Bouw een Waterabsorptiebaan

Waarom is het van belang om water vast te houden in de grond in plaats van het in het riool te laten lopen? Wat doet water als het in de grond is en het wordt warm? Zijn er nog meer functies van water te bedenken? Kunnen we laten zien wat water doet als het op het dak valt en via de regenpijp wordt afgevoerd?

Waarom is water zo belangrijk? hoe gaan we om met de enorme hoosbuien die over ons heen komen? Moeten we water bewaren of zo snel mogelijk weer dumpen in de zee? Samen met de kinderen gaan we op onderzoek uit met testen we wat er gebeurt met al dat water wat op onze daken en straten valt en waar dat naartoe gaat.

Vervolgens bouwen we van bamboe een stellage en gaan we zelf testen en meten wat er gebeurt als we het water niet opvangen. En wat er gebeurt als we zorgen dat het water bijvoorbeeld in de grond mag zakken.

De activiteit in het kort

Waterbaan
  • Thema: Water en Klimaat
  • Doelgroep: Groep 3 t/m 8 en voortgezet onderwijs
  • Soort activiteit / les: Workshop
  • Locatie: Op school
  • Seizoen: Voorjaar, zomer, herfst
  • Duur les / activiteit: 1,5 uur
  • Kosten: € 350
  • Aanbieder: GreenArtLab
  • Contactpersoon: Peter Plaatsman

Opbouw les / activiteit

Samen met de kinderen bouwen we een stellage van bamboe die stevig genoeg moet zijn om een tiental meter aan dakgoot te kunnen dragen. Vervolgens later we 2 liter water door de goot lopen om het aan het eindpunt op te vangen en weer op te meten. Bij deze volgende stap vullen we de dakgoten met aarde en graszoden. Nu laten we weer 2 liter water over de dakgoten lopen maar nu valt er niks op te vangen... Waar is het water?

Kerndoelen

  • Kerndoel 39 - De leerlingen leren met zorg om te gaan met het milieu. (Mens & Samenleving);
  • Kerndoel 42 - De leerlingen leren onderzoek doen aan materialen en natuurkundige verschijnselen, zoals licht, geluid, elektriciteit, kracht, magnetisme en temperatuur. (Natuur & Techniek);
  • Kerndoel 43 - De leerlingen leren hoe je weer en klimaat kunt beschrijven met behulp van temperatuur, neerslag en wind. (Natuur & Techniek);
  • Kerndoel 44 & 45 (Techniek);
  • Kerndoel 48 - Kinderen leren over de maatregelen die in Nederland genomen worden/werden om bewoning van door water bedreigde gebieden mogelijk te maken. (Ruimte).

Informatie voor de groepsleerkracht

De docent zou met de klas kunnen stil staan bij het belang om onze waterhuishouding op de toekomst te richten en waar we dan zoal rekening mee moeten houden.

Deze workshop wordt buiten gegeven.

Contact & activiteit boeken

Heeft u vragen over deze activiteit, of wil u direct boeken? Neem dan contact op met GreenArtLab via peter@greenartlab.nl, contactpersoon: Peter Plaatsman.