Kwaliteitscoördinator Sociaal wijkteam
Wil jij de kwaliteit van het sociaal werk in Zwolle versterken? Als kwaliteitscoördinator borg je vakmanschap, processen en dienstverlening binnen het SWT en stimuleer je continu verbeteren, zodat inwoners altijd op de best mogelijke ondersteuning kunnen rekenen.
Dienstverband / uren per week | 32 - 36 uur per week, jaarcontract met intentie tot vast dienstverband |
Werk- en denkniveau | Hbo |
Salaris | Maximaal € 5.805,- (schaal 10A) |
Afdeling | Sociaal Wijk Team, team backoffice |
Vacaturehouder | Ruben de Vos |
Sluitingsdatum | 20 september 2025 |
Je afdeling
Het Sociaal wijkteam (SWT) ondersteunt inwoners bij vragen en problemen op het gebied van de Jeugdwet, de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en de Participatiewet. Daarnaast houdt het SWT zich bezig met taken rondom de leerplicht, het doorstroompunt en biedt het hulp bij relatie- en scheidingsvraagstukken.
We zijn een laagdrempelig aanspreekpunt voor iedereen met vragen over zorg en ondersteuning. We werken vanuit een integrale benadering: we kijken samen met de inwoner naar wat nodig is én naar wat iemand zelf kan doen. Daarbij werken we nauw samen met partners in de stad, zoals scholen, zorgaanbieders, wijkverpleegkundigen, wijkagenten en organisaties van vrijwilligers en bewoners.
De afdeling wordt momenteel geprofessionaliseerd wat onder andere leidt tot:
- een andere indeling van teams;
- meer investeren in kwaliteitsmanagement;
- sturen op basis van data en aangescherpte taakomschrijvingen.
In de nieuwe structuur bestaat het SWT uit vijf wijkteams, drie centrale – stadsbreed opererende – teams en een backoffice.
Dit doe jij
Als kwaliteitscoördinator ben je de spil in het waarborgen van de kwaliteit binnen het SWT. Je bent verantwoordelijk voor de kwaliteit van dienstverlening, vakmanschap en processen. Je ondersteunt het management en coördineert het team Processen en kwaliteit, dat zich bezighoudt met het kwaliteitssysteem en periodieke kwaliteitscontroles. Dit team bestaat uit procescoördinatoren, senior sociaal werkers en kwaliteitsmedewerkers die een deel van hun tijd aan kwaliteit werken. Je hebt een rapporterende en informerende rol. Je zorgt dat de dienstverlening van het SWT voldoet aan zowel interne als externe normen en dat er transparantie is over de kwaliteit.
Je:
- ontwikkelt en beheert het kwaliteitssysteem. Je actualiseert het kwaliteitsbeleid en vertaalt wet- en regelgeving, normeringen en interne doelstellingen naar praktische richtlijnen. Je stelt kwaliteitsdoelstellingen en meetbare prestatie-indicatoren op die aansluiten bij ‘Werken volgens de bedoeling’ en de Koers Sociaal Domein.
- coördineert kwaliteitscontroles. Je zorgt voor de uitvoering van periodieke controles, analyseert de uitkomsten en rapporteert deze aan het management.
- monitort processen en resultaten. Je signaleert knelpunten en doet verbetervoorstellen. Ook bewaak je de uitvoering van verbeteracties.
- stimuleert kwaliteitsbewustzijn bij medewerkers. Je organiseert trainingen of voorlichtingssessies en fungeert als vraagbaak op het gebied van kwaliteit.
- ondersteunt beheersmaatregelen in de organisatie en levert gegevens aan voor Verbijzonderde Interne Controle, RI&E en andere beheersinstrumenten.
Dit ben jij
Jij werkt methodisch en gestructureerd, met een analytische blik op alle organisatieprocessen. Je herkent snel wat werkt en wat niet, en weet welke veranderingen leiden tot betere resultaten. Je luistert actief naar collega’s en inwoners, en gebruikt deze input om de dienstverlening te verbeteren.
