WMO-taxibus iconInvoering Zero Emissiezone in 2025

Vanaf 2025 krijgt Zwolle een Zero Emissiezone in de Binnenstad. In het gebied binnen de stadsgrachten mogen ondernemers vanaf dan alleen nog maar met bestelbussen en vrachtwagens zonder uitstoot rijden. Denk hierbij aan voertuigen die elektrisch of op waterstof rijden.

Dit is voor veel ondernemers best een verandering. Daarom willen wij als gemeente zo goed mogelijk helpen en zetten wij de hulp op een rijtje.

2025 lijkt nog ver weg. Je kunt wel vast kijken naar de mogelijkheden die je hebt. Zo kun je je erop voorbereiden:

  • Mag jouw zakelijke voertuig in 2025 de Zero Emissiezone nog in? Controleer je kenteken.
  • Praat erover met andere ondernemers. Hoe pakken zij het aan en zijn er mogelijkheden om een zakelijk voertuig te delen? Elke logistieke stroom vraagt om andere oplossingen. Er is dus maatwerk nodig. Stadslogistiek is een gezamenlijke opgave.
  • Moet je binnenkort een nieuw zakelijk voertuig kopen? Overweeg dan om een elektrisch of op waterstof rijdend voertuig te kopen. Is dit geen optie voor jou? Er komen ook steeds meer bedrijven die de bezorging in de Zero Emissiezones kunnen doen. Je geeft dan bijvoorbeeld  je pakket aan een koeriersbedrijf af en zij regelen de bezorging in de gebieden waar uw bus niet in mag.  In zogenoemde logistieke hubs kunnen goederen worden gebundeld.
  • Kijk op Subsidieregelingen voor slimme logistieke oplossingen of op Opwegnaarzes.nl welke provinciale en landelijke subsidies er voor jou zijn. Op Stadslogistiek Zero38 vind je rekenvoorbeelden en probeeracties. In de vorm van een menukaart, laten we zien wat mogelijke oplossingen zijn voor jouw bedrijf om de transitie naar zero emissie stadslogistiek te realiseren.

We gaan een Zero Emissiezone instellen. In deze Zero Emissiezone rijden vanaf 2025 steeds minder logistieke voertuigen op fossiele brandstoffen. Het gaat dan om bestel- en vrachtauto’s.

Uiteindelijk rijden er in 2030 alleen nog logistieke voertuigen in de zone op waterstof of elektriciteit. Of (elektrische) fietsen natuurlijk. Ondernemers kunnen ervoor kiezen om zelf te investeren in een elektrisch (deel)voertuig of vrachtfiets, of gebruikmaken van een logistieke hub die gebundeld en elektrisch belevert.

Onze stad groeit en daarmee ook de logistieke stromen. Logistiek is heel belangrijk voor het economisch functioneren van de binnenstad. Maar omdat het steeds drukker en voller wordt in de binnenstad, is dit niet goed voor de leefbaarheid, luchtkwaliteit, veiligheid en het verblijfsklimaat. In de straten en op de pleinen in de binnenstad moet je kunnen doen waar ze voor bedoeld zijn. Wandelend en fietsend naar de leuke winkels, naar de markt, cafés en restaurants.

In 2014 is een Greendeal Zero Emission Stadslogistiek getekend met de rijksoverheid. Zwolle heeft deze in 2017 ondertekend. En in het Klimaatakkoord is afgesproken dat de 30 tot 40 grootste steden van Nederland in 2025 een gebied moeten hebben zonder uitstoot van schadelijke stoffen. Zo’n gebied noemen we een Zero Emissiezone voor stadslogistiek (afgekort ZES). Tegelijkertijd zetten we zo een belangrijke stap voorwaarts in het klimaatbeleid van Zwolle.

Eén van de maatregelen om te komen tot schonere stadslogistiek is het invoeren van Zero Emissiezones voor de stadslogistiek. De gemeente Zwolle vindt een slimme en schone stadslogistiek belangrijk. Dit staat ook in de mobiliteitsvisie 2020-2030, ‘Mobiliteit brengt Zwolle verder’.

Voor Zwolle betekent het dat er een Zero Emissiezone komt in de binnenstad, het gebied binnen de stadsgrachten. Dit gebied is ook aangegeven op het kaartje onderaan deze pagina.

In de afbeelding hieronder wordt de toegang tot de Zero Emissiezone voor vracht- en bestelauto's uitgelegd. 

  • Van 2020 tot 2025 zijn de bekendmakingen van de Zero Emissiezones.
  • Vanaf 2025 moeten alle nieuwe vracht- en bestelauto's in Zero Emissiezones een zero emissie aandrijving hebben.
  • Van 2025 tot 2030 hebben bestaande Euro VI-bakwagens die op 1 januari 2025 maximaal 5 jaar oud zijn toegang tot de Zero Emissiezones.
  • Van 2025 tot 2030 hebben bestaande Euro VI-trekkers die op 1 januari 2025 maximaal 8 jaar oud zijn toegang tot de Zero Emissiezones.
  • Van 2025 tot 2027 hebben Euro 5 bestelauto's toegang tot de Zero Emissiezones.
  • Van 2025 tot 2028 hebben Euro 6 bestelauto's toegang tot de Zero Emissiezones.
Vanaf 2025 moeten alle nieuwe vracht- en bestelauto's in ZE-gebieden ZE-aandrijving hebben. Bestaande Euro VI-bakwagens die op 1-1-2025 max. 5 jaar oud zijn, hebben tot 1-1-2030 toegang tot de ZE-zones. Bestaande Euro VI-trekkers die op 1-1-2025 max. 8 jaar oud zijn, hebben tot 1-1-2030 toegang tot de ZE-zones. Euro 5 bestelauto's hebben tot en met 31-12-2026 toegang tot de ZE-zones. Euro 6 bestelauto's hebben tot en met 31-12-2027 toegang tot de ZE-zones.

Landelijke campagne

In het voorjaar start er een landelijke campagne ‘doe het zero’ en stuurt de RDW een informatieve mailing naar bezitters van zakelijke bestelbusjes. De gemeente Zwolle haakt hier actief bij aan met een informatieve mailing aan alle mkb-ers in Zwolle.

    Afspraak maken

    In het Stadskantoor kunt u alleen op afspraak terecht.

    Maak een afspraak

    Stadskantoor, Lübeckplein 2, 8017 JZ Zwolle
    Stadhuis, Grote Kerkplein 15, 8011 PK Zwolle

    Neem contact met ons op

    Postbus 10007, 8000 GA Zwolle

    Stuur een bericht

    Telefoon: 14 038 (5 cijfers,
    tussen 08.30 en 17.00 uur)
    Vanuit het buitenland: +31 38 498 31 38

    Whatsapp: 06 83 29 66 88
    (bellen naar dit nummer is niet mogelijk)

    BTW/KvK-nummer

    BTW: NL001900249B01
    KvK: 08218173

    Blijf op de hoogte

    Aanmelden nieuwsbrief

    Wij zijn bereikbaar via

    © 2023 Gemeente Zwolle