Logo van Gemeente Zwolle dat doorverwijst naar de homepage van Gemeente Zwolle
Logo van Gemeente Zwolle dat doorverwijst naar de homepage van Gemeente Zwolle

Medewerker Minimaregelingen

Als medewerker minimaregelingen beoordeel je aanvragen van inwoners met een laag inkomen en zorg je dat zij de juiste financiële ondersteuning ontvangen. Je onderzoekt, stelt beschikkingen op en toetst aanvragen aan de geldende regelgeving. Met jouw oog voor detail en zorgvuldigheid draag je bij aan een rechtvaardige uitvoering van het sociaal beleid in Zwolle.

Dienstverband / uren per week

32 - 36 uur per week, jaarcontract met intentie tot vast dienstverband

Werk- en denkniveau

Mbo+/hbo

Salaris

Maximaal € 4.464,- (schaal 8)

Afdeling

Inkomensondersteuning

Vacaturehouder

Gert Kamp

Sluitingsdatum

2 november 2025

Je team/afdeling

De afdeling Inkomensondersteuning zorgt dat mensen zo min mogelijk (financiële) belemmering ervaren om te werken, te re-integreren of te participeren. We zetten ons in om de bestaanszekerheid van inwoners in een kwetsbare positie te vergroten, kansen op ongelijkheid op te heffen en gezondheid te bevorderen.

De afdeling bestaat uit de teams Uitkeringsadministratie, Vordering en Verhaal, Regionaal Bureau Zelfstandigen, Inkomen, Handhaving, Schulddienstverlening en het team Inburgering, Participatie en Arbeid (IPA).

Dit doe jij

Je gaat als medewerker Minimaregelingen  aan het werk binnen de Uitkeringsadministratie. De Uitkeringsadministratie is onderdeel van het team dat naast de Uitkeringsadministratie bestaat uit het Regionaal bureau zelfstandigen en het team Vordering en Verhaal.

Je gaat bepalen of iemand recht heeft op een minimaregeling. Je doet onderzoek, maakt rapportages en stelt beschikkingen op. Je vindt het fijn om er voor te zorgen dat inwoners de juiste uitkering krijgen. Je toetst aanvragen nauwkeurig aan specifieke voorwaarden. Is iemand chronisch ziek? Of heeft hij bijvoorbeeld recht op een individuele inkomenstoeslag of een participatieregeling. Dit zijn regelingen die bedoeld zijn om inwoners met een laag inkomen financieel te ondersteunen. Soms zoek je samen naar een maatwerkoplossing. Je kunt dus echt het verschil maken. Dat voelt als een hele verantwoordelijkheid, en dat is het ook. Maar gelukkig kun je daarbij bouwen op een gezellig, hands-on team. 

Dit ben jij

Je beschikt over tenminste mbo werk- en denkniveau, bij voorkeur in juridische, financiële en/of administratieve richting. Werkervaring met het toetsen van aanvragen minimaregeling/bijzondere bijstand is een pré, evenals kennis van en ervaring met de Participatiewet en de Suite voor het Sociaal Domein.

Daarnaast:

  • ben je cijfermatig sterk. Je moet loonstroken kunnen lezen en indien nodig een inkomstenberekening kunnen maken om te toetsen aan de inkomensgrens; 
  • ben je accuraat en analytisch sterk. Je moet besluiten maken op aanvragen minimaregelingen en deze kunnen onderbouwen op basis van wet- en regelgeving;
  • kun je zelfstandig werken. Je werkt in teamverband maar de aanvragen beoordeel je grotendeels zelf;
  • beschik je over goede communicatieve vaardigheden. Je moet, soms complexe, regelingen en berekeningen op begrijpelijke wijze uitleggen en inwoners informeren over hun rechten en plichten;
  • ben je collegiaal en een gezellige collega.

Dit bieden wij

Het betreft een functie voor 32-36 uur per week. In Zwolle werken we hybride, met een goede balans tussen thuis werken en op kantoor. Dit stem je af met je leidinggevende. Je start met een jaarcontract, met de bedoeling om je daarna een vast dienstverband te geven. Wij investeren in je professionele ontwikkeling met een opleidingsbudget, gericht op jouw functie.

Je kunt het volgende van ons verwachten:

  • een bruto maandsalaris van maximaal €4.464,- (functieschaal 8) op basis van een werkweek van 36 uur. Het salaris is afhankelijk van opleiding en ervaring;
  • 17,05% boven op je salaris in de vorm van een individueel keuzebudget (IKB), waarmee je een deel van je arbeidsvoorwaarden naar eigen wens kunt inrichten. Denk bijvoorbeeld aan extra vakantiedagen, fiscale uitruil van je fitnessabonnement, of de aanschaf van een fiets;
  • een goede pensioenregeling en betaald ouderschapsverlof;
  • een budget om je werkplek thuis in te richten, een laptop en telefoon van de ‘zaak’.

Alle arbeidsvoorwaarden en de cao Gemeenten vind je op deze pagina. 

Meer weten?

Wil je meer weten over de functie? Bel of mail met Gert Kamp (teamleider Regionaal bureau zelfstandigen, Uitkeringsadministratie en Vordering & Verhaal), 06-20496936, g.kamp@zwolle.nl of Jeffrey Klement (coördinator Uitkeringsadministratie), 038-4983139, jhj.klement@zwolle.nl.

Solliciteren

Solliciteren kan tot en met zondag 2 november 2025, alleen via onderstaande sollicitatieknop. De selectiegesprekken zijn gepland op maandag 10 en dinsdag 11 november in de middag.

Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld.

Zwolle, #hartvoordestad en voor de organisatie

In Zwolle geloven we dat het leven beter wordt als we samenwerken met inwoners, ondernemers en partners in de stad. En dat blijkt te werken, want Zwolle scoort hoog op ‘kwaliteit van leven’. Inwoners hebben hart voor de stad, houden van het groen, wonen, werken en ondernemen er met plezier.

We zijn een organisatie waar we elkaar waarderen, accepteren en respecteren om wie we zijn. Diversiteit verrijkt onze organisatie en zorgt voor een kleurrijk Zwolle, waar iedereen zich thuis voelt. In Zwolle kun je jezelf ontwikkelen, je interesses en vaardigheden verkennen en de vrijheid ervaren om te doen wat je leuk vindt en waar je goed in bent. 

Waarom zou jij voor Zwolle willen werken?

Om ook blij te worden van jouw inzet voor onze mooie stad! Lees de verhalen van onze collega’s en de diverse redenen waarom zij blij worden van hun werk voor Zwolle.