De stad van de toekomst

Hoe wonen wij over 40 jaar? Hoe zien de steden er dan uit? Wat gebeurt er met het vervoer? Is er ruimte om te ontspannen in de stad? Er zijn zoveel mogelijkheden en die gaan we bespreken met de klas en we gaan bouwen aan onze versie van een toekomst bestendige duurzame stad.

Om al deze vragen te beantwoorden gaan we eerst samen kijken naar een filmpje waarin al deze aspecten aan bod komen om vervolgens de handen uit de mouwen te steken en zelf aan het werk te gaan. Bouw jij een flatgebouw met een park er bovenop? Of misschien wel een grote elektrische stadsbus met super hoge wielen waardoor ander verkeer er gewoon onderdoor kan rijden? Of maak jij een stadsboerderij waarin verticaal wordt verbouwd? Je kunt je ook uitleven op bijvoorbeeld een groot stadspark waar alle bewoners lekker kunnen relaxen in de koelte van de bomen.

De activiteit in het kort

  • Thema: Energie & Duurzaamheid
  • Doelgroep: Groep 5 t/m 8 en voortgezet onderwijs
  • Soort activiteit / les: Workshop
  • Locatie: In de klas/op het schoolplein
  • Seizoen: Het hele jaar
  • Duur les / activiteit: 1,5 uur
  • Kosten: € 350
  • Aanbieder: GreenArtLab
  • Contactpersoon: Peter Plaatsman

Opbouw les / activiteit

In de workshop de stad van de toekomst maken we een maquette van een stad zoals jullie denken dat die er in de toekomst uit zou moeten gaan zien. We starten de workshop met een filmpje om een paar ideeën te krijgen over waar jullie allemaal aan kunnen denken over de invulling van de stad. Daarna verdelen we de taken en gaan we bouwen met karton, lijm en een heleboel natuurlijke materialen zoals mos, takjes, blaadjes enz.

Kerndoelen

  • Kerndoel 39 - De leerlingen leren met zorg om te gaan met het milieu. (Mens & Samenleving);
  • Kerndoel 43 - De leerlingen leren hoe je weer en klimaat kunt beschrijven met behulp van temperatuur, neerslag en wind. (Natuur & Techniek);
  • Kerndoel 44 & 45. (Techniek);
  • Kerndoel 48 - Kinderen leren over de maatregelen die in Nederland genomen worden/werden om bewoning van door water bedreigde gebieden mogelijk te maken. (Ruimte).

Informatie voor de groepsleerkracht

Ter voorbereiding zou de docent alvast wat aandacht kunnen geven aan toekomstige scenario's van wonen, werken, reizen. Daarnaast kan de docent al wat laten zien over het veranderende klimaat en de gevolgen daarvan die te merken zijn in een stad.

De docent kan met de kinderen naar buiten gaan en het verschil meten in temperatuur onder een boom of op een stenen schoolplein.

Het is fijn als we de maquette ergens in de school kunnen neerzetten na afloop.

Contact & activiteit boeken

Heeft u vragen over deze activiteit, of wil u direct boeken? Neem dan contact op met GreenArtLab via peter@greenartlab.nl, contactpersoon: Peter Plaatsman.