Sociaal rechercheur
Als sociaal rechercheur onderzoek je onrechtmatigheden in de bijstand en adviseer je gemeenten over handhaving en terugvordering. Je combineert bestuursrechtelijk en strafrechtelijk onderzoek met ondersteuning en advies aan collega's in de regio.
Dienstverband / uren per week | 36 uur per week, jaarcontract met intentie tot vast dienstverband |
Werk- en denkniveau | Hbo |
Salaris | Maximaal € 4.908,- (schaal 9) |
Afdeling | Inkomensondersteuning, Team Handhaving |
Vacaturehouder | André Roossien |
Sluitingsdatum | 12 oktober 2025 |
Je team / afdeling
Wij willen dat zoveel mogelijk mensen bijdragen aan de samenleving en zo min mogelijk mensen afhankelijk zijn van het sociale vangnet. Daarbij gaan we uit van eigen verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid van mensen. De afdeling Inkomensondersteuning zorgt dat er geen financiële belemmering is om te werken, te re-integreren of te participeren. De afdeling bestaat uit Team Inkomen (team Intake en team Beheer), Team Uitkeringsadministratie, Team Vordering en Verhaal, Team Regionaal Bureau Zelfstandigen, Team Handhaving, Team Schulddienstverlening en Team Inburgering Participatie en Arbeid.
Dit doe jij
Je houdt je bezig met handhaving van wet- en regelgeving op het gebied van sociale zekerheid. De sociale recherche werkt voor een samenwerkingsverband voor meerdere gemeenten, waarvan Zwolle centrumgemeente is. De kerntaak van de sociaal rechercheur bestaat uit het in opdracht van de deelnemende gemeenten instellen van bestuursrechtelijke en strafrechtelijke onderzoeken naar onrechtmatigheden in de bijstand en het adviseren en ondersteunen van deze gemeenten.
- Je verricht, zelfstandig en in teamverband, bestuursrechtelijke en strafrechtelijke onderzoeken naar onrechtmatigheden in de bijstand.
- Dit kan ook zijn in de vorm van themacontroles of projecten;
- Je voert actief consult uit bij de regiogemeenten waarbij je waar nodig, adviseert, ondersteunt en in overleg, zelfstandig onderzoek opstart;
- Je adviseert over eventuele terugvordering van de ten onrechte ontvangen uitkering.
- Je legt indien nodig huisbezoeken af.
- Je adviseert aangaande meldingen/signalen of er een nader onderzoek moet worden ingesteld.
- Je adviseert en ondersteunt de consulenten bij de beoordeling van de rechtmatigheid van uitkeringen en bij naleving en handhaving aangaande re-integratie.
Dit ben jij
- Je hebt een hbo werk- en denkniveau, op sociaal en juridisch gebied, sociaal zekerheidsrecht en met name ( de uitvoering van) de Participatiewet en Algemene wet bestuursrecht.
- Je hebt bij voorkeur een geldige opsporingsbevoegdheid.
- Je hebt ervaring en/of affiniteit met controle onderzoeken en/of handhaving van regelgeving en kennis van de Participatiewet en aanverwante regelingen.
- Je bent digitaal vaardig.
- Je vindt snel de weg op de sociale kaart van Zwolle.
- Je bent sociaal en een benaderbare, zelfverzekerde persoonlijkheid die door passende communicatie weet te overtuigen en vertrouwen te winnen.
- Je hebt een sterk rechtvaardigheidsgevoel maar ook oog voor de belangen van alle betrokken partijen.
- Je beschikt ook over een goede schriftelijke vaardigheid, analytisch vermogen en kunt zakelijk en objectief rapporteren.
- Je bent collegiaal en kunt goed zelfstandig als ook in teamverband werken.
Dit bieden wij
Het betreft een functie voor 36 uur per week. In Zwolle werken we hybride, met een goede balans tussen thuis werken en op kantoor. Dit stem je af met je leidinggevende. Je start met een jaarcontract, met de bedoeling om je daarna een vast dienstverband te geven. Wij investeren in je professionele ontwikkeling met een opleidingsbudget, gericht op jouw functie.
Je kunt het volgende van ons verwachten:
- een bruto maandsalaris van maximaal € 4908 (functieschaal 9) op basis van een werkweek van 36 uur. Per 1 oktober vindt er een cao-verhoging plaats van 1,85%. Het salaris is afhankelijk van opleiding en ervaring;
- 17,05% boven op je salaris in de vorm van een individueel keuzebudget (IKB), waarmee je een deel van je arbeidsvoorwaarden naar eigen wens kunt inrichten. Denk bijvoorbeeld aan extra vakantiedagen, fiscale uitruil van je fitnessabonnement, of de aanschaf van een fiets;
- een goede pensioenregeling en betaald ouderschapsverlof;
- een budget om je werkplek thuis in te richten, een laptop en telefoon van de ‘zaak’.
Alle arbeidsvoorwaarden en de cao Gemeenten vind je op deze pagina.
Meer weten?
Wil je meer weten over de functie? Bel of mail met André Roossien, teamleider Handhaving Sociaal Domein, (038) 498 3065 of Geralt Hulshof, Teamcoördinator team Handhaving, (038) 498 2094.
Solliciteren
Solliciteren kan tot en met zondag 12 oktober aanstaande, alleen via onderstaande sollicitatieknop. De selectiegesprekken zijn gepland op dinsdag 21 oktober of donderdag 23 oktober 2025.
Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld.
Zwolle, #hartvoordestad en voor de organisatie
In Zwolle geloven we dat het leven beter wordt als we samenwerken met inwoners, ondernemers en partners in de stad. En dat blijkt te werken, want Zwolle scoort hoog op ‘kwaliteit van leven’. Inwoners hebben hart voor de stad, houden van het groen, wonen, werken en ondernemen er met plezier.
We zijn een organisatie waar we elkaar waarderen, accepteren en respecteren om wie we zijn. Diversiteit verrijkt onze organisatie en zorgt voor een kleurrijk Zwolle, waar iedereen zich thuis voelt. In Zwolle kun je jezelf ontwikkelen, je interesses en vaardigheden verkennen en de vrijheid ervaren om te doen wat je leuk vindt en waar je goed in bent.
Waarom zou jij voor Zwolle willen werken?
Om ook blij te worden van jouw inzet voor onze mooie stad! Lees de verhalen van onze collega’s en de diverse redenen waarom zij blij worden van hun werk voor Zwolle.