelijk van opleiding en ervaring;
- 17,05% boven op je salaris in de vorm van een individueel keuzebudget (IKB), waarmee je een deel van je arbeidsvoorwaarden naar eigen wens kunt inrichten. Denk bijvoorbeeld aan extra vakantiedagen, een vergoeding voor je sportschoolabonnement of de aanschaf van een fiets;
- een goede pensioenregeling en betaald ouderschapsverlof;
- een budget om je werkplek thuis in te richten, een laptop en telefoon van de ‘zaak’.
Alle arbeidsvoorwaarden en de cao Gemeenten vind je op deze pagina.
Meer weten?
Wil je meer weten over de inhoud van de functie? Bel dan met de huidige interim coördinator casustafel toezicht en handhaving Bert-Jan van der Neut, telefoonnummer 06-34502897. Of coördinator Zorg en veiligheid, Lourens Visser, tel. 06-11644119.
Wil je meer weten over werken in het team of de afdeling Maatschappelijke Ontwikkeling, bel Monique Zeeman, teamleider, telefoonnummer 06-27147360 of mail m.zeeman@zwolle.nl.
Solliciteren
Solliciteren kan tot en met 16 november 2025, alleen via onderstaande sollicitatieknop. De selectiegesprekken zijn gepland in de week van 24 november, voorlopig op woensdagmiddag 26 november.
Zwolle, #hartvoordestad en voor de organisatie
In Zwolle geloven we dat het leven beter wordt als we samenwerken met inwoners, ondernemers en partners in de stad. En dat blijkt te werken, want Zwolle scoort hoog op ‘kwaliteit van leven’. Inwoners hebben hart voor de stad, houden van het groen, werken en ondernemen met plezier.
We zijn een organisatie waar we elkaar waarderen, accepteren en respecteren om wie we zijn. Diversiteit verrijkt onze organisatie en zorgt voor een kleurrijk Zwolle, waar iedereen zich thuis voelt. In Zwolle kun je jezelf ontwikkelen, je interesses en vaardigheden verkennen en de vrijheid ervaren om te doen wat je leuk vindt en waar je goed in bent.
Waarom zou jij voor Zwolle willen werken?
Om ook blij te worden van jouw inzet voor onze mooie stad! Lees de verhalen van onze collega’s en de diverse redenen waarom zij blij worden van hun werk voor Zwolle.