Juridisch medewerker
Ben jij scherp op details en houd je van structuur? Als juridisch medewerker zorg jij dat alles juridisch klopt - van dossiers tot bezwaarzaken - en draag je bij aan een zorgvuldige en rechtvaardige besluitvorming.
Dienstverband / uren per week | 36 uur per week, jaarcontract met intentie tot vast dienstverband |
Werk- en denkniveau | Hbo/wo |
Salaris | Maximaal € 4.464,- (schaal 8, peildatum 1 oktober 2025) |
Afdeling | Juridische zaken |
Vacaturehouder | Onno Looijestijn |
Sluitingsdatum | 12 oktober 2025 |
Je afdeling
De afdeling Juridische Zaken (45 collega’s) heeft een adviserende en regisserende rol voor de hele organisatie en het bestuur. We houden ons bezig met meerdere disciplines, zoals het geven van juridisch advies (specifiek en concernbreed), gegevensbescherming, juridische kwaliteitszorg, de behandeling van bezwaar- en beroepschriften en de behandeling van klachten, parkeerbelastingen, inkoop, verzekeringen en interne controle.
Zwolle groeit en jij wilt graag meegroeien. Je maakt deel uit van een gedreven team dat elkaar veel gunt. We nemen ook écht de tijd om met elkaar te sparren en natuurlijk ook om lol te maken.
Functie
Als juridisch medewerker heb je een belangrijke rol bij het gestroomlijnd en binnen de termijnen laten verlopen van veel van de processen die op en over onze afdeling lopen. Je bent handig met systemen en weet je weg in de digitale wereld snel te vinden, omdat je met veel systemen werkt. Je voelt je verantwoordelijk voor het proces en dat maakt dat je niet alleen accuraat bent in termijnen maar ook dat je collega’s aanspreekt als er dingen beter of anders kunnen.
Je draagt o.a. zorg voor registratie van de klachtenbehandeling, klachten die binnenkomen vanuit het medewerkerportaal. Je houdt de benoemingen in diverse commissies up-to-date, werkt wijzigingen in het Mandaatbesluit bij en zorgt er voor dat verordeningen en beleidsregels op de juiste manier worden geregistreerd en bekendgemaakt.
Je draagt zorg voor het (digitaal) samenstellen van juridische dossiers, dat houdt in dat je zorgt dat alle voor het dossier relevante stukken verzameld worden, zodat het dossier opgepakt kan worden door een behandelaar. Ook zorg je voor de ontvankelijkheidstoets van bezwaren en de verslaglegging bij (digitale) hoorzittingen, de financiële/administratieve voorbereiding en afhandeling van adviescommissiezaken, het versturen van stukken naar advocaten en rechtbanken etc. Eenvoudige bezwaarzaken handel je zelf af. Dat kunnen zaken op meerdere rechtsgebieden zijn.
Hoe je dag eruit zou kunnen zien
Je start je systemen op en duikt alle systemen in om daar alle relevante informatie uit te halen zodat er een inhoudelijk compleet bezwaardossier ontstaat. Soms heb je zelfs al een oordeel gevormd of de zaak wel behandeld zou moeten worden; je bekijkt namelijk of een bezwaar te laat is ingediend, maar ook of het bezwaar andere gebreken bevat. Je verzorgt de correspondentie en verricht waar nodig uitzoekwerk. Je hebt (telefonische) contacten met collega’s, bezwaarmakers, advocaten en rechterlijke instanties.
Je checkt of er nieuwe klachten zijn binnengekomen die je vervolgens doorzet naar de klachten coördinator. Je weet als geen ander dat goed plannen noodzakelijk is, en daarom zet je ook nog een verordening klaar in het systeem zodat die tijdig gepubliceerd kan worden.
Je hebt wat acties uit het jaarplan op je naam staan dus je organiseert een bijeenkomst om met je collega’s af te stemmen hoe je de actie het best uit kunt werken en vorm kunt geven. Maar voor je met de uitwerking begint zie je dat je nog wat ‘taken’ in het systeem op naam hebt staan die je eerst afhandelt. Daarna ga je met een behandelaar mee om als notulist bij het ambtelijk horen op te treden.