Controleren is jouw tweede natuur, niet alleen van de primaire en ondersteunende processen, maar ook van het kwaliteitssysteem zelf. Je houdt overzicht op hoofdlijnen, maar hebt ook oog voor details die het verschil maken. Je stelt prioriteiten, legt verbanden tussen procesonderdelen en het uiteindelijke resultaat. Maar je ziet ook de samenhang tussen processen onderling, zowel die van het SWT zelf als daarbuiten. Veranderopgaven binnen het sociaal domein neem je integraal mee bij het ontwikkelen van beleid en processen.
Je communiceert helder en overtuigend over kwaliteitsprocedures, uitkomsten van controles en voorgestelde verbeteringen. Je bent politiek en organisatorisch sensitief; je voelt goed aan wat er speelt binnen en buiten de organisatie en vertaalt dit naar je werk.
Je beschikt over:
- minimaal hbo werk- en denkniveau;
- kennis en ervaring op het gebied van kwaliteitsmanagement en kwaliteitscontroles, ondersteunt door relevante opleidingen;
- ervaring in het coördineren van werkzaamheden en het motiveren van teamleden;
- inzicht in het sociaal domein en begrip van de werkzaamheden van een wijkteam.
Dit bieden wij
Het betreft een functie voor 32 tot 36 uur per week. In Zwolle werken we hybride, met een goede balans tussen thuis werken en op kantoor. Dit stem je af met je leidinggevende. Je start met een jaarcontract, met de bedoeling om je daarna een vast dienstverband te geven. Wij investeren in je professionele ontwikkeling met een opleidingsbudget, gericht op jouw functie.
Je kunt het volgende van ons verwachten:
- een bruto maandsalaris van maximaal € 5805,- (functieschaal 10A) op basis van een werkweek van 36 uur. Per 1 oktober 2025 vindt er een cao-verhoging plaats van 1,85%. Het salaris is afhankelijk van opleiding en ervaring;
- 17,05% boven op je salaris in de vorm van een individueel keuzebudget (IKB), waarmee je een deel van je arbeidsvoorwaarden naar eigen wens kunt inrichten. Denk bijvoorbeeld aan extra vakantiedagen, fiscale uitruil van je fitnessabonnement, of de aanschaf van een fiets;
- een goede pensioenregeling en betaald ouderschapsverlof;
- een budget om je werkplek thuis in te richten, een laptop en telefoon van de ‘zaak’.
Alle arbeidsvoorwaarden en de cao Gemeenten vind je op deze pagina.
Meer weten?
Wil je meer weten over de functie? Mail met Ruben de Vos, teamleider backoffice: r.de.vos@swt.zwolle.nl
Solliciteren
Solliciteren kan tot en met 20 september 2025, alleen via onderstaande sollicitatieknop. Geef in je motivatiebrief aan naar welk expertisegebied(en) jouw voorkeur uitgaat. De selectiegesprekken zijn gepland op donderdag 2 oktober 2025.
Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld.
Zwolle, #hartvoordestad en voor de organisatie
In Zwolle geloven we dat het leven beter wordt als we samenwerken met inwoners, ondernemers en partners in de stad. En dat blijkt te werken, want Zwolle scoort hoog op ‘kwaliteit van leven’. Inwoners hebben hart voor de stad, houden van het groen, wonen, werken en ondernemen er met plezier.
We zijn een organisatie waar we elkaar waarderen, accepteren en respecteren om wie we zijn. Diversiteit verrijkt onze organisatie en zorgt voor een kleurrijk Zwolle, waar iedereen zich thuis voelt. In Zwolle kun je jezelf ontwikkelen, je interesses en vaardigheden verkennen en de vrijheid ervaren om te doen wat je leuk vindt en waar je goed in bent.
Waarom zou jij voor Zwolle willen werken?
Om ook blij te worden van jouw inzet voor onze mooie stad! Lees de verhalen van onze collega’s en de diverse redenen waarom zij blij worden van hun werk voor Zwolle.