Veelgestelde vragen Roelenkwartier
Het Roelenkwartier, gelegen tussen de Ferdinand Bolstraat, Govert Flinckstraat, Pannekoekendijk en het Zwarte Water, ontwikkelt zich tot een levendige stadswijk. Hieronder vind je de veelgestelde vragen en de antwoorden de gebiedsontwikkeling van het Roelenkwartier.
Algemeen
Wat is het Roelenkwartier?
Het Roelenkwartier is een gebied in Zwolle, dicht bij de binnenstad. Het ligt tussen de Ferdinand Bolstraat, Govert Flinckstraat, Pannekoekendijk en het Zwarte Water. De gemeente wil dit gebied veranderen in een fijne wijk met woningen, werkplekken en groen.
Wat wil de gemeente bereiken met het Roelenkwartier?
De gemeente wil van het Roelenkwartier een fijne plek maken om te wonen, werken en mensen te ontmoeten. Er komen:
- Ongeveer 500 nieuwe woningen
- Werkplekken en enkele voorzieningen en kleinschalige horeca
- Een parkeergarage (hub) met voorzieningen die daar bij passend zijn zoals misschien een fietsenmaker, een plek waar je pakketjes op kunt halen of een kiosk.
- Meer groen, water en ruimte om te sporten of wandelen
Het Roelenkwartier ligt aan het water (het Zwarte Water) en is dicht bij het centrum. Maar nu voelt het nog niet als een gezellig centrumgebied. Het is nu nog een gebied waar veel op straat wordt geparkeerd en waar weinig groen is in de openbare ruimte. De drukke weg (Burgemeester Roelenweg) splitst het gebied in tweeën, en dat maakt het onsamenhangend en ongezellig. De gemeente wil dit verbeteren door:
- De auto’s, die nu op straat geparkeerd staan, te verplaatsen naar de toekomstige parkeergarage te verplaatsen
- De straten veiliger en mooier te maken
- Het gebied groener en klimaatvriendelijker te maken (bijvoorbeeld met bomen, schaduw en regenopvang)
- Te zorgen dat mensen hier graag verblijven en recreëren
De centrumhub zal ook gebruikt worden door bezoekers aan de stad. Daarom komt er een aantrekkelijke looproute van de centrumhub naar de stad.
Wat betekent dit voor bewoners en bedrijven die er nu wonen/zijn?
De studentwoningen, het woongebouw Uptown en het gebouw van Dimence blijven in het gebied. Ook de kantoren The Mayor en Buro 11 blijven staan, net als één van de twee torens van de Blauwvingerveste. Auto’s worden geparkeerd in de centrumhub. Daardoor komt er ruimte voor parkjes en pleinen waar mensen elkaar kunnen ontmoeten. Er komen meer woningen en er blijven ook werkplekken in het Roelenkwartier. Buiten wordt het groener, en de straten worden veiliger voor voetgangers en fietsers.
Wie maakt de plannen voor het Roelenkwartier?
De plannen worden gemaakt door projectontwikkelaars, zoals KondorWessels en Urban Innovators in samenwerking met de gemeente Zwolle. Bewoners, ondernemers en partijen die in het Roelenkwartier blijven, hebben meegedacht over de plannen.
Wat is een Ruimtelijk Ontwikkelplan?
Het Ruimtelijk Ontwikkelplan (ROP) is tekening hoe het gebied er uit komt te zien aangevuld met beelden en een toelichting. Ook staat erin hoe we zorgen dat de plannen haalbaar zijn – ruimtelijk, financieel en juridisch. Het ROP geeft richtlijnen voor belangrijke onderwerpen zoals: mobiliteit, duurzaamheid, natuurinclusief bouwen, groen, klimaatbestendigheid, circulair bouwen en energie.
Bij het plan hoort ook een ‘businesscase’ waarin staat hoeveel alles kost, wie wat betaalt en hoe de uitvoering geregeld wordt. Er worden ook verschillende onderzoeken gedaan voor een goede onderbouwing van de gemaakte keuzes.
De betrokken partijen (zoals gemeente, ontwikkelaars en andere organisaties) spreken samen af dat ze het plan willen uitvoeren. Deze afspraken worden vastgelegd in een overeenkomst.
Het ROP laat zien dat de plannen voor het gebied haalbaar zijn. Dit geeft vertrouwen om door te gaan naar de volgende stap: de officiële ruimtelijke procedures en daarna de uitvoering.