Maar het zou ook maar zo kunnen dat je de hele dag zelfstandig bezig bent met alle acties en handelingen die horen bij het bezwaarproces.
Dit ben jij
Je hebt een afgeronde hbo of wo opleiding recht. Je hebt voldoende vaardigheden (waaronder digitale) om je staande te houden tussen ervaren collega’s. Je beheerst de Nederlandse taal uitstekend, in woord en geschrift. Je bent gedreven en je hebt er geen moeite mee om naast je ‘basistaken’ steeds klussen op te pakken.
Je bent snel in staat zelfstandig te werken en toch zorg je er ook voor dat je waar nodig of wenselijk collega’s betrekt. Je hebt er geen moeite mee om geconcentreerd en zorgvuldig te werken om vervolgens te switchen naar een wat abstracter niveau. Uiteraard ben je handig met digitale systemen want we werken papierloos. Als je ervaring hebt met DROP en Medewerkerportaal is dat een pré. Je bent elke dag gedreven om jezelf en de afdeling op een hoger plan te brengen. Je bent er trots op dat jij op dit terrein een belangrijke bijdrage levert aan onze dienstverlening, waar de inwoners van Zwolle blij mee zijn.
Dit bieden wij
Het betreft een functie voor 36 uur per week. In Zwolle werken we hybride, met een goede balans tussen thuis werken en op kantoor. Dit stem je af met je leidinggevende. Je start met een jaarcontract, met de bedoeling om je daarna een vast dienstverband te geven. Wij investeren in je professionele ontwikkeling met een opleidingsbudget, gericht op jouw functie.
Je kunt het volgende van ons verwachten:
- een bruto maandsalaris van minimaal € 2.805,- (aanloopschaal 7, peildatum 1 oktober 2025) en maximaal € 4.464,- (functieschaal 8, peildatum 1 oktober 2025) op basis van een werkweek van 36 uur. Het salaris is afhankelijk van opleiding en ervaring;
- 17,05% boven op je salaris in de vorm van een individueel keuzebudget (IKB), waarmee je een deel van je arbeidsvoorwaarden naar eigen wens kunt inrichten. Denk bijvoorbeeld aan extra vakantiedagen, fiscale uitruil van je fitnessabonnement, of de aanschaf van een fiets;
- 100% vergoeding van woon-werk met het openbaar vervoer 2e klasse, je krijgt een NS-business card;
- een goede pensioenregeling en betaald ouderschapsverlof;
- een budget om je werkplek thuis in te richten, een laptop en telefoon van de ‘zaak’.
Alle arbeidsvoorwaarden en de cao Gemeenten vind je op deze pagina.
Meer weten?
Wil je meer weten over de functie? Mail of bel met Onno Looijestijn, Teamleider Juridisch Advies & Bezwaar, afdeling Juridische Zaken: ojtm.looijestijn@zwolle.nl en via nummer 038-4983301. Of neem contact op met het afdelingshoofd van de afdeling Juridische Zaken, Carin Veldman bel, 038-4982140.
Solliciteren
Solliciteren kan tot en met 12 oktober 2025, alleen via onderstaande sollicitatieknop. De selectiegesprekken zijn gepland op 21 oktober 2025.
Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld.
Zwolle, #hartvoordestad en voor de organisatie
In Zwolle geloven we dat het leven beter wordt als we samenwerken met inwoners, ondernemers en partners in de stad. En dat blijkt te werken, want Zwolle scoort hoog op ‘kwaliteit van leven’. Inwoners hebben hart voor de stad, houden van het groen, wonen, werken en ondernemen er met plezier.
We zijn een organisatie waar we elkaar waarderen, accepteren en respecteren om wie we zijn. Diversiteit verrijkt onze organisatie en zorgt voor een kleurrijk Zwolle, waar iedereen zich thuis voelt. In Zwolle kun je jezelf ontwikkelen, je interesses en vaardigheden verkennen en de vrijheid ervaren om te doen wat je leuk vindt en waar je goed in bent.
Waarom zou jij voor Zwolle willen werken?
Om ook blij te worden van jouw inzet voor onze mooie stad! Lees de verhalen van onze collega’s en de diverse redenen waarom zij blij worden van hun werk voor Zwolle.