Wat gebeurt er nadat het Ruimtelijk Ontwikkelplan is goedgekeurd?
Na het vaststellen van het Ruimtelijk Ontwikkelplan, starten de ontwerpen van de woongebouwen, de parkeerhubs en de inrichting van de openbare ruimte. Ook werkt de gemeente aan een omgevingsplan voor het gebied, op basis waarvan de benodigde vergunningen worden verleend.
Kan ik meedenken?
Ja,bewoners en ondernemers worden op verschillende manieren op de hoogte gehouden en buurtbewoners/ondernemers krijgen een aparte uitnodiging per post voor verschillende bijeenkomsten. Zij worden uitgenodigd om mee te denken over onder meer de inrichting van de openbare ruimte en welke functies en voorzieningen er moeten komen. Andere belangstellende kunnen informatie vinden op deze website. Ook kun je je vragen stellen of ideeën delen door een e-mail sturen naar: roelenkwartier@zwolle.nl.
Wat wordt er met mijn ideeën gedaan?
We kijken of een idee past in het plan. Daarbij letten we op dingen zoals:
- of het technisch kan,
- of het past bij de plannen voor de buurt en de stad,
- of het rekening houdt met andere belangen,
- of er genoeg ruimte en geld voor is.
Op basis daarvan besluiten we:
- we nemen het idee over,
- we doen het niet,
- of we passen het idee een beetje aan, zodat het wel kan.
Kan er bezwaar gemaakt worden op de ontwikkelingen die nu bekend gemaakt worden?
Nee, op dit moment kan er nog geen formeel bezwaar worden gemaakt. Wel staan we nog open voor goede ideeën, bijvoorbeeld over de inrichting van de openbare ruimte. Formeel bezwaar maken kan pas bij de start van de planologische procedure. Voor het Roelenkwartier is dat het ‘Omgevingsplan’, dat in 2026 in procedure gaat.
Wonen
Hoeveel woningen komen er in het Roelenkwartier?
In het Roelenkwartier komen er ongeveer 500 woningen. Het definitieve aantal wordt bij het maken van het Ruimtelijk Ontwikkelplan bepaald.
Wat voor soort woningen komen er?
Dit worden verschillende huur- en koopwoningen, waaronder studio’s, appartementen en grondgebonden woningen in verschillende prijsklassen. Het definitieve aanbod wordt bij het maken van het Ruimtelijk Ontwikkelplan bepaald.
Kan ik mij al inschrijven voor een woning die gebouwd gaat worden?
Nee, dat is nog niet mogelijk.
Wordt er ook rekening gehouden met mijn uitzicht als er nieuwe woningen worden gebouwd?
In het ROP wordt goed nagedacht over waar hoge gebouwen komen en hoe hoog ze mogen worden. Daarbij letten we op dingen zoals het uitzicht, zonlicht en of mensen last krijgen van de wind.
Parkeren
Wat is een centrumhub en buurthub?
Voor bewoners en bezoekers van het gebied en het centrum van Zwolle komen er speciale plekken, centrum- en buurthubs. Hier kunnen mensen hun auto parkeren en overstappen op een ander vervoermiddel, zoals een deelfiets of verder lopen. Vaak zijn er ook extra voorzieningen aanwezig, zoals een winkeltje, pakketkluizen en plekken om fietsen te parkeren. Wat er precies bij de hubs aan voorzieningen komt, wordt later bepaald.
Hoe zit het met parkeren en bereikbaarheid?
Er komen twee parkeervoorzieningen, die 'hubs' worden genoemd. Eén zogeheten ‘centrumhub’ met ongeveer 700 plekken en een kleinere ‘buurthub’ met ongeveer 120 plekken. We kijken ook naar manieren om de Burgemeester Roelenweg veiliger te maken voor voetgangers en fietsers. Daarnaast onderzoeken we hoe we de hub en het verkeer op de Burgemeester Roelenweg beter kunnen laten aansluiten op de snelweg A28.
Waarom komen er parkeervoorzieningen (hubs)?
We zorgen voor meer van dit soort hubs zodat bewoners, ondernemers en bezoekers daar hun auto parkeren. Zo maken we meer ruimte voor groen, wandelen, fietsen, spelen, sporten en ontmoeten.
Wat gebeurt er met de parkeerplekken?
Parkeren kan straks in nieuwe parkeergarages (hubs) voor (nieuwe) bedrijven, bewoners en bezoekers. Bewoners die daar recht op hebben, kunnen een abonnement nemen. Bezoekers moeten betalen om daar te parkeren.
Er komen geen (extra) parkeerplekken op straat bij, daardoor is hier meer ruimte voor bijvoorbeeld meer bomen/planten of speelplekken.
Waar moet mijn bezoek straks parkeren?
Bezoekers kunnen parkeren in de de buurthub of centrumhub. Hiervoor moeten ze wel betalen.
Als er meer huizen komen, komen er ook meer auto's. Waar moeten nieuwe bewoners hun auto straks parkeren?
Bewoners kunnen parkeren in de buurthub of centrumhub. Wie daar recht op heeft, kan een abonnement nemen. Of je recht hebt op zo’n abonnement, hangt af van je adres.
Ga voor meer informatie over dit onderwerp naar: Parkeren | Gemeente Zwolle
Komen er ook meer fietsparkeerplekken in het gebied?
Ja, er komen ook fietsenstallingen bij de nieuwe woningen en bij de hubs.
Veiligheid
Waarom wordt de Burgemeester Roelenweg een 30km- weg? En hoe wordt er dan rekening gehouden met de ontsluiting met de snelweg?
De Burgemeester Roelenweg is een belangrijke weg naar de stad. Die wordt een 30 km-zone, zodat het beter past bij het verkeer in de stad. Er komt een rotonde om goed aan te sluiten op de A28.
Hoe wordt het gebied veiliger gemaakt voor fietser en voetgangers?
Er komen brede stoepen en aparte fietspaden. We zorgen dat auto’s zo weinig mogelijk langs fietsers en wandelaars rijden. Auto’s mogen straks nog maar 30 km per uur rijden.
Komt er ook meer straatverlichting?
De wegen en paden in het gebied krijgen goede verlichting. We overleggen nog met het waterschap over hoe we het licht op de dijk tussen de hub en het centrum het beste kunnen regelen.
Groen
Gaan er voor deze ontwikkeling ook bomen verdwijnen en zo ja, hoeveel?
We behouden en verplanten zoveel mogelijk bomen. Alleen als het echt niet anders kan, of als een boom ongezond is (volgens een bomenonderzoek), moeten we een boom kappen. Er komen in ieder geval meer bomen terug dan er nu staan.
Komt er meer groen?
Er komen meer bomen en groene plekken waar mensen elkaar kunnen ontmoeten, spelen en sporten. Ook is er een plan voor het meer toegankelijk maken van het Zwarte Water, maar dit hangt af van het geld dat beschikbaar is en wordt in de volgende fase verder onderzocht.
Bouw- en sloopwerkzaamheden
Worden alle gebouwen gesloopt?
Nee, niet alle gebouwen worden gesloopt. Sommige gebouwen, zoals The Mayor, de studentenwoningen, Dimence en Buro 11 en Uptown, blijven staan.
Wanneer begint de bouw?
De plannen worden nog uitgewerkt. De exacte startdatum van de bouw is nog niet bekend, maar we hopen in 2027 te starten met de eerste bouw- en sloopwerkzaamheden.
Hoe wordt er rekening gehouden met andere ontwikkelingen in de omgeving zoals project de Zwaan, het Noorderkwartier en de plannen voor de Singel?
We stemmen zoveel mogelijk actief af met andere ontwikkelingen in de omgeving. Er is regelmatig overleg tussen de verschillende projectteams om werkzaamheden, verkeersmaatregelen en planning goed op elkaar af te stemmen. Zo voorkomen we dubbele overlast en zorgen we dat de projecten elkaar versterken in plaats van hinderen. Ook houden we rekening met de ruimtelijke samenhang van het gebied, zoals de aansluiting van routes, groen en infrastructuur, zodat het geheel een logische en aantrekkelijke stadsstructuur vormt.
Hoeveel overlast krijg ik als bewoner/medewerker/ondernemer van de werkzaamheden en hoelang duurt dit?
We proberen de overlast zo klein mogelijk te houden. Toch kun je soms last hebben van geluid, minder parkeerplekken of omleidingen. We voeren het werk in delen uit, zodat niet alles tegelijk gebeurt. Je wordt tegen die tijd geïnformeerd hoe dit precies gebeurt en wat jij ervan gaat merken.